The Biltmore Mayfair – potential men behöver fixa en del grundläggande saker
Vänner,
Lägger denna medvetet här eftersom tråden handlar om Hiltongruppen och London
Min sambo och jag hade nyligen en barnfri helg i London. Detta var 5:e året i följd vi åkte till London för att gå på julmarknad, mysa och äta gott. Jag hade en ”Be our Guest” voucher från fadäsen på Hilton Brussels Grand Place i april. Det använder man självklart till ett dyrt hotell. Andra natten betalde jag cash. Snittpris för helgen var £455 per natt med CORP RATE.
Jag var i kontakt med hotellet innan ankomst för att organisera med blommor till sambon, samt kolla vilka transportalternativ hotellet erbjuder. När vi är två, mitt på dagen en lördag kan jag tycka det är skönt att bli hämtat. Jag bokade deras ”house car” som skulle vara en E-klass men vi själva ankomsten var det en V-klass. Av någon anledning så kom det på tal att det var min 100:e och 101:e natt på Hiltongruppen i år så jag fick följande email: ”
As your celebrating your 100th stay in Hilton why not arrive in the Rolls Royce Phantom total luxury and toast with a glass of champagne on your way to the hotel?”. £390 skulle detta kosta. Jag skrev tillbaka att jag var inte så säker på att det var något att fira.
Transporten var en aningen sen, men han höll mig uppdaterat hela vägen. Grym service, Freys-känsla hela vägen. Vi anlände hotellet efter en timma från vi träffade chauffören vid T5. Det är helt ok. Tilltalades med namn vid ankomst, så det var klart man hade koll.
Incheckning gick ganska långsamt med två olika bokningar. Det var Duty Manager själv som hade koll på detta. Vi valde sätta oss för lite lätt ”Afternoon Tea” med ett glas champagne. Vi var bara sugna på scones och det var självklart inga problem. Ingen minnesvärde Afternoon Tea tyvärr. Scones skall serveras varma, dessa var knappt fisljumna. Champagnen var god.
First impression: högklassisk, traditionell brittisk kvalité och stil på hotellet. Allt kändes genomtänkt. Som ”vanligt” på ett London-hotell, var det ingen av de 10 första vi interagerade med som hade ”The Queen’s English” som modersmål. Jag tror enbart en herre jag talade med hade det. Inte att det betyder något för mig, men intressant observation i dessa Brexit tider. Hotell är f.d. Millennium Hotel London Mayfair en del av Millennium & Copthorne Hotels. Nu är det en del av Hiltons lyxmärke LXR Hotels & Resorts, och öppnade i september i år efter £60m i renovering.
Rummet var väldigt stilrent, riktigt snyggt med fina detaljer och skön säng. Bra dusch med grymt bra tryck, walk-in closet. Helt klart bra. Vi hade bokat ett King Deluxe Room men fick ett King Grand Premier Room. Mycket nöjd med rummet. Däremot fanns inte blommorna som jag hade beställt. Något irriterat över detta. Gymmet också grymt bra.
Hotellets huvudrestaurant heter
The Betterment, och där käkas frukost. Denna drivs av stjärnkocken Jason Atherton. Vi åt bara frukost där, och den var en besvikelse. Det är en mini continental buffé som man har mage att ta £30 för per person. Sen kommer det till en a la carte med varm frukost. För en kille som jag som äter 3 ägg till frukost hemma varje dag var detta en utmaning. Det som fanns på buffén var gott, och det ingick riktig bra barrista kaffe. Men på tok för lite saker. En omelett var £12 extra, en Eggs Benedict £16, båda smakade riktigt gott. Första dagen var servicen så usel som jag har upplevd i London. Kaotisk och opersonlig. Dag 2 var den fullständiga motsatsen.
Jag summerar på följande sätt
Förbättringspunkter
(-) Frukost, något Duty Manager var ett daglig ämne för klagomål. Utmaningen är att det drivs av 3:e part
(-) Varierande service och attityd, särskilt i frukostsalen
(-) Missade en enkel order av blommor
(-) £27 för 6 medelmåttiga scones
Varför komma tillbaka
(+) Location, location, location. Kanske bästa läget för ett hotell jag har bott på i London. Inom 15min åt vilket håll som helst kommer man till mycket av det London är i mitt tycke
(+) Hantering av det som uppstod: blommor fixat direkt (och Duty Manager tog bort kostnaden). Nespresso-maskinen saknade koffeinfritt, det handlades nästa dag till min sambo. Feedback om frukosten verkade att göra skillnad dag 2
(+) mysiga baren med grymt bra service
(+) skön ambiance
(+) grymt rum
(+) riktigt bra gym
Frågan för mig är om det är värt gapet i pris. Jag bokar alltid någon form av flex eller semi-flex rate med CORP RATE och dessa är nästan alltid inom £15-20 per natt skillnad mot pre-paid, inklusive reapriser. Så Hilton betalar jag mellan £150-200 per natt, och Curio/Conrad £200-275. Frågan är om £150-250 mer per natt är värt pengarna? Jag kommer ge The Biltmore Mayfair en chans till när hotellet har kört in sig lite. Men det måste upp en del till för att rättfärdiga extra pengarna mot Conrad, The Trafalgar (Curio) och Bankside (Hilton) som jag anser sätter ribban för respektive varumärken i London.
Bilder av rummet
Visa bifogad bild 101189
Visa bifogad bild 101184
Visa bifogad bild 101185
Visa bifogad bild 101186
Visa bifogad bild 101187
Visa bifogad bild 101188
Området vid hissen på varje våning
Visa bifogad bild 101190