Senaste nytt

Hjälp mig med en Air Baltic claim

Tack för tipsen med inspelning! Ska tänka på det i fortsättningen. Är det någon här som har en bra app rekommendation till iOS?

Min tanke med breven ovan är att locka/forcera AirBaltic att lämna ut inspelningarna. Sannolikheten iofs kanske minskar då de läser detta och försöker med ord mot ord...

Mig veterligen "går det inte" att spela in med app direkt iPhonen (det är tekniskt möjligt men inte tillåtet i vissa länder) har jag för mig.. Däremot finns en hel del appar som spelar in dina inspelningar och lagrar dem på en server.
MacWorld har en artikel här: Spela in dina samtal med iPhone - MacWorld och googlar du "record call iphone" kommer du hitta en hel del andra appar
Har du jailbreakat (inte olagligt i Sverige och USA mfl länder, men du forlorar garanti, support etc) din iPhone finns det ett par appar som ska klara av att spela in samtalen på iPhonen direkt. Googlade snabbt på detta och fann en artikel (dock gammal artikel, fungerar antagligen inte till senaste iOS). Ironiskt nog vad ser jag för reklam på denna sida? Jo reklam för AirBaltic!

Last edited:
Det är svårt att hinna med allting, men nu är iaf mina "minnesanteckningar" skickade till arn. :)

Det blir spänannde att se om AirBaltic nu bara svarar: "see you in court" eller visar sig vara ett flygbolag man kan respektera??? :)

AirBaltic svarade rätt snabbt! Och äntligen känns det som att det går åt rätt håll. Visst inga pengar ännu, men jag tror inte man behöver ha en juridisk utbildning för att förstå att pendeln svängde för AirBaltic.

De skickade över en redigerad klippt (!) version av inspelningen mellan min fru och kundtjänst, den är dessutom klippt på ett klumpigt sätt.

Jag kommer inte att lägga upp inspelningen öppet här, men om någon är nyfiken så kan jag dela med mig av den på annat sätt.

De skickar inte över inspelningen på samtalet jag hade, där de svarar nej på den direkta frågan om de har bokat om oss.

Genom att inte skicka över den inspelningen godkänner de mina minnesanteckningar.

Om inte ens flygbolaget känner till att de har bokat om oss hur ska vi då förväntas veta det?

Det känns som att jag har gjort det jag kan göra, jag ska skriva ihop en summering och sen blir det väl tingsrätten.

:)

Attachments

• svar fran ab till bc.pdf
    95,1 KB · Visningar: 968
Då man har fullt upp med att arbeta och resa (bl.a. till Moldavien ett flertal gånger) hinner man inte alltid med att fixa sin claim. Nu har jag i alla fall skrivit klart en kort summering, kommentera gärna.

Summering till ARN skrev:
Till ARN
Stockholm, 2014-07-02

Ärendenummer, XXX, komplettering

Hej och tack för ert arbete.

För att summera detta ärende finns följande fakta:

1. Flight mellan Stockholm och Riga blev inställt eller försenat så att resande hade ankommit minst 1 dygn försenade till sin destination.
2. AirBaltic har erkänt att inga extraordinära omständigheter förelåg och därmed gäller EU Reg 261/2004.
3. Begärd inspelning nr 1, som AirBaltic låter oss ta del av, är klippt.
4. Begärd inspelning nr 2, där AirBaltic svarar nej på den direkta frågan om de har bokat om oss, lämnas ej ut av AirBaltic.
5. Då inspelning ej lämnas ut bör utskriften antas stämma.
6. Då AirBaltic erkänner att de ej har kännedom om att de har bokat om oss, bör denna ombokning anses aldrig ha skett då ingen har känt till den.
7. Vi har aldrig mottagit ett mail, ett sms, eller meddelande varken skriftligt eller muntligt att vi har blivit ombokade.

Totalsumman på min claim kvarstår på:
32,069 SEK samt 1,630 Euro.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning
Patrick

Toppen