Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Just det här med möjligheten till transitvisum om man lämnar Kina till tredje land tycker jag vore en alldeles ypperlig anledning för SAS att flytta åtminstone en av avgångarna till Beijing varje vecka från Kastrup till Arlanda så att man enkelt kan flyga ARN-PEK-CPH eller vice versa och på så sätt väldigt enkelt kunna få en visumfri helg eller vecka i Beijing.

Just nu sitter jag i loungen på CPH för att åka mot Beijing om några timmar. När jag bokade resan (F&F-kampanj) så trodde jag att jag fortfarande skulle ha ett giltigt visum (räknade med att få ett 6 månaders multi-entry i november, men trots rätt typ av inbjudan så blev det denna gång bara ett dual entry), men då det inte blev av så valde jag till slut att göra en snabb tripp till Tokyo och kolla på lite körsbärsblommor istället för att spendera pengar på ett nytt visum igen. Hade jag vetat att jag inte skulle haft visum så hade jag bokat denna resa som open jaw med Beijing och antingen Hong Kong eller Tokyo så att jag bara behövt köpa en separat enkelbiljett mellan dessa städer.
Om du inte bokar SAS Family & Friends fare till Beijing, Shanghai eller Hong Kong, går det att flyga via Beijing, Shanghai eller Hong Kong med SAS fare också.

Drop in i Stockholm utan bokad tid fungerade inte, men värt ett försök. Så då kvarstår det för mig att antingen anlita Visumservice för att betala (dyrt) för att få hjälp med visum snabbt eller att välja express för visum på 3 arbetsdagar. Någon som har erfarenhet av dessa två alternativ? :)
Hur gjorde du till slut? Och hur många dagar tog det?

Här kommer mina praktiska erfarenheter från visumansökan till Kina som turist tills jag fick mitt pass i retur med posten:
Jag fyllde i mina uppgifter online med hjälp av Chrome. Tyvärr så är det ett fel i websiten så att efter första körningen fick jag bara upp en tom sida.
Genom att ta bort cookien bio.visaforchina.org/Local Storage så kommer första sidan upp igen med land och stad ifyllt, och då är det bara att trycka OK och fortsätta. Cookies hittar du under: "chrome://settings/siteData". Tyvärr finns det ett fel även i Chrome som gör att den kan krascha när man försöker hitta och ta bort en cookie. Vad jag har sett så minskar risken om man rullar fram till aktuell cookie istället för att söka på namnet.
Jag fyllde i alla uppgifter och bokade en tid några veckor framåt i tiden.

På väg hem från Berlin via ARN stannade jag till i Stockholm, gick till Visa Application Centre, (VAC), och väntade på min tur. De granskade min ansökan och pekade på några ställen där jag gjort fel eller missat att fylla i.
Under 6.2 ska första hotell fyllas i. Jag trodde det bara gällde vid inbjudan men så var det tydligen inte.
7.2C "Number of visa" betyder numret på senaste visa, om du har något, inte "antal visa". Jag hade fyllt i "1" :)
Efter att jag skickat in min ansökan hann jag besöka Malaysia så det la jag också till i efterhand. Varje ändring jag skrev in signerade jag också.
Min ansökan blev godkänd, jag fick skriva mitt namn och min adress på ett kuvert eftersom jag ville att de skulle skicka passet, och betalade knappt 1 700 SEK.
8 dagar senare kunde jag hämta ut passet som kommit som rekommenderat brev, med visum inklistrat.
Om en månad åker jag till Shanghai, Nanjing och Beijing :)

Som kuriosa kan jag nämna att jag besökte VAC på en onsdag och samtidigt som mig var det en person där som ansökte om visum med express-handläggning för att åka till Beijing på lördag. Personen behövde då sitt visa senast på fredag och det går tydligen normalt bra, men just denna fredag skulle det vara helg på VAC så visumet kunde hämtas tidigast på måndag, utan undantag! Jag vet inte hur det gick, förhoppningen verkade vara att kunna ansöka om visum på plats i Beijing.

Som kuriosa kan jag nämna att jag besökte VAC på en onsdag och samtidigt som mig var det en person där som ansökte om visum med express-handläggning för att åka till Beijing på lördag. Personen behövde då sitt visa senast på fredag och det går tydligen normalt bra, men just denna fredag skulle det vara helg på VAC så visumet kunde hämtas tidigast på måndag, utan undantag! Jag vet inte hur det gick, förhoppningen verkade vara att kunna ansöka om visum på plats i Beijing.

Rookie mistake. Finns expedited handläggning mot extra avgift ja (455kr eller 680kr för 3d resp 2d-handläggning) men de har som sagt stängt på både svenska och kinesiska helgdagar. 5/4 = grave sweeping day. Finns en lista på röda dagar på CVACs hemsida.

Visa on arrival är inte omöjligt, det är dock större risk att flygbolaget vägrar släppa ombord en såvida man inte kan uppvisa en övertygande inbjudan med kort varsel där visa on arrival nämns specifikt. Alt visar upp en bokning där man flyger till tredje land inom 6d, dårå (i de områden som omfattas av den typen av visum).

Irriterande att affärsvisum nu är 6 mån istället som tidigare 12 mån. Kanske pga en hotell-incident i Sthlm eller en viss bokförläggare, vi får väl 5 år i skamvrån eller så nu..

Ovan post var inlagd 1'a April så jag vet inte hur det skall tolkas...eller så är det bara den vanliga inkonsekvensen.

Jag var inne på Visa center idag och det var inga problem att förnya mitt 12 månaders visum (jag får ju ett nytt 12-månaders visum, men behövde inte lämna fingeravtryck igen). Inte så lång kö för att komma in, men dom tvärnobbade alla som inte hade bokat tid.

Jag håller på att ansöka för visum nr 2 till china. Jag trodde att eftersom jag gjorde fingeravtryck (sept 2018) sist så slipper jag besöka Göteborg denna gången men det verkar inte så för att det går inte att kryssa i alternativet sänd by post.

Vad säger expertisen?

Idag verkar det vara en störning dessutom för man får bara upp detta felet hela tiden.

438DE7FE-DBA5-4F10-9771-C5BD3491C905.jpeg

Ovan post var inlagd 1'a April så jag vet inte hur det skall tolkas...eller så är det bara den vanliga inkonsekvensen.

Jag var inne på Visa center idag och det var inga problem att förnya mitt 12 månaders visum (jag får ju ett nytt 12-månaders visum, men behövde inte lämna fingeravtryck igen). Inte så lång kö för att komma in, men dom tvärnobbade alla som inte hade bokat tid.

Även jag kunde hämta ut ett nytt/förnyat 12-månaders affärsvisum idag så det verkar vara business as usual.

Eftersom SAS strejkar så behöver vi flyga med byte i peking in till Kina, i visum ansökan har jag angivet att vi flyger in via shanghai. Kan detta bli ett problem?

Eftersom SAS strejkar så behöver vi flyga med byte i peking in till Kina, i visum ansökan har jag angivet att vi flyger in via shanghai. Kan detta bli ett problem?
Nej, jag hade nyss sökt med inresa Shanghai men råkade p g a bättre first/business Award råka anlända i annan stad och det är inga problem. Se till att du följer alla andra regler bara och antingen bor på hotell som registrerar besökare korrekt eller registrerar dig själv hos polisen enligt reglerna.

Toppen