Jag köpte en vara på mitt Amex för några tusen och nu när jag skulle lämna tillbaka den på öppet köp så hade jag glömt mitt Amex hemma. Pengarna sattes in på mitt visa kort.
Hur funkar detta med poängen?
/
Aleks
Det är inte bara Åhlens, i princip alla affärer som säljer grejer för typ över 500 SEK är noga med att returen hamnar på samma kort.Ett sidospår till det där är att Åhléns vägrar sätta in på annat än Amex om köpet är gjort med Amex.
Jag har inte varit med om det när jag lämnat tillbaka saker tidigare som jag inte köpt. Då har jag kunnat ta det på mitt vanliga kort från banken även om den som köpt varan gjort det med ett amex. Jag vill ju inte få ”minuspoäng” på mitt amex för att jag lämnar tillbaka en present.Det är inte bara Åhlens, i princip alla affärer som säljer grejer för typ över 500 SEK är noga med att returen hamnar på samma kort.
Jag har inte varit med om det när jag lämnat tillbaka saker tidigare som jag inte köpt. Då har jag kunnat ta det på mitt vanliga kort från banken även om den som köpt varan gjort det med ett amex. Jag vill ju inte få ”minuspoäng” på mitt amex för att jag lämnar tillbaka en present.![]()
Jag är inte säker. Men gissade bara det, att Amex inte vet exakt vilket köp som återköpet avses. Så att de inte vet om det är mitt kort eller ett annat som gjort just detta köp.Blir det verkligen minuspoäng om man får återköp på sitt amex av ett köp som gjordes med ett annat amex/annat kort?
Blir det verkligen minuspoäng om man får återköp på sitt amex av ett köp som gjordes med ett annat amex/annat kort?
Jag är inte säker. Men gissade bara det, att Amex inte vet exakt vilket köp som återköpet avses. Så att de inte vet om det är mitt kort eller ett annat som gjort just detta köp.
När SAS mastercard premium var nytt fick jag problem med detta då det visade sig att utbetalningen av de 1000 baspoängen triggade av pluspoäng, och jag precis gjort en avbokning av två återbetalningsbara Plusbiljetter, vilket genererade ett stort minus. Trots att villkoren sa att det räckte med att ha använt sitt kort för köp senaste månaden, vilket jag gjort. Just då behövdes verkligen alla baspoäng för att nå upp till EBG och det krävdes många samtal till både SAS och mastercard för att få det löst. Poängen dök till sist upp. Vet ej om detta problem kvarstår och fortfarande kan inträffa.Ja, det blir minuspoäng.
Baserat på beloppet, precis som med köp. Helt oberoende om köpet är gjort med kortet eller ej.
Detta har jag personligen upplevt på Amex, MasterCard och Coop.
Ja, finns ingen spårning på vilket kort som gjorde köpet normalt sätt så de drar bort poäng där ifrån istället för på kortet man får retur på.Blir det verkligen minuspoäng om man får återköp på sitt amex av ett köp som gjordes med ett annat amex/annat kort?