Senaste nytt

Hur borde incheckad bagages vikt räknas, med eller utan väska?

Nä det kanske inte är rimligt, speciellt inte beroende på kroppsform, men kanske vikten :)

Ex 1. Passagerare som väger 60kg med 30kg bagage - EJ OK.
Ex 2. Passagerare som väger 80kg med 20kg bagage - OK.
Ex 3. Passagerare som väger 150kg med 20kg bagage - OK.

Det blir svårt att föra argument om varför man inte får checka in mer bagage henom att hävda att det beror på totalvikten.

Har det inte lite med hur vikten fördelas? Kanske är påverkan på balans högre för det som ligger i lastutrymmet.
Någon här som kan reda ut det när det gäller passagerarskutor?

Jag tycker att det är bra som det är idag och jag kan inte se att man borde göra på annat sätt. Det finns även arbetsmiljöregler mm för hur mycket bagagehanterarna får lyfta. Det har hänt flera gånger när hela familjen på 6 personer har rest tillsammans att vi bara checkat in 3-4 väskor, där varje enskild väska har vägt mer är flygbolagets regler (20kg/23kg etc.) men där totalen legat långt under det tillåtna 120kg/138kg. Det har då gått bra att checka in detta, men om vikten på den enskilda väskan krupit upp mot 26-27 kg så har en extra tag satts på väskan för att visa att den är tung. Jag har för mig att jag vid något tillfälle ställt frågan om det finns en maxvikt för enskilda väskor och då fått svaret 30 kg. Det kan dock vara så att jag blandar ihop det med någonting annat.

När det gäller passagerarna vikt så har jag varit med om att man vägt mig tillsammans med mitt handbagage när jag skulle flyga i ett mindre propellerplan med Susi Air. En märklig känsla. Jag tilläts i alla fall att gå ombord. :)
Normalprocedur för flygbolag är att "Märka upp bagage som väger över 25 kg, med en Heavy-tag" - detta för att lastningspersonal ska aviseras innan de "knäcker ryggen" och ev lasta med lyfthjälpmedel. På. tex. Atlantflygen till USA får ju en "Business Class-resenär" ha bagage som väger 32kg styck, mot normala 23 kg.

Last edited:
Har det inte lite med hur vikten fördelas? Kanske är påverkan på balans högre för det som ligger i lastutrymmet.
Någon här som kan reda ut det när det gäller passagerarskutor?
Fördelning av passagerare i kabin vs lastrumsvikt (bagage, frakt & post) räknas ut både viktmässigt och positionsmässigt, så att rimlig balans på flygplanet uppnås. Dessutom har för vissa flygplanstyper flygbränslets fördelning samt konsumering under flygfärd, betydelse för balanspunkt på flygplanet.Ju mindre ett flygplan är, desto känsligare är fördelning av passagerare och lastrumslast - de större flygplanen har lite mer marginal "vikt och balansmässigt"...

På min awardresa får vi ha med oss 50kg/pp genomgående på alla flighter.

LLA-ARN (SK Plus)
ARN-VOH (SK Plus)
CPH-SIN (SQ F)
Det är Singapores bagageregler som reglerar detta. Du får fortfarande inte ha en väska som väger över 32kg, men du kan checka in 10 väskor som väger 5 kilo om du önskar, eller 2 som väger 25kg.
På SAS longhaul är det ju 23kg som gäller per väska i GO (ej light)/Plus (1 väska inkluderad) och 32kg för Business per väska (2 väskor). Utöver det så tillkommer ju ens statusförmåner där man som EBG+ får ta ytterligare två väskor. Att få ta med sig 128kg bagage i SAS Business är väldigt fördelaktigt om man jämför med vad tex Singapore Airlines erbjuder i dit exempel.

Det är Singapores bagageregler som reglerar detta. Du får fortfarande inte ha en väska som väger över 32kg, men du kan checka in 10 väskor som väger 5 kilo om du önskar, eller 2 som väger 25kg.
På SAS longhaul är det ju 23kg som gäller per väska i GO (ej light)/Plus (1 väska inkluderad) och 32kg för Business per väska (2 väskor). Utöver det så tillkommer ju ens statusförmåner där man som EBG+ får ta ytterligare två väskor. Att få ta med sig 128kg bagage i SAS Business är väldigt fördelaktigt om man jämför med vad tex Singapore Airlines erbjuder i dit exempel.

Som Star Alliance Gold members får man ta med ytterligare 20kg extra på Singapore Airlines och som PPS Club members 50kg extra. (i Suites/Firstclass). Mitt inlägg var dock inte menat att jämföra vilka som har den mest fördelaktiga bagageallowance, utan snarare ett komplement till diskussionen om flygbolagens beräkningar kring totalvikt för bagage.

Som Star Alliance Gold members får man ta med ytterligare 20kg extra på Singapore Airlines och som PPS Club members 50kg extra. (i Suites/Firstclass). Mitt inlägg var dock inte menat att jämföra vilka som har den mest fördelaktiga bagageallowance, utan snarare ett komplement till diskussionen om flygbolagens beräkningar kring totalvikt för bagage.
Generellt ang bagagevikt:
1) För något decenium sedan hade de flesta reguljära flygbolag, sin egen anställda personal på många flygplatser. Då funkade det att vara smidig/generös med passagerares ev överevikt på bagage.
2) På senare tid har de flesta flygbolag lejt ut sin inheckning till "Handling-bolag" (bortsett från hemmabaserna). Med detta är ett visst flygbolag bara en kund i raden, samt från detta flygbolag "strikta regler på att efterlevnad ska gälla på överviktsbagage. Dessutom har också uttag av övervikt blivit en lukruativ del av intäkterna.

Fördelning av passagerare i kabin vs lastrumsvikt (bagage, frakt & post) räknas ut både viktmässigt och positionsmässigt, så att rimlig balans på flygplanet uppnås. Dessutom har för vissa flygplanstyper flygbränslets fördelning samt konsumering under flygfärd, betydelse för balanspunkt på flygplanet.Ju mindre ett flygplan är, desto känsligare är fördelning av passagerare och lastrumslast - de större flygplanen har lite mer marginal "vikt och balansmässigt"...

Men är det känsligare att bagage väger mycket än att en passagerare gör det?
Är det lugnt om 20 120Kg personer sitter vid fönsterplats på ena sidan än om det skulle lastas 20 väskor med 40Kg närmast sidan?

Toppen