Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

You can only apply visa in our center unless you live or work in Denmark.

Betyder det inte så här?:
Du kan ansöka visum på vårt kontor endast om du INTE bor eller jobbar i Danmark.

Alltså, om du bor i Sverige kan du ansöka visumet på deras kontor. :)
...du kan ju försöka och se vad som händer :)

You can only apply visa in our center unless you live or work in Denmark.

Betyder det inte så här?:
Du kan ansöka visum på vårt kontor endast om du INTE bor eller jobbar i Danmark.

Alltså, om du bor i Sverige kan du ansöka visumet på deras kontor. :)

Ja du har kanske rätt, men innebär det då att de som bor i Danmark inte kan ansöka ? Deras svar var ganska kortfattat ,jag frågade om vi kunde använda oss av :visumet på 144 h ( transitvisa eller vad det kallas) och om vi kunde åka över till Köpenhamn för att söka och då fick jag detta som svar:
"If your have a intenational connecting flight with confirmed date of flight and seat, you can apply visa transmit exemption. You can only apply visa in our center unless you live or work in Denmark."
Och då läste jag det kanske fel, eller så beror det på dåliga språkkunskaper från min sida... nu tror jag vi uppfyller kraven för 144h visum så jag la inte mer tid på det...men det är kanske fel o_O

Det finns nu information om fingeravtryck på visa application centers hemsida (i news sektionen). Det verkar som det redan trätt i kraft och jag antar att det nu inte går att ansöka via post (innan man har lämnat fingeravtryck en gång). Man tar ju nu även fingeravtryck på vissa ställen när man åker in i landet. Oklart om man måste göra det vid båda tillfällena.

Vad jag har hört så verkar de ovilliga (undantag finns säkert) att utfärda visum i andra länder än där man är medborgare eller bosatt, förutom HK då (vilket dock är via resebyrå).

@pqvst Jag skulle sökt vanligt visum istället för att försöka med visa on arrival i Shenzhen. Det går säkert bra, men det är onödigt att chansa om du har tid att söka ett vanligt. Särskilt om du planerat att vara där flera dagar så är det ju segt att åka upp till gränsen och få vända. Sen är det alltid bra med marginaler, vad händer om du tappar passet eller blir sjuk etc?

Om någon vill ha Shenzhen-tips så är det bara att säga till (kanske i en annan tråd dock).

Vad jag har hört så verkar de ovilliga (undantag finns säkert) att utfärda visum i andra länder än där man är medborgare eller bosatt, förutom HK då (vilket dock är via resebyrå).
Det var i och för sig ett antal år sedan men det var inga problem att ansöka kinesiskt visum på kinesiska ambassaden i Bangkok (Thailand) och på konsulatet i Hong Kong förut, trots att jag inte var bosatt i de länderna/området.

Address/Office hours/Enquiry service

Det finns nu information om fingeravtryck på visa application centers hemsida (i news sektionen). Det verkar som det redan trätt i kraft och jag antar att det nu inte går att ansöka via post (innan man har lämnat fingeravtryck en gång). Man tar ju nu även fingeravtryck på vissa ställen när man åker in i landet. Oklart om man måste göra det vid båda tillfällena.

@pqvst Jag skulle sökt vanligt visum istället för att försöka med visa on arrival i Shenzhen. Det går säkert bra, men det är onödigt att chansa om du har tid att söka ett vanligt. Särskilt om du planerat att vara där flera dagar så är det ju segt att åka upp till gränsen och få vända. Sen är det alltid bra med marginaler, vad händer om du tappar passet eller blir sjuk etc?

Om någon vill ha Shenzhen-tips så är det bara att säga till (kanske i en annan tråd dock).

Jag hittar inte den infon. Den nyaste infon jag får upp är den angående passfoto som ska bifogas. Inte så att jag på något sätt misstror, men Vill du länka så är jag tacksam :)

Jag hittar inte den infon. Den nyaste infon jag får upp är den angående passfoto som ska bifogas. Inte så att jag på något sätt misstror, men Vill du länka så är jag tacksam :)
Finns tex under Comets hemsida.

Men hur funkar detta egentligen? Svenska pass innehåller ju fingeravtryck, räcker inte det? Måste man fysiskt lämna sina fingeravtryck i antingen Göteborg eller Stockholm?

Toppen