Senaste nytt

Hjälper det med kreditkort – och i så fall vilket?

Hej,

Jag har försökt googla på en fråga jag har och har då flera gånger kommit in på det här forumet. Så jag hoppas det är okej att jag ställer en fråga.

Jag sitter och ska välja ett nytt kreditkort. Nu överväger jag att skaffa ett kreditkort kopplat till SAS för att få hjälp med mitt resande.

Före pandemin såg mitt resemönster ut som följande ett vanligt år:

Tyskland 2 ggr/år

Norge 2 ggr/år

Luleå 3 ggr/år

Solresa (Spanien/italien) 1 gång/år

Nu efter pandemin tror jag att jag kommer öka det med ytterligare några resor per år.

Jag lever ensam och har ingen glädje av ”res 2 betala för 1-erbjudanden” utan det jag mest är ute efter att göra mina resor mer bekväma då jag tillbringar mycket tid själv på flygplatserna. Så wifi på planet, lounge och fast-track är väl mer vad jag eftersträvar.

Är SAS-mastercard och/eller Amex något jag borde satsa på, eller är det så att jag troligen inte kommer upp i någon status så att det är bättre att köpa till tjänsterna vid varje resa? Jag spenderar runt 250’-300’ på betalkortet ett normalt år om den infon hjälper.
 

Edvin

Medlem
Kanske att ett Amex Platinum hade varit något iom att du inte flyger jättemycket och kanske inte alltid med ett och samma bolag. Med Amex Platinum får du lounge och fast-track de gånger du reser samt samlar poäng som kan växlas till flera flygbolag och hotellkedjor. Du får visserligen inte lika många poäng per krona som du får med något av de SAS-brandade korten men flexibiliteten med Amex Plat tror jag skulle vara bra i ditt fall.
 
+1 på Amex Platinum när det gäller förmåner på resor oavsett flygbolag och det faktum att MR-poäng aldrig förfaller så länge man behåller kortet (går ju att behålla även med gröna kortet om man vill göra uppehåll med platinum). SAS Amex ger visserligen bättre utdelning för just EuroBonuspoäng men aldrig loungetillgång eller högre medlemsnivåer i hotellprogram som Platinum ger.
Edit: med spend på Platinum på 300.000 inom 12 månader så får man bonus 2 ggr, 150.000+300.000 poäng, dvs totalt intjänat 750.000 poäng. Det lyckades jag med på 6 månader för ett par veckor sedan.
 
Last edited:

folo

Medlem
Finns ingen quick fix för att få tjänsterna du eftersöker, alternativen (med reservation för att jag missat nåt :)) är:

- Köpa till dem genom biljetten (åk SAS Plus och Business med andra bolag)
- Betala för lounge (eller skaffa Priority Pass och/eller LoungeKey), betala för Wifi och lev med att inte få fast track.
- Skaffa Amex Platinum (550kr/mån) och betala för Wifi. Fast tracken funkar dessutom på alla flygbolag.
- Skaffa status, t.ex. genom SAS Amex Elite (400kr/mån) + SAS MC Premium (125kr/mån) + några av Europaresorna i Plus/Business per år (sedan tillbaka till ekonomibiljetter så fort du nått EBG). Ger dessutom bästa poängintjäning för framtida bonusresor.

Tycker oavsett du ska ha något/några flyg/rese-kreditkort om du har 300k spend/år och gillar att resa. Kan ju vara den enklaste snabbfixen för att få mer värde i livet/ekonomin tillsammans med att förhandla ner boräntan. Vi kan nog hjälpa dig bättre på den punkten om du svarar på några frågor:

- Planerar du resa utanför Europa mer?
- Uppskattar du att resa i premiumkabin? (tycker du 1 långresa i business är värd mer än 2 långresor i ekonomi?)
- Bor du i Stockholm? Reser du från Arlanda?
 
Stort tack för alla svar! Får grubbla lite då om det är Amex platinum eller MC premium och SAS amex elite som jag borde gå på.


- Planerar du resa utanför Europa mer?
- Uppskattar du att resa i premiumkabin? (tycker du 1 långresa i business är värd mer än 2 långresor i ekonomi?)
- Bor du i Stockholm? Reser du från Arlanda?

Karibien eller Thailand kan vara aktuellt för sol och bad. Men inte att det finns distinkta planer på det.
Nja, drar hellre på två resor än en.
Bor i Stockholm och utgår från Arlanda.
 

folo

Medlem
Stort tack för alla svar! Får grubbla lite då om det är Amex platinum eller MC premium och SAS amex elite som jag borde gå på.

Karibien eller Thailand kan vara aktuellt för sol och bad. Men inte att det finns distinkta planer på det.
Nja, drar hellre på två resor än en.
Bor i Stockholm och utgår från Arlanda.

En till +1 på Amex Platinum isåfall.

Bonusresor i Business/First på long haul är det man i huvudsak jagar om man vill ha bra valuta för pengarna på SAS Eurobonus och de flesta andra bonusprogram.

Bor du i Stockholm är Amex brett accepterat och på Arlanda kommer du in på Pontus som är bättre än SAS-loungerna om du har Platinum.
 

Dawes

Medlem
Först och främst, hej och välkommen!
Som många andra ger jag en röst för platinum, särskilt med aktuell kampanj.
Med reservation för kostnaden ger jag ett alternativt förslag.

SAS mastercard premium för att samla poäng och nyttja bonusresor. Eftersom du reser själv och ofta inom europa så funkar fly premium bra och du bör inte ha något problem att nå nivån för att resa plus men betala för go (bonusresor). När du genomför dessa får du ju även tillgång till de tjänster som ingår vid resa i plus. Kräver ju att du reser SAS för bonusresorna dock.
Det är ju sen inget hinder att lösa ut en längre resa heller med fly premium, bara poängen som sätter gränser i vanlig ordning.

Som komplement kan du köra ett Amex gold card som ger ett antal loungebesök (4) med prioritypass och även fyra besök hos Pontus årligen. Enligt Amex sida ger kortet fyra besök på respektive lounge, Pontus, 3 i Norge och 1 i Helsingfors.
Du får även en hyffsad reseförsäkring.

Fasttrack på annat än utresan är svårt att få till som helhet, även med status hos SAS. Utifrån ditt resemönster tycker jag det ger dig minst tillbaka och att lounge exempelvis med prioritypass är bättre och täckningen/åtkomst lika så.
 
Toppen