Senaste nytt

Har SAS slutat bry sig om lojala kunder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Janne44

Ny medlem
@Jannes Du verkar riktigt gilla Anko och vill ha honom på din "nära vän lista", maila honom och bjud in honom till middag, säg att du är en stor fan av honom :) DU verkar ju även missförstått trådens innebörd så ni kanske har något gemensamt.
 

Fredrik

Medlem
@Jannes Du verkar riktigt gilla Anko och vill ha honom på din "nära vän lista", maila honom och bjud in honom till middag, säg att du är en stor fan av honom :) DU verkar ju även missförstått trådens innebörd så ni kanske har något gemensamt.
Vad är trådens syfte? Jag tappade det när TS trodde att det var en bra idé att kontakta vd. Det är ett säkert sätt att få en dödskalle på sin profil i systemet. Nästa gång TS ringer in vet kundtjänst att det är en oresonlig person de har att göra med.
 

Jannes

Medlem
@Jannes Du verkar riktigt gilla Anko och vill ha honom på din "nära vän lista", maila honom och bjud in honom till middag, säg att du är en stor fan av honom :) DU verkar ju även missförstått trådens innebörd så ni kanske har något gemensamt.
Jag har ingen tro att VDn för ett bolag i CH11 ska ta tid ur dagen för att svara på mina petitesser. Sen att han svarade på andras frågor, eller gav ordet vidare ifall någon annan lämpades bättre för att svara under Diamond-eventet i höstas tycker jag är ungefär så mycket man kan förvänta sig. Han stod även på minglet och svarade på frågor.

Däremot tror jag du missförstått tyngden av EB Guldkortet, som är nåt du med dina AMEX och MC kort får nästan utan att flyga. Det finns en orsak till att folk säger att guldkort får man ut Corn Flakes-paket, etc.
Att ditt första inlägg på forumet är en rörigt formaterad kavalkad av klagomål som antingen inte är SAS fel alls, eller saknar så mycket kontext att det inte går att ta ställning till det alls. Till exempel; talade du personligen med Anko när han nobbade dig, ringde du hans privata nummer eller mejlade du honom?

Att du hade en dålig reseupplevelse (ja, check-in och bagagehantering är del av det) är ju tråkigt, men som andra poängterar så låter det som dålig personal på outstation (du nämnde aldrig var check-in kaoset skedde), som kanske bär SAS logga på kavajen men är anställd hos någon annan. Och det är knappast en fråga om att man ”slutat bry sig om lojala kunder” utan helt enkelt dålig tur med dåligt utbildad personal. Såklart illa och värt att rapportera, men lite rimlighet på dramat kan man ha.

Och till slut detta med WIFI. Det har rapporterats några år nu och jag har bevittnat det själv ett 20-tal gånger att man flyger ett plan med WIFI-boxen på taket men ändå inget internet ombord. Det är såklart beklagligt och vi har inte heller fått någon officiell förklaring varför. Men du säger att på din A350 flygning så fungerade WIFI 2 av 12 timmar. Så vad är det du säger, SAS stängde av det för de slutat bry sig om sina lojala kunder? Istället för att det kanske var solvindar som stör satellitkontakten, eller man flög över ett område där det inte finns satellittäckning (t.ex. pga av att man måste runda Ryssland?).

Så ifall jag missat trådens innebörd, och majoriteten av forumets andra medlemmar också, kanske det är dags för en introspektion? Och att hänga upp sig på ett lättsamt skämt som ”Hang Up And Call Anko” är att ta detta forum lite för allvarligt.
 

Janne44

Ny medlem
Jag har ingen tro att VDn för ett bolag i CH11 ska ta tid ur dagen för att svara på mina petitesser. Sen att han svarade på andras frågor, eller gav ordet vidare ifall någon annan lämpades bättre för att svara under Diamond-eventet i höstas tycker jag är ungefär så mycket man kan förvänta sig. Han stod även på minglet och svarade på frågor.

Däremot tror jag du missförstått tyngden av EB Guldkortet, som är nåt du med dina AMEX och MC kort får nästan utan att flyga. Det finns en orsak till att folk säger att guldkort får man ut Corn Flakes-paket, etc.
Att ditt första inlägg på forumet är en rörigt formaterad kavalkad av klagomål som antingen inte är SAS fel alls, eller saknar så mycket kontext att det inte går att ta ställning till det alls. Till exempel; talade du personligen med Anko när han nobbade dig, ringde du hans privata nummer eller mejlade du honom?

Att du hade en dålig reseupplevelse (ja, check-in och bagagehantering är del av det) är ju tråkigt, men som andra poängterar så låter det som dålig personal på outstation (du nämnde aldrig var check-in kaoset skedde), som kanske bär SAS logga på kavajen men är anställd hos någon annan. Och det är knappast en fråga om att man ”slutat bry sig om lojala kunder” utan helt enkelt dålig tur med dåligt utbildad personal. Såklart illa och värt att rapportera, men lite rimlighet på dramat kan man ha.

Och till slut detta med WIFI. Det har rapporterats några år nu och jag har bevittnat det själv ett 20-tal gånger att man flyger ett plan med WIFI-boxen på taket men ändå inget internet ombord. Det är såklart beklagligt och vi har inte heller fått någon officiell förklaring varför. Men du säger att på din A350 flygning så fungerade WIFI 2 av 12 timmar. Så vad är det du säger, SAS stängde av det för de slutat bry sig om sina lojala kunder? Istället för att det kanske var solvindar som stör satellitkontakten, eller man flög över ett område där det inte finns satellittäckning (t.ex. pga av att man måste runda Ryssland?).

Så ifall jag missat trådens innebörd, och majoriteten av forumets andra medlemmar också, kanske det är dags för en introspektion? Och att hänga upp sig på ett lättsamt skämt som ”Hang Up And Call Anko” är att ta detta forum lite för allvarligt.
Om en företagsledare får många klagomål till sig borde han fundera på om produkten/tjänsten är dålig eller organisation. En CEO har yttersta ansvaret att driva företaget så en fundering kanske man kan förvänta sig. Han utlovade i höstas en öppen diskussion med lojala kunder om bytet av program till Skyteam men verkar vara enkelriktad kommunikation han menade.

Om problemet med Wi-Fi var att det bara finns över Ryssland borde de kanske inte sälja produkten just nu. När man flyger över hela Europa och Asien och det felmeddelande man får är att de troligen flyger för nära polerna så är nog felmeddelandet lite snurrigt. Kundtjänst kunde kanske kollat upp vad i felet berodde.

Kanske bara fungerar österut och inte västerut, då det fungerade på vägen ner.

Att man ger ut EBG enkelt må vara hänt, oftast därför det ofta är fullt i guldloungen på Arlanda och Köpenhamn så jag går till silverloungen istället. Mycket bättre om man inte behöver sprit.

Men om man lovar tjänster till guldkunder kan man bara inte skita i att ge dem, speciellt inte med resonemang att man har gett ut för många. Tänk de som reser i SAS Plus och business, de får ju inte dessa heller. Jag betalade ju bara 15k SEK för min biljett, de andra som klagade hade säkert betalt 30k DKR för sina, samma dåliga service. De lär nog inte komma tillbaks.

Så frågan är ju mer generell, ska man acceptera att SAS kör med premiumpriser och utför lågbolagsservice.

Nej jag tror att SAS kommer tappa många kunder om de inte får en bättre och förstående ledning.

Vidare var det ju i två inlägg du sökte kontakt med Anko så en viss avundsjuka kan jag se. För att köra dig mer avundsjuk kan jag avslöja att jag har haft Jan Carlzon som vän och även Björn Kjos (tidigare CEO på Norwegian), men nej jag känner inte Anko men ser hur han förstör SAS.
 

ulagun

Medlem
"Så frågan är ju mer generell, ska man acceptera att SAS kör med premiumpriser och utför lågbolagsservice."

Kan av egen erfarenhet i stort sett bara instämma med detta påstående.
Numera enbart nöjesresor mest inom Europa och (för) mycket Kanarieöarna.
Konstaterar att med flexibla resedatum och lite letande flyger vi med LH-gruppen och TAP business billigare än SAS plus och ofta priser motsvarande GO.
Får bl.a. riktig business upplevelse/service, Lounger på i stort sett överallt samt avsevärt fler EB poäng.

Tråkig utveckling då jag fram till senast åren varit SAS trogen sedan jag som barn flög DC-7 till LIS.
 

Jannes

Medlem
Om en företagsledare ska ta emot allas klagomål personligen, kan han inte leda företaget. Det är väl rimligt att en vanlig anställd samlar all kundrespons, och sammanställer det till relevanta ansvariga inom företaget att svara på? ”Öppen diskussion” betyder inte personlig och direkt kontakt med VDn. Att ha yttersta ansvaret för en produkt innebär att delegera på ett kompetent sätt. Var det inte lite av Janne Carlzons metod, ge makt åt de anställda att fixa saker?

Jag har aldrig sökt kontakt med Anko, och du får gärna försöka peka ut var jag sagt något sådant. Du kanske inte förstod att jag skämtade när jag undrade om man får tala med Anko på telefon och gjorde narr av den nivån av hybris man måste ha för att förvänta sig att VDn ska sitta och svara på varje klagomål personligen. Jag har kontaktat kundtjänst via telefon, chat och e-post med såväl ris och ros, och fått det jag behövt därifrån.
Att vara ”polare” med olika VDn verkar mera vara nåt du gillar att skryta om, och nu är ledsen när Anko inte vill vara din kompis. Svårt att för mig att vara avundsjuk på beteende som jag tycker är pinsamt.

Du har fortsättningsvis inte specifierat hur du försökt kontakta Anko när du ”nobbades”, eller någon mer info kring din problematiska resa, så för min del är det hela klardiskuterat.
Att sedan ha en åsikt om priset och vad man får för det, är en helt annan femma.

PS. Finns ingenting som ”silverlounge” inom Eurobonus.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

mha321

Medlem
oftast därför det ofta är fullt i guldloungen på Arlanda och Köpenhamn så jag går till silverloungen istället.
Silverloungen? Syftar du på business-loungen? För det finns väl ingen SAS-lounge som man kommer in i som Silver? Eller finns det en tredje lounge i Köpenhamn, utöver tredjepartslounger (Eventyr är ju fortfarande ett bra alternativ, tex, beroende på var flighten går ifrån)?


Så frågan är ju mer generell, ska man acceptera att SAS kör med premiumpriser och utför lågbolagsservice.
Ja, det är en bra fråga. Det är naturligtvis upp till var och en att avgöra. Men det är på intet sätt nytt, så har det varit i rätt många år på SAS. Man har i större mån anpassat servicen efter konkurrensen (=dragit ner) än priserna (=dragit ner, men inte lika mycket). Men å andra sidan var ju den gamla affärsmodellen inte fungerande heller, rent ekonomiskt.


men nej jag känner inte Anko men ser hur han förstör SAS.
Framförallt har det varit så långt innan Anko tog över spakarna.

Ankos "big thing" är ju chapter 11 och rekonstruktion. Det är nog för tidigt att faktiskt sätta betyg på om han "förstör sas" eller "räddar sas" innan den delen faktiskt är klar.
 

ekf

Medlem
För det finns väl ingen SAS-lounge som man kommer in i som Silver?
Under en period, vet inte om det är så fortfarande, så kunde man komma in i Business-loungen under "utvalda semesterperioder" som EBS, men nej, någon Silverlounge har aldrig funnits mig veterligen.. och då var jag EBS under ganska många år :)
 

bvs

Medlem
Det här tråden kunde lika gärna vara i ett tyskt forum med någon som säger ungefär samma saker fast om Lufthansa, eller ett amerikanskt forum där någon klagar på Delta trots att de minsann varit trogna i tjugo år.

Någon/några dåliga upplevelser får man alltid oavsett flygbolag, upplever du att du konstant får en dålig upplevelse så rösta med plånboken och välj något annat, svårare än så är det inte.
 

Rickard_O

Medlem
Vidare var det ju i två inlägg du sökte kontakt med Anko så en viss avundsjuka kan jag se. För att köra dig mer avundsjuk kan jag avslöja att jag har haft Jan Carlzon som vän och även Björn Kjos (tidigare CEO på Norwegian), men nej jag känner inte Anko men ser hur han förstör SAS.
Låt mig gissa, om jag frågar Jan Carlzon vem du är så kommer han se ut som ett frågetecken?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen