Senaste nytt

Hur funkar det med återköp?

Fast man får ju inga poäng på en återbetalning eller inbetalningar. En återbetalning ger en snarare minus på poängen, så hur ska man kunna snurra pengar och få poäng för det.

Har du 0kr på kontot och får en återbetalning på 5000kr så blir poängen också minus i motsvarande membership rewards points
Bra!
Då är alla överens om hur det fungerar.
Man kan alltså inte få några poäng genom att snurra pengar såsom det är beskrivet ovan.

Nej precis, men hade det inte varit så hade det öppnat upp för missbruk.

Fast det är ju inte poängen jag undrar över. Vad jag inte fattar är varför det då skulle vara så konstigt att få ett återbetalat belopp insatt på sitt bankkonto, och de köp man redan har på sitt kortkonto faktureras som vanligt i slutet på månaden utan att återbetalningen dragits av från innestående belopp

Fast det är ju inte poängen jag undrar över. Vad jag inte fattar är varför det då skulle vara så konstigt att få ett återbetalat belopp insatt på sitt bankkonto, och de köp man redan har på sitt kortkonto faktureras som vanligt i slutet på månaden utan att återbetalningen dragits av från innestående belopp
Om du får in pengar på ditt bankkonto istället för retur till Amex så får du ju poängen gratis.

Amex är ingen bank, dvs görs en retur till ditt amex konto kommer de inte sätta in dessa pengar på ditt bankkonto.

Tror du får acceptera hur det fungerar. Om det inte är till belåtenhet så är det nog bättre att nyttja andra betalsätt än amex framöver.

Vad jag inte fattar är varför det då skulle vara så konstigt att få ett återbetalat belopp insatt på sitt bankkonto, och de köp man redan har på sitt kortkonto faktureras som vanligt i slutet på månaden utan att återbetalningen dragits av från innestående belopp
Och jag fattar inte varför de skulle gå med på det. Känns rätt självklart att en återbetalning används som delkvittering av din skuld hos dem.

Om du får in pengar på ditt bankkonto istället för retur till Amex så får du ju poängen gratis.

Amex är ingen bank, dvs görs en retur till ditt amex konto kommer de inte sätta in dessa pengar på ditt bankkonto.

Tror du får acceptera hur det fungerar. Om det inte är till belåtenhet så är det nog bättre att nyttja andra betalsätt än amex framöver.

"Amex är ingen bank" . Nej och av just den anledningen så får man heller inte ha något tillgodosaldo på sitt konto. Iaf inte någon längre tid.

Vet inte om du missuppfattat eller om jag är otydlig. Jag menar alltså att jag får in återbetalningen på mitt Amexkonto först och DÄREFTER förs de över till mitt bankkonto.
Om en återbetalning t.ex är högre än det saldo man har på kontot, så betalas överskjutande belopp in på ens bankkonto (Men man får ju naturligtvis kontakta Amex själv om det, om inte så kommer de så småningom ta kontakt själva med kontoinnehavaren).

Det kanske är skillnad på Betal och Kreditkorten,vad vet jag. Jag har fortfarande kvar mitt Platinum som betalkort och där är villkoren sådana iaf.

Jag har fått återbetalning utbetalt till mitt bankkonto förut, men då har såklart pengarna varit på amexkontot först. Vid det tillfället hade jag 0 i spend på kortet och 0 membership rewards points, vilket resulterade i minuspoöng motsvarande de 6000 jag fick återbetalt och tillgodosaldo på 6000 på kortet innan överföringen till mitt bankkonto var klar

Grejen nu är att jag har en hög spend och väntar återbetalning på ett mindre belopp än vad spenden är på. De pengarna vill jag inte använda till att minska mitt innestående belopp

Last edited:
Grejen nu är att jag har en hög spend och väntar återbetalning på ett mindre belopp än vad spenden är på. De pengarna vill jag inte använda till att minska mitt innestående belopp
Om man kunde ta ut de pengarna till bankkonto så är det i princip att likställa med en cash advance, som Amex har ganska saftig ränta på. Det vore märkligt om de tillät dig att göra så gratis.

Om man kunde ta ut de pengarna till bankkonto så är det i princip att likställa med en cash advance, som Amex har ganska saftig ränta på. Det vore märkligt om de tillät dig att göra så gratis.

Nja, det är ju faktiskt mina pengar och inget jag "lånar" av Amex som vid t.ex Cash advanced osv. Ett innestående belopp är ju inte att betrakta som en skuld förrens fakturan genererats egentligen, mkt kan ju hända mellan köpetillfället och brytdatum

Toppen