Senaste nytt

Hur funkar det med återköp?

En fråga när vi ändå är inne på ämnet. Ponera att jag nu spenderat 150 000 kr på mitt amex och således triggat min voucher. Jag bokar idag ett avbokningsbart hotell i april för 10 000 kr, total spendering alltså 160 000 kr.

Den 1 januari ångrar jag mig angående hotellet och avbokar det. Kommer jag då inleda året med -10 000 kr på mitt konto? Måste jag spendera 160 000 kr under 2020 för att nå en voucher?

Jag har en del löst planerade resor under våren 2020 men vågar inte riktigt preliminärboka utifall att jag måste avboka nästa år, och få en alltför stor uppförsbacke till vouchern.

Yes, du kommer dessvärre få - 10.000 spend på nya året.
Mvh,
Startade förr förra året med - 25.000kr :oops:

Edit: Du kanske kan prata med Amex och se om dom kan hjälpa dig om du råkar ut för detta. Dom brukar ju vara väldigt snälla och trevliga. Jag gjorde dock inte det, kom på det nu...

Yes, du kommer dessvärre få - 10.000 spend på nya året.
Mvh,
Startade förr förra året med - 25.000kr :oops:

Edit: Du kanske kan prata med Amex och se om dom kan hjälpa dig om du råkar ut för detta. Dom brukar ju vara väldigt snälla och trevliga. Jag gjorde dock inte det, kom på det nu...
Alright, som jag misstänkte. Jag frågade amex kundtjänst om detta men de förstod inte frågan kändes det som.

Det känns som ett ganska stort problem för mig. Det kan lätt bli belopp upp till 20 000 kr, precis som för dig.

Alright, som jag misstänkte. Jag frågade amex kundtjänst om detta men de förstod inte frågan kändes det som.

Det känns som ett ganska stort problem för mig. Det kan lätt bli belopp upp till 20 000 kr, precis som för dig.
Det är precis så det blir, tänk tex att du ligger på 140k spend i slutet på året och behöver 10k till. Du köper då något för 10k och går över gränsen för att trigga vouchern och sen gör ett återköp på nya året. Helt rimligt att du då startar nästa år på minus.
Nu är det kanske inte just detta scenario du tänkt dig, men det är själva förfarandet jag försöker illustrera. Återköp är ju en sådan sak som man får vara lite försiktig med att göra när man jagar poäng då det kan påverka en hel del.

Det är precis så det blir, tänk tex att du ligger på 140k spend i slutet på året och behöver 10k till. Du köper då något för 10k och går över gränsen för att trigga vouchern och sen gör ett återköp på nya året. Helt rimligt att du då startar nästa år på minus.
Nu är det kanske inte just detta scenario du tänkt dig, men det är själva förfarandet jag försöker illustrera. Återköp är ju en sådan sak som man får vara lite försiktig med att göra när man jagar poäng då det kan påverka en hel del.
I fallet som du beskriver så är det inte mer än rätt att man får minusdebitering. Men jag har redan nått min voucher. Nådde den ganska lätt i år men tror det kan bli svårare nästa år, och vill då inte behöva spendera en enda krona mer än 150 000. Jag bokar kanske hotellen inför våren på ett annat kort nu.

I fallet som du beskriver så är det inte mer än rätt att man får minusdebitering. Men jag har redan nått min voucher. Nådde den ganska lätt i år men tror det kan bli svårare nästa år, och vill då inte behöva spendera en enda krona mer än 150 000. Jag bokar kanske hotellen inför våren på ett annat kort nu.
Problemet är ju att man inte "kan" sätta oliak regler utifrån om folk uppnått voucher eller något annat som är av betydelse.
De har gjort den enkla lösningen att gör man ett återköp på något så får man minus så många poäng och så mycket spend den dagen man gör återköpet.
Om du inte vill ha avbokningen på nästa år kan du ju undersöka möjligheten att avboka nu i slute tpå året och boka igen i början på nästa år, finns ju dock risk att priserna ändras då.
Personligen bokar jag i stort sätt aldrig hotell med förskottsbetalning utan väljer att alltid betala på plats, då slipper man detta problem om man bokar av.

Ett sidospår till det där är att Åhléns vägrar sätta in på annat än Amex om köpet är gjort med Amex. Säkerhetsavdelningen har enligt anställda på Åhléns spårat upp bedrägerier tydligen. Min morsa skulle lämna tillbaka en julklapp hon fått av mig men kunde inte få pengar tillbaka då hon inte hade ett Amex att sätta in det på.
Hur löste sig detta? Det kan ju finnas många skäl till att man inte har kvar det kort som köpet gjordes med. Undrar om de har stöd för detta i sina "öppet köp villkor"?

När vi är inne på samtalsämnet så kan jag meddela att det INTE funkar att få 2 vouchers genom att gå över 150 000 två gånger med ett återköp emellan.

Hur löste sig detta? Det kan ju finnas många skäl till att man inte har kvar det kort som köpet gjordes med. Undrar om de har stöd för detta i sina "öppet köp villkor"?
Det står att återbetalning ska ske med samma betalsätt, inte uttryckligen samma kort. Från Åhléns hemsida:

• "Retur i varuhus
Retur av varor som köpts via åhlens.se sker på samma sätt som vid varor köpta i Åhléns varuhus och kan ske i vilket varuhus som helst. Skillnaden är att kvittot, som måste visas upp, endast skickas ut via e-post. Du hittar kvittot i mailet ”Leveransbekräftelse och kvitto”. Det går bra att skriva ut kvittot och ta med till varuhuset för retur eller att visa upp kvittot i mobilen.

Återbetalning vid retur i varuhus sker direkt, med samma betalsätt som du använde vid beställningstillfället. Har du betalt via direktbank eller Swish så sker återbetalning till ditt bank- eller kreditkort eller kontant. Om du har betalt med faktura behöver du även ta med dig denna."

Toppen