Senaste nytt

Hjälp mig med en Air Baltic claim

Jupp, 32066 kr och 30 Euro i faktiska utlägg utöver det som ursprungsbiljetten med AirBaltic kostade - vilket inte var deras snikbiljetter utan flexbiljetter.

Detta är som tidigare sagt min första claim, så jag är inte alls redo på att ett flygbolag som ägs av en stat kan vara så oärliga. :)

Nu verkar de fabricera "bevis". :D

Det kom svar från AirBaltic igår, jag uppskattar om ni kollar på det bifogade och kommenterar. Vad är det de försöker (mer än att undvika att betala)?

Planet skulle ha lyft kl 9:55, min fru ringer till AirBaltic kl 14:30 - dvs. 4 och en halv timme efter avgångstid. Då har jag redan stått och försökt få oss ombokade i drygt 3 timmar.

Då AirBatlic verkar ha en inspelning av samtalet vore det väldigt spännande att få ta del av den. Då min fru frågade vad de anser att vi bör göra eftersom de inte lyckas boka om oss på Arlanda så valde AirBaltics representant att helt enkelt säga att det inte är hennes problem och lägga på. :D

AirBaltic bifogar även ett flygbokningsutdrag, jag är ju inte (ännu, men snart tack vara bc.se) ett proffs, så jag behöver hjälp att tyda det.

Det är detta som jag misstänker är "fabricerade bevis". Säger de att de bokade oss alla 4 pax på en annan flight? Menar de att jag hellre lägger ut drygt 30,000 kr på nya flygbiljetter än tackar ja till deras bokning?

Är detta en förfalskning?

Ibland undrar man om man är med i en fars, men detta är säkert ingenting jämfört med hur rent de säkert spelar i en domstol. ;)

Visa bifogad bild air baltic svar 2 till arn.pdf
Visa bifogad bild air baltic utdrag flygbokning.pdf

Tja, det är ju extremt svårt att säga om det är en förfalskning eller inte. Då måste man nog ha access till GDSer för att själv kunna titta när bokningen gjordes isåfall, för det lär de inte kunna förfalska.

Hsh så är det ju ett lite jobbigt läge för dig ifall de faktiskt hade gjort en bokning men inte talade om det för dig och därmed fick din fru att säga att ni redan ordnat alternativ transport. Jag är inte jurist, men det känns som att detta skulle ligga dig i fatet trots att ni inte visste om att dessa biljetter fanns.

Det skulle ju hjälpa dig ganska mycket om du fick ta del av bandinspelningen, för just nu kan ju AirBaltic hävda vad de vill utan att du kan motbevisa det.

Om jag vore dig, skulle jag överväga att dra in en advokat i det hela. Även om det kanske kostar en slant så tror jag att du har att vinna på att få ordentlig representation nu.

Tack för din kommentar.

Ärendet ligger hos allmäna reklamationsnämnden så jag tänkte eventuellt vänta på deras utlåtande innan jag blandar in ytterligare jurister. Jag ska kolla om ARN kan få ut en kopia på inspelningen från AirBaltic.

Tror du att en resebyrå kan se när bokningen gjordes? Jag ska skicka iväg att mail till resebyrån som hjälpte med bokningen från början.

Eftersom AirBaltic hänvisar till samtalet är det inte mer än korrekt att få ut inspelningen. Det blir i mina ögon avgörande för huruvida AirBaltic kan mena att man informerat er om ombokningen eller inte.

Tror du att en resebyrå kan se när bokningen gjordes? Jag ska skicka iväg att mail till resebyrån som hjälpte med bokningen från början.

Ja, det borde de kunna göra. Du har iaf inget att förlora på att fråga dem.

Och återigen, lycka till med detta! Jag är ledsen om mitt förra inlägg lät lite pessimistiskt, men deras bevisning är just nu svår att bortse från och du måste hitta något sätt att bevisa att deras story inte stämmer helt. En bra början är nog att lyssna på inspelningen de har. Om din version av händelserna bekräftas av inspelningen så bör du ha ett bra case tycker jag.

Det är intressant att AirBaltic skriver att flighten "endast" blev försenad och inte cancellerad då det enligt EU domstolen inte spelar någon roll då förseningen är mer än 3 timmar.

http://www.curacao-law.com/wp-content/uploads/2009/07/ECoJ-26FEB13-cp130018en.pdf

Även om jag inte kommer att kunna bevisa att biljettbokningen är en förfalskning gjord i efterhand (men jag tänker i alla fall försöka) så skulle den också leda till mer än 24 timmars försening...

Ohoh, googlade lite och fann denna artikel:
Jan Friedman stämmer Air Baltic ? för en reva i golfbagen - Dagens Media
är det kanske detta AirBaltic är medvetna om (gällande rätten och utländska bolag) eller har denna regel förändrats?

Jag borde jobba... Men lite googling är ibland roligare. ;)

Det visar sig att denna regel om utländska bolag inte gäller enligt EU domstolen, svensk domstol är helt ok - om det kommer att gå dit.

http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2009-07/cp090062en.pdf

Hsh så är det ju ett lite jobbigt läge för dig ifall de faktiskt hade gjort en bokning men inte talade om det för dig och därmed fick din fru att säga att ni redan ordnat alternativ transport.

Detta stinker... ;)

Fick svar från min resebyrå, Air Baltic gjorde ombokningen den 29 Jun 12.09 zulu tid. Alla 4 pax.

Jag har frågat resebyrån om man kan se om bokningen även blev bekräftad - att det fanns platser på flighterna.

Varför berättade de inte att de hade bokat om oss? Då hade jag ju knappast stått där och varit "jobbig" i flera timmar.

Det känns som att inspelningen blir pusselbiten i detta fall.

Toppen