Senaste nytt

Hur flyger småbarn (infant) utan bassinet och utan eget säte på långresa?

Kricka

Medlem
Litet tips. Välj aldrig någon flight med fiskbenkonfiguration av Business class. (bl a Air New Zealand, Air Canada, vissa THAI flygningar). Det är hopplöst att ha sitt barn i annat säte och ha koll på barnet från eget säte.

BA Business har "dubbelsäng" i mitten, vilket är perfekt med mindre barn då de kan få sova
med Mamma/Pappa och man får en bra natts sömn (naturligtvis beroende hur lång nattens
flight är). Har testat till JNB/CPT, vilket är mycket bra !
 
Ok, under natten som gick accepterade inte SAS barn på golvet av samma anledning som Thai, dvs skaderisken vid turbulens.

Som tur är så är tronarvingen otroligt mammig just nu så att sova i mitt knä var inte att tala om... :)
 

Tockstew

Medlem
Har åkt en del business med både ett och två barn under 4 år. Det har funkat fint. A och O är dock ditt eget mind set. Det går inte att ställa in sig på en sedvanlig tur i business. Istället måste man jobba hårt......men ständigt ha i tanke att de i eco har det etter värre. Jag brukar se till att utnyttja servicen fullt ut, dvs inte inrikta mig på att sova utan istället sippa champagne, grogg, etc och passa barnen!

Lycka till!

Tock

Ps borde det inte finnas en familjesektion på bc.se med tips och tricks för medvetet resande med barn, svärmor etc

Ds
 
Last edited:

erc

Medlem
Bara rest i Economy med infant. Bassinet har inte varit aktuellt då barnen varit för stora. Har alltså blivit sömn i knät. Föga komfortabelt, men en infant i knät på två vuxna funkar fint.

Fått ett säte till ett spädbarn en gång. MAN-OSL. SAS-flight. Låg beläggning och ombord brukar SAS vara väldigt bra med barn. Vilket även LH och US visat sig vara.
 
Har rest flertal ggr med infant o det funkar ok att ha han i vårt knä både i ecco, premium o business, nu är vår son väldigt snäll o ligger väldigt stilla så det var bara att byta mellan oss föräldrar. Nu är han äldre och väldigt van att flyga så han sover typ mesta tiden oavsett om det är till BKK elle LLA
 

Mattajas

Ny medlem
Senaste longhaul med båda barnen (då 4 och 1 år) skedde med SK BKK-CPH i Economy.. Spännande i sig. Mer spännande blev det när vi fick splittasd seating. Det slutade med jag och barnen på två säten (utan basinet) och frun fem rader bakom. Nitlott tyckte jag, men jag klarar mig utan sömn bättre än min bättre hälft.
Nu slutade det såhär:
Båda barnen somnade gott och medans 1 åringen sov i min famn så såg jag bra film på iPad och somnade sedan gott.

Frun hamnade bredvid en full norrman i 55 årsåldern hinkade öl och pratade, främst om sin stora välgärning att ta hand om unga kvinnor i sydostasiensom har det svårt.. Vilken hjälte. Han somnade tyvärr inte förrän efter många timmar.
Efter halva resan kaskadkräks gubben på andra sidan gången utan att hinna få upp påsen.

Slutsats: Barn sover bra i knät och fulla medelålders män ställer till det rejält.
 

Morgan

Medlem
Om det finns lediga säten i business, kan man hoppas få ett sådant till sin infant, eller får man skylla sig själv som snålar och inte betalar för platsen?
 

Tockstew

Medlem
Beror nog på crew, men utgångspunkten är ju att du inte betalat och därför inte har rätt till sätet. Min erfarenhet är dock att det går utmärkt bra att sova tillsammans med sin infant i en businesstol.
 
Toppen