Senaste nytt

Hur borde incheckad bagages vikt räknas, med eller utan väska?

Väskans vikt borde inte vara inräknad tycker jag. Men förstår att folk inte kan checka in en koffert som väger 45kg fylld med kläder (ytterligare 20kg). :D
Vad du tycker i frågan är faktiskt helt irrelevant. Helt oavsett personligt tyckande så försvinner inte en del av väskans vikt för att incheckningen skulle vara ”snälla”. Det är fortfarande vikt som rent fysikaliskt skall lyftas från marken av flygplanet och dess bränsle. Eller tycker/tror du också att gravitationen skulle hoppa över att verka på en del av väskan? Så fungerar ju inte verkligheten.

Också helt ohållbar tanke att incheckningspersonalen skulle skilja på vikten innuti väskan och väskan i sig själv. Du har valt väskan, inte flygbolaget. Därför ansvarar du och inte flygbolaget för totalvikten.

Lär dig packa lättare eller köp en mindre tung väska. 20 kg incheckad totalvikt per person klarar man sig rimligtvis bra på om man ska på charter, så länge man inte har en onödigt tung väska.

Eller tycker/tror du också att gravitationen skulle hoppa över att verka på en del av väskan? Så fungerar ju inte verkligheten.

Även om jag delar åsikten att nuvarande sätt att beräkna vikten förmodligen är den bästa, så tycker jag inte det är helt orimligt med något annat. Det finns ju massvis med vikt som flygbolagen inte explicit tar betalt för, utan räknar schablonmässigt. Framförallt passagerarens vikt; en passagerare kan ju med lätthet väga motsvarande 2-3 incheckade bagage mer än en annan utan att betala övervikt.

På samma vis kunde man så klart räkna schablonmässigt på en väskas vikt (och då naturligtvis sänka den tillåtna vikten på incheckat bagage motsvarande vikten på genomsnittsväskan). Jag tror bara inte att den ändringen skulle underlätta för någon (förutom möjligtvis för tillverkarna av lågprisväskor som inte behöver konkurrera på vikt på samma vis som idag).

Alla får ju ha sin egna åsikt, men att väskans vikt inte skulle räknas in i vikten för bagage är bland det knäppaste jag läst i år. Ska biljettpris ta hänsyn till varje persons årsinkomst också?

Personligen tycker jag att alla viktschabloner borde försvinna inom flyget, både för bagagevikt och passagerarvikt.

Jag skrev lite med glimten i ögat även om inte alla här förstod. Klart jag är med på att ett plan måste kunna lyfta och bränslet ska räcka och allt det tekniska.

Tycker inte att idén är helt tokig. Ser absolut att man skulle kunna få t.ex. 110 kg att disponera fritt efter eget huvud fördelat passagerare/väska. Skulle gynna vissa passagerare, mig själv inräknad.

Om man problematiserar det lite riskerar det dock att stigmatisera överviktiga och skapar ett problem för långa/stora människor generellt.

Landar nog i att nuvarande system är det bästa för kollektivet.

Tycker inte att idén är helt tokig. Ser absolut att man skulle kunna få t.ex. 110 kg att disponera fritt efter eget huvud fördelat passagerare/väska. Skulle gynna vissa passagerare, mig själv inräknad.

Om man problematiserar det lite riskerar det dock att stigmatisera överviktiga och skapar ett problem för långa/stora människor generellt.

Landar nog i att nuvarande system är det bästa för kollektivet.

I landet lagom skulle detta leda till stora rabalder pga viktdiskriminering.

Toppen