Senaste nytt

Hjälper det med kreditkort – och i så fall vilket?

Återvänder med en fråga. Om jag kör Mastercard Premium nu och ser hur mycket poäng jag får in, och ser jag att jag närmar mig guld så tecknar jag Amex Elite. Hur snabbt kommer de 20.000 baspoängen in på mitt konto?
 

MrRob

Medlem
Återvänder med en fråga. Om jag kör Mastercard Premium nu och ser hur mycket poäng jag får in, och ser jag att jag närmar mig guld så tecknar jag Amex Elite. Hur snabbt kommer de 20.000 baspoängen in på mitt konto?

Den frågan har det svarats på en uppsjö gånger i diverse trådar. Det brukar ta någon-några veckor i de flesta fallen. Tog nog två-tre veckor för mig senast jag tecknade upp mig på ett Amex Elite.
 

Berglund

Medlem
Om jag kör Mastercard Premium nu och ser hur mycket poäng jag får in, och ser jag att jag närmar mig guld så tecknar jag Amex Elite. Hur snabbt kommer de 20.000 baspoängen in på mitt konto?
Ta ett djupt andetag, luta dig tillbaka och läs på lite mer innan du skuttar iväg.

Poängen du får från Mastercard Premium är av två skilda sorter.
Varje månad du gör minst en transaktion med kortet, får du 1000 statuspoäng som hjälper dig att öka på din status i SAS Eurobonus. Du kan alltså maximalt få 12 000 statuspoäng under ett SAS Eurobonus medlemsår.
Du får också 15 SAS Eurobonus extrapoäng per 100 kronor du spenderar, som du kan boka poängresor för. Dessa hjälper dig dock inte mot status utan är helt frikopplade.

SAS Amex Elite ger 20 000 statuspoäng, inte baspoäng. Enda sättet att få "baspoäng" är att sätta rumpan i ett flygplanssäte. Statuspoängen hjälper endast till att nå status men man kan inte köpa resor, muffins eller annat för dem.
 
Toppen