Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Syftade naturligtvis på gratis TWOV.
De är visumfri vistelse, inte transit visa.

Vet du med säkerhet att Bangkok accepterar ansökan från svenskar?
Det var länge sedan jag ansökte kinesiskt visum i Bangkok (över 20 år) men då gick det att ansöka visum där som en japan som inte bodde där.

Att ansöka kinesiskt visum fungerar fint även i Hong Kong och de inte har något krav att den som ansöker måste vara Hong Kobg resident.

Ok får testa det vid tillfälle. Sedan har det ju nackdelen att man måste vara där under hela ansökningsprocessen. Man kan ju liksom inte lämna territoriet medan passet är på ambassaden.

Från egen erfarenhet kan jag säga att det inte går att söka på ambassaden i Helsingfors. De har visserligen en prislista för många olika medborgare men kräver att sökande har finskt residency. Vilket är helt bisarrt för en svensk som inte behöver ett sådant kort för att bo och jobba i finland.
I finland går det fortfarande att söka visa direkt på ambassaden, vilket gör att visat bara kostar de vanliga 580kr.

Hoppas detta är en passande tråd för mina frågor!

Planerar att åka till Nordkorea & Sydkorea i höst, resan till DPRK går ju via Peking, det innebär 2 inresor till Kina vilket kan lösas med "double entry visa"

Problemet är att jag helst vill flyga med SAS , ARN-PEK-ARN, vilket leder till ytterligare en stämpel i Kina efter Sydkorea.

Kan man få visum med 3 inresor?
Går det att blanda vanligt visum med visumfri inresa?
Skulle resan kunna göras med 3 visumfria inresor inom kort tid?

Någon som har erfarenhet av liknande resa?

Alternativt, att ta sig hem från Seoul med *alliance

• Gilla
Reactions: Gus
1.Nej, så vitt jag vet finns inte turistvisum med fler än 2 inresor för svenskar. Som affärsvisum kan då få 6 eller 12 månaders multi entry visum.

2. Behöver du stämpla passet i Kina? Behöver du lämna flygplatsen varje gång? Kan du inte göra transfer till Nord/Sydkorea direkt? Asiana flyger från PEK T3 till Incheon och SK995 landar i T3.

3. Du har möjlighet till transfer visum om du kommer från Europa och ska vidare till en annan destination utanför Kina. Du får max 72h i Kina om du landar i Beijing.

4. ARN-PEK är väl Air China med SAS code share? Eller har jag sovit under en sten? Vill du flyga SAS hårdvara till PEK så är det väl från CPH?

2. Behöver du stämpla passet i Kina? Behöver du lämna flygplatsen varje gång? Kan du inte göra transfer till Nord/Sydkorea direkt? Asiana flyger från PEK T3 till Incheon och SK995 landar i T3.
Även om man gör utrikes-utrikes transfer på Beijing flygplats terminal 3 utan att gå till landside, får man ändå liten transferstämpel på passet. Det är så det fungerar i Kina.

Detta kan ha namnts tidigare i traden, men har nagon erfarenhet av Visa on Arrival vid gransen till Shenzhen fran Hong Kong?

Se mer info har t.ex.: Updated 5-Day Shenzhen visa on arrival to China

M: OBS! Det kräver nu att se gamla passet även vid Shenzhen Visa on Arrival. Var där senast förra veckan, och såg ett flertal som blev nekade för att de inte kunde visa upp gamla pass (men personalen kunde inte svara på vilka datum etc som gäller på nya/gamla pass). Hade som tur var gamla pass med mig eftersom jag har många gamla China visum som är bra att kunna visa.

M: OBS! Det kräver nu att se gamla passet även vid Shenzhen Visa on Arrival. Var där senast förra veckan, och såg ett flertal som blev nekade för att de inte kunde visa upp gamla pass (men personalen kunde inte svara på vilka datum etc som gäller på nya/gamla pass). Hade som tur var gamla pass med mig eftersom jag har många gamla China visum som är bra att kunna visa.

Varför behöver dem se gamla passet? :eek:

Det kan vara så att det är tillfällig extra kontroll pga nationella kongressen (som pågår nu). Kina har gjort liknande tidigare.

För info så var det sannolikt Turkiet som var det problematiska landet att besöka sist Kina ville se det gamla passet. Om det hänger ihop med verkliga eller inbillade risker har jag inte uppfattning om.

Toppen