Senaste nytt

Hur funkar det med återköp?

Problemet är ju att man inte "kan" sätta oliak regler utifrån om folk uppnått voucher eller något annat som är av betydelse.
De har gjort den enkla lösningen att gör man ett återköp på något så får man minus så många poäng och så mycket spend den dagen man gör återköpet.
Om du inte vill ha avbokningen på nästa år kan du ju undersöka möjligheten att avboka nu i slute tpå året och boka igen i början på nästa år, finns ju dock risk att priserna ändras då.
Personligen bokar jag i stort sätt aldrig hotell med förskottsbetalning utan väljer att alltid betala på plats, då slipper man detta problem om man bokar av.
Bra tips. Jag får undersöka saken. Jaja, bara man är införstådd med reglerna så känns det okej.:)

Det står att återbetalning ska ske med samma betalsätt, inte uttryckligen samma kort.
Känns som vidöppet för tolkning. Har svårt att invända mot tolkningen att "samma betalsätt" faktiskt kan betyda "samma kort". Samtidigt känns det orimligt om en retur är omöjlig om inte "samma kort" längre "existerar"/"kan presenteras".

Kanske inga stora problem i praktiken normalt.

Känns som vidöppet för tolkning. Har svårt att invända mot tolkningen att "samma betalsätt" faktiskt kan betyda "samma kort". Samtidigt känns det orimligt om en retur är omöjlig om inte "samma kort" längre "existerar"/"kan presenteras".

Kanske inga stora problem i praktiken normalt.
Läser man lite här på forumet så finns det ju en hel del hintar om att man just kan göra så här för att tjäna massa poäng, dvs handla på ett kort som ger poäng, lämna tillbaka och ta kontant eller ett kort som inte ger poäng. Att det finns kedjor som har upptäckt detta är inget konstigt i sig och de kommer självklart försöka stoppa det då det blir en kostnad för dom att göra ett köp till amex med den avgiften som medföljer och sedan göra retur till ett vanligt bankkonto. Skulle detta bara ske ytterst sporadiskt så skulle man nog se mellan fingrarna men det finns säkert de som sätter detta i system och jag skulle gissa på att fler och fler följer efter detta exemplet.
Skulle inte förvåna mig att man framöver måste sätta tillbaka till samma typ av kort eller så får man ett presentkort på summan istället (om man nu får göra så).

Skulle inte förvåna mig att man framöver måste sätta tillbaka till samma typ av kort eller så får man ett presentkort på summan istället (om man nu får göra så).

Det finns idag butiker som gör precis så map. retur i form av presentkort om inte originalkortet visas.
Ett annat exempel är en av mina lokala XXL butiker, där kontrollerar vissa expediter kortnumret så de matchar mot betalande och retur kortet, annars är ju praxis att butiken kontrollerar något så är det att det är rätt sorts kort, AMEX, MC eller VISA.

Om jag inte mins het fel grundar sig hela kontrollen i penningtvättlagen med att det enligt lag skall vara samma kort, så min beskrivning ovan från XXL butiken är egentligen det enligt lag rätta sättet. Jag hittade detta ang. penningtvättlagen;
Återbetalning endast till samma kort - Köprätt - Lawline

EK

Skulle inte förvåna mig att man framöver måste sätta tillbaka till samma typ av kort.
Fast även här finns utrymme för kreativa lösningar. Tokhandla med ett SAS MasterCard och lämna igen och kreditera till ett "bankkort MasterCard". Undrar hur många poäng man får ihop innan någon klagar och vem som skulle klaga?

min beskrivning ovan från XXL butiken är egentligen det enligt lag rätta sättet.
Det känns ju som det finns en konflikt här mellan gängse "öppet köp-/garantivillkor", konsumentskydd, penningtvättsmotverkan och det faktum att plastkort har en begränsad livslängd. Måste vara väldigt vanlig att "köpekortet" gått ut eller av andra orsaker inte längre finns.

Det känns ju som det finns en konflikt här mellan gängse "öppet köp-/garantivillkor", konsumentskydd, penningtvättsmotverkan och det faktum att plastkort har en begränsad livslängd. Måste vara väldigt vanlig att "köpekortet" gått ut eller av andra orsaker inte längre finns.

Eller för den delen alla julklappar som ska returneras, det är väl inte särskilt vanligt att man går på mellandagsrea med alla som man fått julklappar av (om man varit snäll ;) ).

Kreativt! Vad kostade dessa? Vet du om några faktiskt såldes? Jag inser mer och mer att något fattas i min hjärna för att jag någonsin ska bli rik. :(

Om jag mins rätt var det några tior eller en femtiolapp. Texten i annonsen var kreativ då det framstod som en mycket bra deal att köpa invite koden istället för att signa upp via AMEX direkt.

EK

Toppen