Senaste nytt

Hur borde incheckad bagages vikt räknas, med eller utan väska?

Stavve

Medlem
Lånar en gammal tråd... låt oss säga att jag får ta med mig 20kg incheckat. En Topas 34 liter som @MegaFlyer skrev om väger 4. Borde inte incheckningen vara snälla och se mellan fingrarna om väskan väger 23 på bandet? Sorry om ni tycker frågan är för newbies.

Förstår inte frågan. Menar du att bolaget borde bjussa på övervikt?
Eller menar du att väskans vikt inte borde vara inräknad i incheckningsvikten?

Oavsett så är båda fel.

Man vill ha så lätt väska som möjligt just för att maxa innehåll snarare än ”skal”.

Lånar en gammal tråd... låt oss säga att jag får ta med mig 20kg incheckat. En Topas 34 liter som @MegaFlyer skrev om väger 4. Borde inte incheckningen vara snälla och se mellan fingrarna om väskan väger 23 på bandet? Sorry om ni tycker frågan är för newbies.

Nej, hur ska de veta vikten på din väska? Då behöver de i så fall kunna vikten på alla olika väskor som kan tänksa finnas, samt allt annat som används för att checka in olika saker.
Vikten är inklusive väskan, så är det mig veterligen hos alla bolag.
Det brukar dock gå bra att checka in 23,9kg hos vissa bolag om gränsen är 23kg.

Väskans vikt borde inte vara inräknad tycker jag. Men förstår att folk inte kan checka in en koffert som väger 45kg fylld med kläder (ytterligare 20kg). :D

Väskans vikt borde inte vara inräknad tycker jag. Men förstår att folk inte kan checka in en koffert som väger 45kg fylld med kläder (ytterligare 20kg). :D

Det skulle nog leda till en hel del problem skulle jag tro. Skillnaden i vikt är ju väsentlig mellan olika väskor, och som sagt, då ska checkinpersonalen veta hur mycket de ska dra av vid varje invägning. Dessutom blir det svårt för dig själv att veta om ditt bagage kommer gå igenom eller inte, om du måste försöka komma ihåg den "officiella" tomvikten på väskan och dra ifrån det från vikten när du packar...

Flyger SAS Charter om ett par veckor där 20kg är gränsen och 5kg handbagage.

Jag tror man behöver sätta det hela i ett sammanhang. Säg att planet har möjlighet att ta 300pax. alla har rätt att boka in 20kg. Vi har då en kalkylerad bagagevikt på 6000kg. Låt säga att alla checkar in 25 kilo, ja då har vi en faktiskt övervikt på 1500kg - vilket självklart inte kan vara okej, därav finns det regler om maxvikt (antar jag).

Om man däremot är ett sällskap på 2 personer som chcekar in varsin väska, den ena på 25 kg och den andra på 10kg, så har vi ingen faktiskt övervikt, utan tvärt om. Det kan även vara så att en i sällskapet inte checkar in något alls. Här finns det alltså möjlighet för personen bakom incheckningsdisken att "låta det gå" utan att för det ändra några regler. Vissa bolag är dock nitiska (eller kanske är det individen bakom disken som är det?) och låter dig helt enkelt packa om din väska och lägga över dina överskotts-kilon i någon annans väska eller helt sonika betala för övervikt. Det senare talar snarare för att det inte har så mycket med total bagagevikt att göra (eftersom maxvikt antagligen väldigt sällan uppnås), utan det är ett sätt för bolaget att tjäna mer pengar.

Vi är oftast 4-6 personer som reser, varav endast två personer har incheckat bagage. Vi har inte haft några problem de gånger deras väskor haft en aning övervikt.

Transfer med sjöflygen i Maldivena har en gräns på 25 kg bagage per person inklusive handbagage.... vi har klarat det med var sin liten (tror det är mellan egentligen) Rimowa Topas. Behöver inte så mycket med sig till den destinationen.

Annars är vi nöjda med de Rimowor vi har, några mellanstora och en av de största. Ja, de blir buckliga och "fula" men ser rätt beresta ut numera. Blir bucklorna för stora så går det på garantin att få dem utslagna utan kostnad.

För de som vill ha väskor med låg vikt så har Rimowa en serie som ser nästan ut som Topas men är tillverkade i något slags plastmaterial. Hur pass hållbara de är vet säkert någon som provat dem ...

Allt går efter plånbok egentligen. 5-7tkr är mycket pengar för väska som okända människor ska misshandla och banka skiten ur jorden runt ;)
Har haft Samsonites budget märke American tourister i 4 år nu. Gjort kanske ett 50 tal resor med den väskan och misshandlad är den, men den håller ihop till 100% på alla sätt. Mycket bra värde för strax under tusenlappen.

Toppen