Senaste nytt

Hur borde incheckad bagages vikt räknas, med eller utan väska?

I landet lagom skulle detta leda till stora rabalder pga viktdiskriminering.

Fast är det rimligt att betala olika beroende på kroppsform? Någonstans måste man självklart dra en gräns gällande vikt/storlek. Var själv seatad bredvid en ryss som bokatavligt talat var bredare än sitt och en bra bit av mitt säte i SAS GO hem från Miami, armstödet i mitten gick inte ens att fälla ned. Påtalade detta för crew som flyttade mig till annan plats efter mycket diskussion.

Fast är det rimligt att betala olika beroende på kroppsform? Någonstans måste man självklart dra en gräns gällande vikt/storlek. Var själv seatad bredvid en ryss som bokatavligt talat var bredare än sitt och en bra bit av mitt säte i SAS GO hem från Miami, armstödet i mitten gick inte ens att fälla ned. Påtalade detta för crew som flyttade mig till annan plats efter mycket diskussion.
Får man inte plats i sitt eget säte alls så ska man absolut boka dubbelsäten, så är det även idag. Det är trist att crew ens käftade emot när du klagade - du ska inte behöva stå ut med det.

Jag tycker att det är bra som det är idag och jag kan inte se att man borde göra på annat sätt. Det finns även arbetsmiljöregler mm för hur mycket bagagehanterarna får lyfta. Det har hänt flera gånger när hela familjen på 6 personer har rest tillsammans att vi bara checkat in 3-4 väskor, där varje enskild väska har vägt mer är flygbolagets regler (20kg/23kg etc.) men där totalen legat långt under det tillåtna 120kg/138kg. Det har då gått bra att checka in detta, men om vikten på den enskilda väskan krupit upp mot 26-27 kg så har en extra tag satts på väskan för att visa att den är tung. Jag har för mig att jag vid något tillfälle ställt frågan om det finns en maxvikt för enskilda väskor och då fått svaret 30 kg. Det kan dock vara så att jag blandar ihop det med någonting annat.

När det gäller passagerarna vikt så har jag varit med om att man vägt mig tillsammans med mitt handbagage när jag skulle flyga i ett mindre propellerplan med Susi Air. En märklig känsla. Jag tilläts i alla fall att gå ombord. :)

När det gäller passagerarna vikt så har jag varit med om att man vägt mig tillsammans med mitt handbagage när jag skulle flyga i ett mindre propellerplan med Susi Air. En märklig känsla. Jag tilläts i alla fall att gå ombord. :)
Anledningen att det görs på mindre plan är för att få viktbalansen rätt. Jag tror inte det är vanligt att passagerare nekas ombordstigning men ibland lämnas bagage för att man inte får rätt balans om allt skulle lastas. Har skett en del olyckor när detta inte har efterlevts.

Nä det kanske inte är rimligt, speciellt inte beroende på kroppsform, men kanske vikten :)

Ex 1. Passagerare som väger 60kg med 30kg bagage - EJ OK.
Ex 2. Passagerare som väger 80kg med 20kg bagage - OK.
Ex 3. Passagerare som väger 150kg med 20kg bagage - OK.

Det blir svårt att föra argument om varför man inte får checka in mer bagage henom att hävda att det beror på totalvikten.

Min senaste resa med helikopter innebar en maxvikt på 136Kg per person, inklusive allt bagage. Vid incheckning fick varje passagerare kliva på en vågplatta med sina väskor och endast personen bakom disken såg vikten. Allt utöver 136Kg innebar att man fick betala för övervikt, oavsett om det var kroppen eller väskan som var boven :)

Jag tror man behöver sätta det hela i ett sammanhang. Säg att planet har möjlighet att ta 300pax. alla har rätt att boka in 20kg. Vi har då en kalkylerad bagagevikt på 6000kg. Låt säga att alla checkar in 25 kilo, ja då har vi en faktiskt övervikt på 1500kg - vilket självklart inte kan vara okej, därav finns det regler om maxvikt (antar jag).

Om man däremot är ett sällskap på 2 personer som chcekar in varsin väska, den ena på 25 kg och den andra på 10kg, så har vi ingen faktiskt övervikt, utan tvärt om. Det kan även vara så att en i sällskapet inte checkar in något alls. Här finns det alltså möjlighet för personen bakom incheckningsdisken att "låta det gå" utan att för det ändra några regler. Vissa bolag är dock nitiska (eller kanske är det individen bakom disken som är det?) och låter dig helt enkelt packa om din väska och lägga över dina överskotts-kilon i någon annans väska eller helt sonika betala för övervikt. Det senare talar snarare för att det inte har så mycket med total bagagevikt att göra (eftersom maxvikt antagligen väldigt sällan uppnås), utan det är ett sätt för bolaget att tjäna mer pengar.

Vi är oftast 4-6 personer som reser, varav endast två personer har incheckat bagage. Vi har inte haft några problem de gånger deras väskor haft en aning övervikt.

Även hos Lufthansa?

Toppen