Senaste nytt

Hjälp mig med en Air Baltic claim

Jeg ville nok søge hjælp hos en advokat nu, det ligner noget der ender med at blive afgjort på baggrund af præcis hvilke ord der er blevet brugt.

Haha, nu är detta inte alls roligt längre. ;)

Jag kunde ju inte checka in online då vi skulle resa hem eftersom AirBaltic hade bokat om vår retur och vår gamla ursprungliga bokningsref inte fanns kvar...

Det är ju en del av min claim, incheckningsavgiften på 30 Euro - och den har AirBaltic erkänt att de inte informerade om!

Då de bokade om vår retur (utan att informera) lade de även in en resa dit, utan att informera om heller...

Det här är helt sanslöst, de bokar hur de vill utan att informera öht.

Hur ska man som konsument ha en chans?

Det här börjar bli väldigt intressant.

Kan du sätta ihop en tidslinje med alla tider? Avgång? Incheckning? Inställd? Ombokning? Samtal? Ny bokning?

Hoppas verkligen det löser sig för dig. Handlar om väldigt mycket pengar och ett flygbolags ansende.

Jag tycker fortfarande du har ett case eftersom de uppenbarligen inte informerat dig om ombokningen. Det kan vara ett kryphål, men jag tycker absolut det är värt att bråka om för om man inte känner till att man är ombokad, hur ska man då kunna veta det!?

Nog för jag är en notorisk rättshaverist men jag väljer mina fighter - det här är en jag skulle låta bli att ta.

Återigen. Ge upp och lägg ned din tid på att umgås med din fru istället - värt mera i långa loppet.

På sin höjd blir det en dålig förlikning som kommer att kännas mer personligt än om du får ta hela beslutet själv.

Efter noga övervägning så har jag bestämt mig att besvara AirBaltic, begära ut inspelningen och om de inte säger något om att de har bokat om oss på den inspelningen så anser jag att jag har ett bra case.

Man kan inte boka om och sedan låtsas som ingenting! Jag anser att man får inte sköta sig så här illa och jag är villig att chansa lite pengar på att försöka bevisa detta. Visst är caset mycket pengar även för min del, men om de behandlar oss som är ganska medvetna reseärer så här - tänk er hur de behandlar de som inte känner till sina rättigheter?

Sedan så kommer jag inte att släppa EU reg, då även med deras ombokning hade jag anlänt 24 timmar senare till min destination. :)

Första utkast på nästa brev till ARN. Kommentera hemskt gärna!

svar till ARN och AirBaltic skrev:
Hej och tack för ert arbete.

Det gläder mig att AirBaltic sparar inspelningar på samtal till kundservice.

Till min bevisning önskar jag få 2 inspelningar utlämnade:

1. Samtalet jag hänvisade till i mitt förra brev, vars innehåll som AirBaltic sedan refererar till.
2. Samtalet på förmiddagen den 27 juli 2013 från min svenska mobiltelefon i Moldavien till AirBaltic i Lettland. Se bifogad samtalslista.

I inget av dessa samtal sades det att AirBaltic hade bokat om oss. Tillsammans med att representationen på Arlanda inte heller informerat oss om en ombokning kan vi anta att det står bortom allt rimligt tvivel att vi aldrig blivit informerade om ombokningen.

Att göra en ombokning utan att informera kan väl inte höra till branschpraxis?

Check-in-kostnaden på 30 Euro härstammar från samtal 2 då AirBaltic vägrade lämna ut våra nya bokningsreferenser, vilket jag förklarat i mitt första brev till AirBaltic.

Jag önskar även lägga till 3 kronor till min claim då min uppskattning på för samtal nummer 2 var något för låg.

Sedan så skulle AirBaltics ombokning även den leda till mer än 24 timmars försening så kravet om ersättning enligt regulation 261/2004 kvarstår oberoende av påstådda ombokningar.

Den nya totalsumman på min claim blir nu:
32,069 SEK samt 1,630 Euro.

Tack på förhand.

Tanken var kort och konsist. Jag tror att båda inspelningar kommer att bekräfta min claim.

Men jag kanske bör vara mer utförlig och beskriva mer vad som hände. Bland annat mailade jag min resebyrå efter samtal 2 och undrade om de hade bokat om vår retur, deras svar var såklart nej.

Åter igen kommentera gärna!

:)

Och så blev det dags för AirBaltics svar...

AirBaltic väljer att ignorera min begäran om att att få ut inspelningarna och bara repeterar det de tidigare har sagt.

Något uppgiven ringde jag precis och snackade med ansvarige juristen för mitt ärende. Ett väldigt trevligt samtal. Han sade att ARN inte har möjlighet att begära ut bevis som en domstol. Men, om AirBaltic väljer att inte lämna ut inspelningarna kan AirBaltic inte heller förvänta sig att ARN ska ta med det AirBaltic refererar till i samtalen i deras beslut.

Man kan inte hänvisa till något och sen inte dela med sig av det...

Men, i mitt fall känns det som tingsrätten nästa. ;)

Deras svar:
Visa bifogad bild air baltic svar 3 till arn.pdf

Samtidigt öppnar AirBaltic upp för att lämna ut inspelningarna om ARN så begär. Lite lömskt. Om ARN inte begär ut dessa så kan AirBaltic hävda att de gärna skulle lämnat ut dessa.
If you need any additional explanation or documentation before final decision is made, please do not hesitate to contact me directly

Toppen