Senaste nytt

Hjälp från erfarna Japanresenärer önskas

Fast är ju inte samma information. Börjar 18e enligt Dr Miles sida och den 21a enligt den sida du länkade till.
Det är olika organisationer som gör prognoser. (informationen på @Homer s länk är prognos av Japan Weather Association, informationen på min länk är prognos av Weather Map Co., Ltd.)
Därför prognoser varierar beroende på källan.

• Gilla
Reactions: Pho
Sluta posta bilder - jag blir så sjukt sugen på att åka tillbaka och se blomningen igen! Det är ju otroligt vackert...

Undrar lite hur det fungerar med det här Japan rail pass. Det står ju här och på andra forum att det ska köpas på förhand, men jag gick direkt på JR websidor och man kunde "köpa det där, krävdes dock ingen betalning utan fick bara bekräftelse (se nedan) som skall tydligen betalas först på flygplatsen där man löser in Rail passet?
Det stod nånstans också att passet inte gäller på Nozomi tåg, men jag ser motsatt information också. HyperDia ger också Nozomi alternativ.
Vad gäller?

Booking Confirmation for JR-WEST "Kansai-WIDE Area Pass"
====================================================================
*Please do not reply to this message.

Thank you for using JR-West. Your booking has been completed successfully.

Please print out this e-mail and bring it to your pick up station to collect your rail pass.

< Reservation number>: xxxxxxx
< First name>: zzzzzzzzzz
< Last name (Family name)>: yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
< Passengers(Adults)>: 2 <Passengers(Children)>: 0
< Duration>: 5-day
< The starting date of the rail pass>: 2-Apr-2016

< Pick up station>: Kansai-airport
< Map of pick up station>: http://www.westjr.co.jp/global/en/travel-information/pass/pdf/station_kansai-airport.pdf

< Unit Price>
Adult : 8,500 yen per passenger
Child : 4,250 yen per passenger

*After the starting date expires, your booking will be cancelled automatically.
*At the pick up station, you will need to show station staffs
(1) a printout of this e-mail
(2) all members' passports and immigration cards (ED cards) *Please pay by cash or credit card for your rail pass at the station.

Undrar lite hur det fungerar med det här Japan rail pass. Det står ju här och på andra forum att det ska köpas på förhand, men jag gick direkt på JR websidor och man kunde "köpa det där, krävdes dock ingen betalning utan fick bara bekräftelse (se nedan) som skall tydligen betalas först på flygplatsen där man löser in Rail passet?

Det stod nånstans också att passet inte gäller på Nozomi tåg...

Finns ett JR-kontor på Kansai, ligger precis vid järnvägsstationen - går inte att missa. Där hämtar ni och betslar era pass. Glöm inte bokningsbekräftelsen.

Vet inte vad som gäller med ert pass men om man köper det railway pass som gäller i hela Japan är några tåg undantagna, bl.a. Nozomi.

West Japan Railway Company - Kansai WIDE Area Pass Information

Finns ett JR-kontor på Kansai, ligger precis vid järnvägsstationen - går inte att missa. Där hämtar ni och betslar era pass. Glöm inte bokningsbekräftelsen.

Precis, så ska det gå till. Jag undrade ju bara den info som jag fick här på BC samt FT att man borde betala på förhand och få ett voucher INNAN man anländer dit. Enligt JR och din uppgift går det enklast att bara köpa på JR direkt och gå dit med bokningsbekräftelse för att hämta passet. Smidigt och billigare än via 3rd parties.

Vet inte vad som gäller med ert pass men om man köper det railway pass som gäller i hela Japan är några tåg undantagna, bl.a. Nozomi.

West Japan Railway Company - Kansai WIDE Area Pass Information

Precis som det står på deras websida "including Nozomi", även om jag tidigare läst på FT om att nozomi inte skulle gälla. Det ända som inte gäller är Shinkansen mellan Osaka-Kyoto läser jag.

Det kan ju hända att dessa är ändringar som trätt i kraft nyligen och ingen hittills rapporterat om de ändringar varken här eller på FT

Precis som det står på deras websida "including Nozomi", även om jag tidigare läst på FT om att nozomi inte skulle gälla. Det ända som inte gäller är Shinkansen mellan Osaka-Kyoto läser jag.

Det kan ju hända att dessa är ändringar som trätt i kraft nyligen och ingen hittills rapporterat om de ändringar varken här eller på FT
Du blandar ihop två olika produkter.
Det som du har länkat till är "Kansai-WIDE Area Pass", inte "Japan Rail Pass".

Varje JR företag (JR East, JR West, JR Hokkaido, JR Kyushu, JR Shikoku) har egna rail pass men man får inte att åka med Nozomi med Japan Rail Pass.

Toppen