På vår senaste flygning i C med Swiss så började allt som vanligt på Swiss med ett professionellt bemötande och välkomnande personal. Champagne före start och glada miner hos personalen.
Den aktuella dagen var flyget ordentligt överbokat i ekonomi vilket ledde till att folk uppgraderades friskt till F och C. Själva hamnade vi i C precis som vi hade bokat och betalt för.
Serveringen var minst sagt seg och drog ut ordentligt på tiden. Antagligen pga överbokningssituationen. När vi väl får in förrätten så verkar de flesta i kabinen vara riktigt hungriga varpå den slinker ner ganska snabbt. Det tar sedan 1 timme och 5 minuter innan varmrätten kommer ut.
När jag, min sambo samt en tredje resenär på raden snett framför oss får syn på våra tallrikar påpekar vi direkt att maten ser oätlig ut. Köttbiten, det upplösta potatismoset, grönsakerna och den separerade såsen simmade bokstavligen runt i motsvarade ett glas vatten. Vare sig jag eller min sambo är särskilt petiga med maten eftersom vi inser att flygmat så gott som aldrig når upp till bättre restaurangnivå. Men det där såg direkt vedervärdigt ut.
Flygvärdinnan skruvar på sig lite nervöst och håller med om att det ser oaptitligt ut och säger att hon ska prata med kabinchefen om det går att göra något åt saken. Eftersom jag inser att de kanske inte har någon C-rätt kvar med tanke på alla sistaminuten uppgraderingar så erbjuder jag och min sambo oss att ta en ekonomimåltid om det skulle råka vara det enda alternativet de har kvar.
Efter drygt en kvarts väntan kommer en mycket snorkig kabinchef ut och påtalar högt och tydligt att herrn som "klagade" på maten minsann hade uppgraderats gratis från ekonomiklass och därför borde vara tacksam att ens få sitta där han satt. Ridå!
Kabinchefen går därefter fram till mig och min sambo och säger med lika hög stämma (fullständigt uppenbart att han vill att alla ska höra) att vi minsann reste på en awardbiljett.... Innan han hinner fortsätta svarar jag honom lugnt och sansat att han då nog måste ta sig en titt till på passagerarlistan. Varför nu bokningsklass skulle spela någon roll? Surt försvann han iväg någon minut och kom tillbaka för att säga (snarare fnysa irriterat) bland det dummaste jag någonsin har hört:
Sir, ni är statusmedlemmar på United så ni kan ju alltid skriva till de och klaga om maten inte duger! Deras mat är säkert bättre så varför flyger ni inte med de?
Ursäkta?
Vi blev som förstummade. Vid det laget märkte man av att hela den främre kabinen satt på helspänn och det var inte många som "vågade" be om någonting. Den första flygvärdinnan försökte senare släta över sin kollegas minst sagt tveksamma agerande men det hjälpte föga. Skadan var redan skedd. Resten av flygningen var väldigt stel i den främre delen av C-kabinen.
Vad säger ni? Ska man kunna få påpeka när det faktiskt är fel på maten och få ett bemötande där personalen försöker lösa problemet så gott som möjligt? Eller ska man glatt finna sig i att det som serveras kan vara förstört och därmed blir man utan?
Jag kan förstå inställningen att OpUp:s prioriteras lite lägre i händelse av att maten inte räcker till etc. Men varför skulle det vara någon skillnad på awards och betalda biljetter? Båda är ju köpta fast med olika betalningsmedel. I det här fallet var jag tacksam över att vi åtminstonde reste på en betald biljett om än i P klass.
Mest irriterande var att den första flygvärdinnan som såg allt var den som såg ut att lida allra mest. Hon verkligen skämdes.
Den aktuella dagen var flyget ordentligt överbokat i ekonomi vilket ledde till att folk uppgraderades friskt till F och C. Själva hamnade vi i C precis som vi hade bokat och betalt för.
Serveringen var minst sagt seg och drog ut ordentligt på tiden. Antagligen pga överbokningssituationen. När vi väl får in förrätten så verkar de flesta i kabinen vara riktigt hungriga varpå den slinker ner ganska snabbt. Det tar sedan 1 timme och 5 minuter innan varmrätten kommer ut.
När jag, min sambo samt en tredje resenär på raden snett framför oss får syn på våra tallrikar påpekar vi direkt att maten ser oätlig ut. Köttbiten, det upplösta potatismoset, grönsakerna och den separerade såsen simmade bokstavligen runt i motsvarade ett glas vatten. Vare sig jag eller min sambo är särskilt petiga med maten eftersom vi inser att flygmat så gott som aldrig når upp till bättre restaurangnivå. Men det där såg direkt vedervärdigt ut.
Flygvärdinnan skruvar på sig lite nervöst och håller med om att det ser oaptitligt ut och säger att hon ska prata med kabinchefen om det går att göra något åt saken. Eftersom jag inser att de kanske inte har någon C-rätt kvar med tanke på alla sistaminuten uppgraderingar så erbjuder jag och min sambo oss att ta en ekonomimåltid om det skulle råka vara det enda alternativet de har kvar.
Efter drygt en kvarts väntan kommer en mycket snorkig kabinchef ut och påtalar högt och tydligt att herrn som "klagade" på maten minsann hade uppgraderats gratis från ekonomiklass och därför borde vara tacksam att ens få sitta där han satt. Ridå!
Kabinchefen går därefter fram till mig och min sambo och säger med lika hög stämma (fullständigt uppenbart att han vill att alla ska höra) att vi minsann reste på en awardbiljett.... Innan han hinner fortsätta svarar jag honom lugnt och sansat att han då nog måste ta sig en titt till på passagerarlistan. Varför nu bokningsklass skulle spela någon roll? Surt försvann han iväg någon minut och kom tillbaka för att säga (snarare fnysa irriterat) bland det dummaste jag någonsin har hört:
Sir, ni är statusmedlemmar på United så ni kan ju alltid skriva till de och klaga om maten inte duger! Deras mat är säkert bättre så varför flyger ni inte med de?
Ursäkta?
Vi blev som förstummade. Vid det laget märkte man av att hela den främre kabinen satt på helspänn och det var inte många som "vågade" be om någonting. Den första flygvärdinnan försökte senare släta över sin kollegas minst sagt tveksamma agerande men det hjälpte föga. Skadan var redan skedd. Resten av flygningen var väldigt stel i den främre delen av C-kabinen.
Vad säger ni? Ska man kunna få påpeka när det faktiskt är fel på maten och få ett bemötande där personalen försöker lösa problemet så gott som möjligt? Eller ska man glatt finna sig i att det som serveras kan vara förstört och därmed blir man utan?
Jag kan förstå inställningen att OpUp:s prioriteras lite lägre i händelse av att maten inte räcker till etc. Men varför skulle det vara någon skillnad på awards och betalda biljetter? Båda är ju köpta fast med olika betalningsmedel. I det här fallet var jag tacksam över att vi åtminstonde reste på en betald biljett om än i P klass.
Mest irriterande var att den första flygvärdinnan som såg allt var den som såg ut att lida allra mest. Hon verkligen skämdes.