Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Hjälper visum mot detta? Isåfall ska jag börja söka visum till alla länder jag åker! :)

Jag inbillar mig i alla fall att det sänker pulsen lite om man blir försenad av någon anledning ;)

Saken är ju den att Shenzhen VOA bara gäller inom regionen i fem dagar. Kanske särskilt om man åker i grupp så kan det ju vara bra att kunna stanna kvar med den som blir sjuk eller måste åka till Peking/Shanghai för att skaffa nytt pass. Istället för att då behöva lämna landet eller inte kunna lämna regionen. Har du ett visum så gäller ju det i hela landet och oftast längre tid, samt att du troligen har större chans att förnya det inom landet.

Ålder på passet, vilka stämplar du har och nu fingeravtryck ändras ju lite då och då. Allt sånt kollar man ju vanligtvis vid ansökan. Å andra sidan har jag inget konkret som säger att det inte skulle fungera med VOA om du har ett tillräckligt gammalt pass och inga stämplar från Turkiet. Så man får ju göra som man vill.

Det var i och för sig ett antal år sedan men det var inga problem att ansöka kinesiskt visum på kinesiska ambassaden i Bangkok (Thailand) och på konsulatet i Hong Kong förut, trots att jag inte var bosatt i de länderna/området.

Address/Office hours/Enquiry service

Se punkt 4 :)

"4, If you don't reside or work in Hong Kong permanently, you are required to apply Chinese visa from the Embassy or Consulate-General of Peoples' Republic of China in your resident country."

Även på Visa Application Service Center FAQ (som verkar vara ungefär samma för andra länder): Where do I apply for a visa?-FAQ

"If you hold an ordinary passport, you should submit your application at the Visa Centre in the country where you lawfully reside."

Men som sagt, det kan finnas undantag.

Finns tex under Comets hemsida.

Men hur funkar detta egentligen? Svenska pass innehåller ju fingeravtryck, räcker inte det? ...
De vill väl lagra fingeravtryck i en egen liten databas. Fingeravtrycket i passet kommer de bara åt när de har det fysiska passet.
(Biometrin i passet är krypterat. Det enda det kan användas till är att validera ditt fysiska finger mot passet. Du kan inte utan mycket high tech extrahera fingeravtrycket)

De vill väl lagra fingeravtryck i en egen liten databas. Fingeravtrycket i passet kommer de bara åt när de har det fysiska passet.
(Biometrin i passet är krypterat. Det enda det kan användas till är att validera ditt fysiska finger mot passet. Du kan inte utan mycket high tech extrahera fingeravtrycket)
Fast när man söker visa så skickar man ju in passet.

Fast i infon som Sim länkar till här ovan, skriver man att det inte längre går att skicka in passet för visering om man inte lämnat fingeravtryck tidigare. Vilket ställer till det för mig som skåning. Funderar på att boka om flyg, så jag kan få transit istället för mina 48h i Peking.

Fast i infon som Sim länkar till här ovan, skriver man att det inte längre går att skicka in passet för visering om man inte lämnat fingeravtryck tidigare. Vilket ställer till det för mig som skåning. Funderar på att boka om flyg, så jag kan få transit istället för mina 48h i Peking.
Om du har bokat billigaste SAS Go biljett till Beijing (t ex Fare basis: LLSEECO), skulle en ombokning kosta 140 EUR per gång.

De kan inte plocka ut fingeravtrycket ur passet. Biometrin kan bara användas för att kolla att ett finger är samma som det som lades in i passet. Det betyder inte att du kan gå baklänges och skapa en bild av fingeravtrycket från den data som ligger i passet. Om man kunde det så skulle ju vem sohelst kunna stjäla fingeravtryck och annan biometri

Som en jämförelse hur HongKong frequent visitor fungerar. De scannar ditt fingeravtryck och lägger i sin egen databas, tillsammans med de uppgifter de behöver om ditt pass, tex namn, datum, nationalitet etc. Till detta kopplas ett id-nummer. Detta id-nummer sätts som en streckkod på passet. När man går genom kontrollen i HKG skannas streckkoden och fingeravtrycken. Efter en slagning i deras egen databas släpper de in dig.

Fördelen för myndigheten är att man får ett (1) system oavsett om passet innehåller egen biometri eller ej. Samt att man får en databas av fingeravtryck som man kan använda till lite vad man vill.

Jag gissar att kineserna är sugna på en liknande lösning. Praktiskt, men lite skrämmande. Är man tex bokförläggare kan det ju hända att ens fingeravtryck dyker upp i en rattfylleriolycka.

Toppen