Senaste nytt

Hjälper det med kreditkort – och i så fall vilket?

TP12

Medlem
Så du menar att Krisflyer värderar MR-points olika utifrån vilket land de är intjänade i?
Källa på det.
Detta är ju ett erbjudande från KrisFlyer inte Amex.
-> https://www.singaporeair.com/en_UK/...ons/global/kf/kf-promo/unlock-status-credits/

Kan man ens överföra svenska MR-poäng till KrisFlyer? Men ja, det är olika växlingskurser beroende på vilket lands MR-poäng man har, i Sverige får du fler MR per krona än vad du får med ett amerikanskt Amex (generellt, beror på vad du spenderar på, kampanjer osv). En BA avios kostar 1 amerikansk MR eller 11 svenska MR tex.
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Kan man ens överföra svenska MR-poäng till KrisFlyer? Men ja, det är olika växlingskurser beroende på vilket lands MR-poäng man har, i Sverige får du fler MR per krona än vad du får med ett amerikanskt Amex (generellt, beror på vad du spenderar på, kampanjer osv). En BA avios kostar 1 amerikansk MR eller 11 svenska MR tex.
Har inga själv men det vore kul om någon testade. Behöver ju inte vara 250 000...
 

Berglund

Medlem
Så du menar att Krisflyer värderar MR-points olika utifrån vilket land de är intjänade i?
En MR poäng är tyvärr inte lika med en MR poäng. De kallas samma sak men intjäningen och framför allt värdet på dem varierar kraftigt mellan de olika länderna där ditt Amexkort är utfärdat. Mitt holländska Amexkort ger en MR poäng per Euro, mitt svenska Amexkort ger en MR poäng per krona. Skall man växla dessa till exempelvis Hiltonpoäng är växelkursen för mina holländska poäng 1:1 medan jag får ge betydligt många fler MR poäng här i Sverige för att få en Hiltonpoäng.
 

Jonas C

Medlem
Svenska Amex MR-systemet är tyvärr föremål för stor förvirring och frustration hos den oinvigde. Enklast vore om Amex kunde ändra på kursen till 1 poäng per 10 SEK istället för 1 poäng per SEK som de har idag. Många som sitter på 300-400K svenska poäng och tror att de räcker till en long haul i business.
 

Tomas E

Medlem
Så du menar att Krisflyer värderar MR-points olika utifrån vilket land de är intjänade i?
Källa på det.
Jag föreslår att du själv kollar på källorna, d.v.s. tittar runt på Amex nationella sidor för Membership Rewards och deras resepartner och kollar växelkursen mellan MR "i olika valutor" och allehanda flygpoäng. Du kommer att upptäcka att de varierar.

Uppenbarligen har Amex tyckt att 1 "lokal valutaenhet" = 1 "lokal MR" i intjäning (som utgångspunkt) är lättare för kunderna att förstå, även om det innebär att 1 MR (land A) inte är samma som 1 MR (land B). Det går att tycka att detta är klokt eller korkat, men så är det.
 
Last edited:
Toppen