Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Finns det några nya tips på hur man får webb-ansökan att fungera. Safari laddar aldrig sidan, och i Firefox ger deras skript felmeddelandet "internet förhindrade spara, ladda om sidan och försök igen"...

Jag körde allting i chrome, men den var ganska ostabilt jag fick vänta till helgen var över för att den skulle komma igång igen :(

Ska till Shanghai i månadsskiftet nov/dec i åtta dagar med min sambo. Hon är norsk medborgare med norskt pass, men har bott i Sverige i hela sitt liv. Behöver hennes ansökan innehålla något mer dokument än min ansökan?
Går det bra att jag lämnar in hennes ansökan samtidigt som min, eller måste hon vara med också?
Ja, du måste ha med intyg på att hon får stanna i Sverige lagligt. Det gäller genrellt alla som inte söker visum i sitt hemland eller där de är medborgare.

Haha, testade precis Opera 37 (2016) och då flyter det på!
Nja, det gick bra fram till sidan där man ska uppge ankomst/avgångsort. Dessa finns i drop-downer och de fungerade inte i någon webläsare på macen. Fick skrämma upp en gammal PC och då kom man förbi sidan 7.

Det här är ju ett skämt. Jag har hållit på sedan lunch. Det är en full arbetsdag för att fylla i ett web-formulär.

Är det någon som vet vad som krävs för att återkommande kunna få affärsvisum med 12 månader multiple entry?

Visumservice.se skriver "flera inresor":
Sökande som behöver ett visum med flera inresor med en giltighetstid på 12 månader ska tillhandahålla tydliga kopior av två tidigare erhållna affärsvisum med flera inresor under de senaste 24 månaderna.

Någon som vet hur många "flera inresor" är?

Beroende på vart man ska går det ju att lösa på plats. Jag och min kollega flög till Hong Kong och sökte visum för två inträden i Kina och fyllde i online och besökte gbg för att lämna in, tog säkert allt som allt en hel arbetsdag. Men på samma resa menade en annan kollega att hon löst det på plats i gränskontrollen på ca 20-30 min. Kan hända att det endast funkar för one-entrys men lät ju klart smidigare.

Var ni i Hongkong men reste till Göteborg för att lämna in ansökan?
;-) Slarvigt skrivet möjligen... Nix, gjorde det online några mil från gbg och åkte dit och lämnade in det efter tidsbokning (som dom nu börjat med). Tog typ en dag allt som allt, jobbigast att fylla i online såklart med foto som strulade. Poängen var hur som att på den typ av resa när man ska göra inresor i Kina från Hong Kong oerhört mycket enklare att lösa detta på plats. Vilket det rimligen inte borde vara.

Toppen