Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Jag har också haft med mig hotellbokningarna. Första gången även ngt slags brev från ett hotell. Det spännande är ju att alla hotell var ombokningsbara. Att jag har hotellbokningar bevisar ju ingenting
Brevet var förmodligen en inbjudan till landet som besökare. Visst är det avbokningsbart, men det händer att de ringer och kontrollerar boendet. Det hände mig och hade allt varit avbokat eller inte stämt så jag nog inte blivit insläppt.

Jag har aldrig behövt visa eller ens fått frågan om hotell.
Jag har bifogat en inbjudan från vår partner i Kina där det står att det svenska bolaget står för alla kostnader för mig.
Detta i kombination med tidigare inrese stämplar har återigen gett mig ett nytt business visa för ett år.

Jag har aldrig behövt visa eller ens fått frågan om hotell.
Jag har bifogat en inbjudan från vår partner i Kina där det står att det svenska bolaget står för alla kostnader för mig.
Detta i kombination med tidigare inrese stämplar har återigen gett mig ett nytt business visa för ett år.
Därav inputen i mitt inlägg #229, utan fakta kring vilken visumtyp är det svårt ge rätt råd.

För business visum krävs inget hotell bokat som bevis, men inbjudningsbrev.
För turistvisum behövs ingen inbjudan OM du kan uppvisa hotellbokning.
Däremot om du bor hos en vän behöver denne förse dig med inbjudan även på turistvisum, men då behövs inget hotell bokat så, bäst är att vara så tydlig som möjligt.

Jag tänkte åka till Shenzhen i början av Februari men läste på ett ställe online att VOA kan vara krångligt om man har ett nytt pass och att man bör ta med sig sitt förra pass. Är det någon som har varit med om det eller har någon mer info kring hur gammalt ett pass måste vara? Mitt är ca 6 månader gammalt och det gamla är såklart förstört av Polisen.

Jag tänkte åka till Shenzhen i början av Februari men läste på ett ställe online att VOA kan vara krångligt om man har ett nytt pass och att man bör ta med sig sitt förra pass. Är det någon som har varit med om det eller har någon mer info kring hur gammalt ett pass måste vara? Mitt är ca 6 månader gammalt och det gamla är såklart förstört av Polisen.

Du kan pre approve VOA. Det finns en länk på ambassaden hemsida. Jag och datorn är på olika platser just nu

Jag fyllde i formuläret online och ska nu på måndag till Visa centret här i Stockholm. Dock upptäckte jag att jag har glömt att fylla i att jag besökte Hong Kong förra året. Vad jag förstår är det helt omöjligt att ändra i formuläret när man har submittat? Någon som har liknande erfarenhet att de har upptäckt något litet fel efteråt? Tänkte slå dom en signal på måndag morgon och fråga.

Jag fyllde i formuläret online och ska nu på måndag till Visa centret här i Stockholm. Dock upptäckte jag att jag har glömt att fylla i att jag besökte Hong Kong förra året. Vad jag förstår är det helt omöjligt att ändra i formuläret när man har submittat? Någon som har liknande erfarenhet att de har upptäckt något litet fel efteråt? Tänkte slå dom en signal på måndag morgon och fråga.
Genrellt bryr dom sig inte/kollar inte förens dom har anledning att kontrollera dig närmare, om du t.ex. hamnar i häkte eller annat. Visaprocessen är en stor del datainsamling för kina också.

Med det sagt ska man alltid vara ärlig och försöka göra rätt, men de gånger jag gjort småfel har det inte varit något problem :)

Toppen