Senaste nytt

Hilton - 2nd Guest stays free

Maja

Medlem
Det låter helt felaktigt. Hänvisa till villkoren. (Läs igenom själv först)
Det var det jag gjorde och blev helt förvirrad! Detta är ju Hilton Tokyo och en helt vanlig poängbokning så inget särskilt med det. Frukost har jag gratis som HHG/HHD. Fattar inte riktigt vad de refererar till. Har mailat och frågat vad de menar och även hänvisat till villkoren samt att det är de själva som har svarat att det är så jag ska boka. Återstår att se vad de svarar.

Har iaf dubbelkollat och själva rummet jag önskar boka har plats för 3 vuxna enligt hotellets rumsbeskrivning. Återstår att se vad en extrasäng kan tänkas kosta per natt annars. Jobbigt när man får olika information och har baserat kalkylen efter poängbokning etc. :confused::mad:
 
Last edited:

Jönsson

Medlem
Det var det jag gjorde och blev helt förvirrad! Detta är ju Hilton Tokyo och en helt vanlig poängbokning så inget särskilt med det. Frukost har jag gratis som HHG/HHD. Fattar inte riktigt vad de refererar till. Har mailat och frågat vad de menar och även hänvisat till villkoren samt att det är de själva som har svarat att det är så jag ska boka. Återstår att se vad de svarar.

Har iaf dubbelkollat och själva rummet jag önskar boka har plats för 3 vuxna enligt hotellets rumsbeskrivning. Återstår att se vad en extrasäng kan tänkas kosta per natt annars. Jobbigt när man får olika information och har baserat kalkylen efter poängbokning etc. :confused::mad:
Boka för en person plus extrasäng för ett barn. Så tar du din spouse som 2nd guest. Den personen behöver du inte boka för.
 

EBGGOT

Medlem
Det var det jag gjorde och blev helt förvirrad! Detta är ju Hilton Tokyo och en helt vanlig poängbokning så inget särskilt med det. Frukost har jag gratis som HHG/HHD. Fattar inte riktigt vad de refererar till. Har mailat och frågat vad de menar och även hänvisat till villkoren samt att det är de själva som har svarat att det är så jag ska boka. Återstår att se vad de svarar.

Har iaf dubbelkollat och själva rummet jag önskar boka har plats för 3 vuxna enligt hotellets rumsbeskrivning. Återstår att se vad en extrasäng kan tänkas kosta per natt annars. Jobbigt när man får olika information och har baserat kalkylen efter poängbokning etc. :confused::mad:


Hade samma problem på Hilton Bangkok för ca 5år sedan.... jag åkte på extra säng.(vi har alltså 3 i rummet tot och hade bokat/aviserat 2)
 

Maja

Medlem
Hade samma problem på Hilton Bangkok för ca 5år sedan.... jag åkte på extra säng.(vi har alltså 3 i rummet tot och hade bokat/aviserat 2)
Det sjuka är att jag har hela tiden aviserat att vi är tre stycken och fick förslaget från bokningen på hotellet att det var så jag skulle boka. Ville bara dubbelkolla om det fungerade med King room och inte bara med twin room för plats för extrasängen och då lägger de plötsligt till att detta inte gäller vid poängbokning. Har dock ej fått någon återkoppling med varför eller vad nu extrasängen kan tänkas kosta. Betalar så klart, men vill gärna veta varför de ändrat sig från deras ursprungliga svar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Capa

Medlem
Boka för en person plus extrasäng för ett barn. Så tar du din spouse som 2nd guest. Den personen behöver du inte boka för.

Lyfter en gammal tråd då jag har en fråga på samma tema.

Vi ska boka Hilton Tokyo Shinjuku nästa år och betala med pengar (vanlig bokning). Jag är HHS nu men kommer sannolikt att vara HHG vid tillfället för vistelsen. Vi planerar boka King Executive room x2 då vi är fyra vuxna och två barn (6 år och 8 år vid tiden för vistelsen). Nu ser jag att barn 6 år eller äldre klassas som vuxna och undrar nu hur jag ska boka detta (ref second guest stays for free)?

2x King Executive + en vuxen + extrasäng för barn? Vi blir alltså två vuxna och ett barn per rum. Det står 'sleeps 2' på King Executive, vet inte hur de ser på "barn" i detta sammanhang? Måste de ha en egen säng? Om man inte får vara 3 i ett sådant rum kanske man måste ta King Jr Suite där det står 'sleeps 3'?

Alternativt kan jag maila till hotellet innan jag bokar, men tänkte om någon har koll på detta och hur man ska tänka? Gör jag en höna av en fjäder? :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Piffsan

Medlem
Skulle råda dig att ringa eller maila hotellet innan, anonymt om inte annat. Just i Tokyo är man överlag ganska noggrann med att man uppger rätt antal personer och rätt ålder osv. Vidare får man oftast den typen av rum man bokat, men då har jag inte bott på just Hilton i Tokyo. Mao om du vill undvika diskussion och få reda på extrakostnad på plats - ring och kolla.
NB- om du är HHG så tror jag att du bör få uppgradering (i mån av plats/om bokat via deras egna hemsida mm.)
 

Tostarp

Medlem
Jag upplever att rumstorleken generellt är mindre i Japan vilket gör det bökigare med extrasängar. Därav tror jag att dom är petigare med antal personer etc.
Jag har i princip aldrig pratat med något hotell i förväg utan bara dykt upp på plats med barn. Jag har haft barn sovande i garderober, byrålådor och i extrasängar.
Den enda gång jag fått problem var på ett Hampton i Berlin där det slutade med att jag fick hyra ett extra rum för några hundralappar. Men där var huvudargumentet brandregler.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Capa

Medlem
Jag upplever att rumstorleken generellt är mindre i Japan vilket gör det bökigare med extrasängar. Därav tror jag att dom är petigare med antal personer etc.
Jag har i princip aldrig pratat med något hotell i förväg utan bara dykt upp på plats med barn. Jag har haft barn sovande i garderober, byrålådor och i extrasängar.
Den enda gång jag fått problem var på ett Hampton i Berlin där det slutade med att jag fick hyra ett extra rum för några hundralappar. Men där var huvudargumentet brandregler.

Jag tror du har helt rätt @Tostarp . Jag mailade ändå hotellet för att få klarhet i detta. Jag frågade om hur jag ska boka detta givet våra förutsättningar (se post #105 ovan) och givet "second guest stays for free" samt rummets förutsättningar. Vi vill boka Executive King och det står "sleeps 2" på detta rum. Se svar från Hilton:

Dear Capa,

Warm greeting from the concierge team at Hilton Tokyo.

Thank you very much for the mail.

“Second Guest Stays for Free” benefit is only for double occupancy, and this does not come with extra bed fee.

So you can put 3 guests in the booking if you need extra bed for the children. Otherwise, you can book as 2adults and 1 child.

Should you have any questions, or further requests, please feel free to contact us at any time.

Thank you very much!


Sincerely,



Väljer jag 1 adult och 1 child så kommer Executive King upp som bokningsbart. Detta är så jag tänkt boka då "second guest stays for free" (den andra vuxna). Men väljer jag antingen 3 adults eller 2 adults + 1 child så kommer inte rummet upp som bokningsbart. Frågan är då om vi överhuvudtaget får lov att bo två vuxna och ett barn i ett sådant rum? När man söker på rum tillgängliga rum så står det children (alla under 18år) så då är det ju korrekt att fylla i här för våra barn. Dock säger ju hotellet att de räknas som vuxna om de är 6 år eller äldre och som en sista slutkläm så svarar de ju i mailet att jag kan boka 2 vuxna och 1 barn. Otroligt förvirrande detta. Kanske bara ska göra som @Tostarp säger och boka King Executive room för 1 vuxen och 1 barn och sedan ta diskussionen på plats? Vet inte om fortsatt mailväxling kommer att ge någonting.. Vad säger ni? :)
 

Tostarp

Medlem
Tror inte du kommer längre med mailen. Ta det lungt och åk dit. Dom kommer inte att kasta ut dig...ni finner en lösning tillsammans med hotellet och en vecka efter vistelsen så har ni glömt bort alltihop. Tills dess att ett av barnen frågar tio år senare "Är det sant att jag sov i en byrålåda i Japan när jag var liten?"
 

Capa

Medlem
Tror inte du kommer längre med mailen. Ta det lungt och åk dit. Dom kommer inte att kasta ut dig...ni finner en lösning tillsammans med hotellet och en vecka efter vistelsen så har ni glömt bort alltihop. Tills dess att ett av barnen frågar tio år senare "Är det sant att jag sov i en byrålåda i Japan när jag var liten?"

hahaha. Helt rätt! :). Fick positivt svar från hotellet nu att det ska gå så nu är det bara att boka :)
 
Toppen