Senaste nytt

Hjälp från erfarna Japanresenärer önskas

Inlägg från: Only in Japan | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Jag kommer spendera ytterligare en vecka i Tokyo i juli. Denna gång måste jag stanna över en helg. Därför hade det varit roligt att se något mer än "stamhaken" jag har i Tokyo. Jag kan ge mig av runt lunch-tid på lördagen, och behöver vara tillbaka i Tokyo på söndag kväll senast 22. Vad kan man göra? Jag skulle vilja åka ut och se japansk landsbygd och uppleva något annat japanskt än bara Tokyo (@Dr. Miles...). Har sneglat lite på Hiroshima men vet inte om det är värt att lägga tiden på det, samma sak med Mt Fuji.

Finns det några bra tips här på forumet (förutom nöjesparker @Börnen ;)).
Mt. Fuji är vackert att titta på från långt håll men det är inte så upphetsande roligt att klättra det.

Om det är från lördag lunch tid till söndagskväll, kan Kamakura (鎌倉) vara ett trevligt ställe som ligger nära Tokyo.
Annars Hakone (箱根), Nikko (日光) kan också vara alternativ. Båda ställe har bra urval av onsen men Kamakura har lite dåligt utbud (nästan obefintlig) med onsen.

Hur ser utbud och priser ut på massage?
I Kina finns allt från billiga bra fotmassage/bad från ca 30-40¥ till lyxmassagepaket på SPA från 1000¥ och uppåt.

När mina fötter blir trötta, finns det hål i väggen som kan rädda dem utan att bli skinnad?

Hur ser utbud och priser ut på massage?
I Kina finns allt från billiga bra fotmassage/bad från ca 30-40¥ till lyxmassagepaket på SPA från 1000¥ och uppåt.

När mina fötter blir trötta, finns det hål i väggen som kan rädda dem utan att bli skinnad?
Billiga massage kostar ca 3.000 JPY (exkl. japansk moms) för 60 minuter.
Vanliga kostar runt 5.000 - 6.000 JPY (exkl. japansk moms) för 60 minuter.

Problemet är dock att de flesta ställe inriktar sig endast till japanska gäster och har inga skyltar på engelska.

Däremot på många billiga massageställe jobbar kineserna så kan du kommunicera med dem. :)

En resa i SAS plus till Japan bokad för de vouchers jag fick som kompensation för denied boarding. Nu vill jag väldigt gärna ha tips på en bra och billig ryokan (eller annat billigt boende - dock ej kapselhotell) i Kyoto. Försökte med en ryokan, Shimizu, som jag blev rekommenderad, men tji, det var fullt.
Är det någon på forumet som har testat den här sajten?
Hearty Inn | Japan Hotels, Ryokan and inn Online Search

I Tokyo har jag hittat boende för de första nätterna men letar ett billigt hotell natten före hemresan - gärna nära kommunikationer till NRT flygplats.

Och sist, lönar det sig att köpa ett JR-pass om man ska ta sig från Narita flygplats, till Tokyo, runt lite i stan, till Kyoto t/r, eventuellt med en dagsutflykt till Nara? Det är enveckaspasset jag tänkt på.

Är det någon som har erfarenhet av Hokuriku Arch Pass för att ta den övre vägen till Kyoto? Förstår att det tar längre tid, men är det en vacker resa och värt det ändå?

Tacksam för alla tips!

En resa i SAS plus till Japan bokad för de vouchers jag fick som kompensation för denied boarding. Nu vill jag väldigt gärna ha tips på en bra och billig ryokan (eller annat billigt boende - dock ej kapselhotell) i Kyoto. Försökte med en ryokan, Shimizu, som jag blev rekommenderad, men tji, det var fullt.

I Tokyo har jag hittat boende för de första nätterna men letar ett billigt hotell natten före hemresan - gärna nära kommunikationer till NRT flygplats.

Och sist, lönar det sig att köpa ett JR-pass om man ska ta sig från Narita flygplats, till Tokyo, runt lite i stan, till Kyoto t/r, eventuellt med en dagsutflykt till Nara? Det är enveckaspasset jag tänkt på.

Är det någon som har erfarenhet av Hokuriku Arch Pass för att ta den övre vägen till Kyoto? Förstår att det tar längre tid, men är det en vacker resa och värt det ändå?

Tacksam för alla tips!
De flesta ryokan debiterar för per person och priserna varierar beroende på om det är:
  • endast övernattning
  • inkl. frukost
  • inkl. frukost och middag

Därför får du gärna specificera
  • hur många personer per rum (vuxna och barn, specificera barnen ålder)
  • din budget per person
  • vilket måltidsalternativ du vill ha
ifall du vill ha mer hjälp från forumet.

Tacksam för alla tips!
Jag bodde i detta hus i Kyoto i höstas. Mycket trevligt och mycket bra läge.

Tack @DrMiles. Den ryokan jag nämnde, Shimizu, tar cirka 6 000 yen per person och det är i den prisklassen jag gärna skulle vilja hamna. Det är utan måltider, och självklart kostar det mer om det ingår. Alltså: Är ute efter ett enkelrum, budget cirka 5 000- 6 000 yen/natt. Måltidsalternativ är egalt - det står och faller inte med det. Hoppas att jag var tillräckligt specifik!

Tack @DrMiles. Den ryokan jag nämnde, Shimizu, tar cirka 6 000 yen per person och det är i den prisklassen jag gärna skulle vilja hamna. Det är utan måltider, och självklart kostar det mer om det ingår. Alltså: Är ute efter ett enkelrum, budget cirka 5 000- 6 000 yen/natt. Måltidsalternativ är egalt - det står och faller inte med det. Hoppas att jag var tillräckligt specifik!
Om budgeten är 6.000 JPY per person så får du kolla den här sidan med Google Translate.

京都の安い宿 旅館

Utöver hotellen i listan, de här ryokan är också prisklass runt 6.000 JPY per person.
祇をん新門荘
ひふみ旅館
旅館 若みや

Ett tips: Undvik att bo på ryokan under en helg (fre-sön). Priserna tenderar att gå upp.

Toppen