Senaste nytt

Hur EN oprofessionell Swiss-anställd kan lyckas sänka humöret i halva kabinen

Eftersom jag anser att Swiss har hanterat ärendet exemplariskt så vill jag inte hänga ut exakt hur mycket de valde att kompensera oss. Men jag kan säga att ersättningen var både kreativ och fullt tillräcklig för att visa oss att de verkligen tar vår kritik på allvar och vill rätta till det som går att rätta till i efterhand. För oss är det viktigaste att ha klargjort för Swiss att vi inte accepterar det sätt vi blev behandlade på. Samt att få en bekräftelse från Swiss att de faktiskt gör någonting för att förhindra att liknande situationer uppstår igen.

Men för att inte lämna er alla helt i blindo kan jag säga att kompensationen inte var helt olik den ersättning som Fedup trodde att vi skulle få.

Swiss gör alltid rätt för sig och jag kan säga att detta helt klart är en isolerad händelse :)

kul att det löste sig.

Swiss gör alltid rätt för sig och jag kan säga att detta helt klart är en isolerad händelse :)

kul att det löste sig.

Ja deras hantering av ärendet har visat oss att de verkligen skiljer sig från mängden på ett positivt sätt. Tänk om alla företag som verkar inom service kunde inse vikten av att ha en ödmjuk, snabb och professionell Customer Service som kan rädda upp situationer som har gått snett.

Ja deras hantering av ärendet har visat oss att de verkligen skiljer sig från mängden på ett positivt sätt. Tänk om alla företag som verkar inom service kunde inse vikten av att ha en ödmjuk, snabb och professionell Customer Service som kan rädda upp situationer som har gått snett.

En klassisk "regel" inom kundvård är att kunden blir nöjdare om man gör fel och sedan ger kompensation och upprättelse jämfört med om man skulle gjort rätt från början.

En klassisk "regel" inom kundvård är att kunden blir nöjdare om man gör fel och sedan ger kompensation och upprättelse jämfört med om man skulle gjort rätt från början.

Jag hade föredragit att det blev rätt från början. Men å andra sidan fick ju Swiss nu en möjlighet att visa oss att de sticker ut från mängden, vilket inte var vår erfarenhet av deras produkt och service sedan tidigare. Så på sätt och vis stämmer kanske det du skriver!

Precis, service recovery paradoxen är A och O om man vill behålla sina kunder. Tyvärr finns det många företag som inte har fattat det än.

Antar att ni flög ex-Montreal? Den rutten tenderar ofta att vara överbokad, men sen kan man ju undra om pursern var Montreal-baserad med tanke på "charmen".

Vad baserar du detta på? Till min vetskap har inte Swiss någon bas i YUL, men anställning i Basel, Genève eller Zurich. Man bör vara lite varsam med att koppla kulturell eller etnisk bakgrund till detta uppenbara, enstaka fall av oacceptabelt beteende. Jag är kanske inte känd som någon större frankofil, men har alltid fått korrekt service från Genèvebaserade Swisscrew (oftast fransktalande med franska som förstaspråk). Min senaste upplevelse med Air France var också mycket exemplarisk...

Det är en självklarhet att nationell kultur är en del av företagskulturen; detta ser vi också inom flyget. SAS är på gott och ont skandinaviskt. Åkte nu US Airways till Charlotte med crew som var baserade där. Ingen tvekan att dessa var från den amerikanska södern. Hemresan var från Philadelphia med crew från den stationen, och det var en skillnad. Men, båda representerade först och främst US Airways och inte sin lokala eller nationella tillhörighet så servicen var US Airways och lätt att känna igen. Dock skulle jag nog inte måla en bred pensel på någons bakgrund. Schweiz är ohört homogent och heterogent, nästan eklektiskt på samma tid. Men Swiss som företag har en stärk företagskultur där kulturell bakgrund och etnicitet inte skall spela roll.

Toppen