Senaste nytt

Hur borde incheckad bagages vikt räknas, med eller utan väska?

På större fartyg så har man barlasttankar som man vattenfyller respektive tömmer för att uppnå viktbalans beroende på hur fartyget är lastat.

Utan att veta hur det går till på flyget, gissar jag att det går att pumpa och fördela bränslet ett par procent från ena sidan till den andra för att justera för eventuella viktobalanser före start.

Det har också hänt att ombordpersonalen kommit ut i kabinen och bett en eller två passarerare att vänligen byta sittplats från ena sidan mittgången till andra.
 
Men är det känsligare att bagage väger mycket än att en passagerare gör det?
Är det lugnt om 20 120Kg personer sitter vid fönsterplats på ena sidan än om det skulle lastas 20 väskor med 40Kg närmast sidan?
I normalfallet tas ingen hänsyn till passagerares vikt, alt. bagagevikt i lastrummen huruvida dessa/detta sitter/lastas till vänster eller höger om en mittgång/linje. Enda gång som en fördelning av vikt på vä resp hö sida har betydelse har varit på de största fraktflygplanen, som t.ex. B-747. Vad gäller passagerarvikt, så jämnas det normalt ut, statistiskt. Dock har det en viss inverkan på mindre flygplan , som t.ex. på Samoa, där man insett betydelsen att ha koll både på vikt och var passagerarna sitter.
 
Nä det kanske inte är rimligt, speciellt inte beroende på kroppsform, men kanske vikten :)

Ex 1. Passagerare som väger 60kg med 30kg bagage - EJ OK.
Ex 2. Passagerare som väger 80kg med 20kg bagage - OK.
Ex 3. Passagerare som väger 150kg med 20kg bagage - OK.

Det blir svårt att föra argument om varför man inte får checka in mer bagage henom att hävda att det beror på totalvikten.

Fast man kanske ändock kan argumentera att det beror på totalvikten vilket jag tänker är nödvändigt för att räkna på t.ex. bränsleåtgången. På varje enskilt flyg kommer såklart passagerarnas vikt variera men utslaget på samtliga flyg får du den genomsnittliga vikten för passagerare + en någorlunda förutsägbar totalvikt för bagaget vilket säkerligen gör någon eller några siffernissar glada.
 
På större fartyg så har man barlasttankar som man vattenfyller respektive tömmer för att uppnå viktbalans beroende på hur fartyget är lastat.

Utan att veta hur det går till på flyget, gissar jag att det går att pumpa och fördela bränslet ett par procent från ena sidan till den andra för att justera för eventuella viktobalanser före start.

Det har också hänt att ombordpersonalen kommit ut i kabinen och bett en eller två passarerare att vänligen byta sittplats från ena sidan mittgången till andra.
Ifall passagerare ombeds att skifta så är det i normalfallet beroende på att justera balanspunkten antingen framåt eller bakåt, ej i sidled. Flygbränslet, som kan påverka balansen under flygfärd, kan ej justeras som en ballasttank. Fotogenet finns där och piloten vet från start till landning huruvida balanspunkten ev skiftas, men bränslet används ej som en justeringsfaktor...
 
Toppen