Senaste nytt

Har SAS slutat bry sig om lojala kunder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Janne44

Ny medlem
Har SAS slutat bry sig om sina lojala kunder? Senaste tiden har följande hänt:

1. SEB har höjt årsavgiften på SAS EuroBonus Mastercard Premium med drygt 50% på mindre än två år. Enligt SAS beror det på att högre räntekostnader för den räntefria första månaden och de höjda marknadsräntorna (dock har man inte höjt avgiften på de kort som inte är knutna till lojalitetsprogram). Enligt SEB är det på grund av dyrare kostnader att driva bonusprogrammet, på frågan om vad kostnadsökningarna beror på vill man inte kommentera. Om man inte flyger så mycket är ju AMEX och MC räddningen så man vet att man kommer få ha kvar dessa kunder, kunden är ju mer eller mindre inlåst.
2. Guldservice för EBG medlemmar hänvisar numera bara vidare, ingen vidare service.
3. På min senaste resa så fallerade SAS med att i stort sett allt som är förenat med förmåner man har som guldmedlem, som prioriterad checkin, där man skapade tre köer till en disk och till övriga hade man sex diskar öppna, så de icke-prioriterade blev prioriterade. Man lyckades inte hålla ordning på dessa tre köer utan folk blev förbannade och trängdes. Man lyckades inte förklara om fast track fanns tillgängligt, detta gjorde att jag inte hann med loungbesök, internet på flyget fungerade inte, bagaget på Arlanda, som var prioriterat kom sist. När man klarar beklaga dem men ersätter inte då jag inte betalt för tjänster de erbjuder till sina EBG och EBD kunder.

På en direkt fråga till Anko van der Werff så hänvisar han till en svensk vice president som bara beklagar.

Om man varit lojal under flera år och är nära Life time EBG, ska man bara skita i det, med Skyteam blir det ju troligen betydligt sämre. Har SAS helt gett upp och försöker suga ut det sista över sina lojala kunder? Jag känner inte alls igen detta beteende sedan tidigare, man var mån om sina kunder.

Troligen satsar jag på annat *Aliance bolag i fortsättningen, SAS suger! Är det bara jag som har dylika erfarenheter? Själv tror jag SAS snart är ett minne blott
 

Jannes

Medlem
Jag har fått till mesta del bra service av SAS senaste åren, och fanns fungerande WIFI på 3/3 flygningar senaste veckan. Snabbt också. Kunde byta flight till tidigare avgång med nya EBD-förmånen, super-smidigt.

Lite onödigt stök med nåt enstaka EU261 ärende kanske, och sen har faktiskt SAS Connect haft dåligt med WIFI under några års tid, men verkar ha vänt (misstänker kontraktuella saker under CH11-processen).

Sen förstår jag inte hur det är SAS fel att SEB höjer årsavgiften på sitt kreditkort?
Sen undrar jag vad du baserar ”under Skyteam blir det troligen betydligt sämre”? Dåliga erfarenheter?

Så höjd kreditkortskostnad (som SAS inte bestämmer över) + kundtjänst hänvisar vidare(?) + bolagets VD svarar inte personligen på frågor + en dålig resa = värt att vaska ett ”nästan Lifetime Guld”?
Helt ärligt så tror jag du skriver lite i affekt efter en dålig reseupplevelse. Men kanske det inte stämmer.
 

palmen

Moderator
Det du beskriver låter som standard sas senaste 10 åren så ingen förändring.

Att SEB väljer att höja priset på sina kort kan du inte riktigt beskylla SAS för. Bankerna vill tjäna så mycket pengar som möjligt, så länge kunderna har kvar kortet så visar det ju att kortet var för billigt innan.

Låter som du varit på outstation, de som jobbar där är oftast inte anställda av sas och struntar i mycker. Man kan tycka de borde kunna informera om fast track om det fanns, men oavsett arbetsplats finns det alltid folk som skiter i jobbet.

Om det är så dåligt, rösta med fötterna. Väljer du ändå att vara kvar så visar det ju att man som resenär accepterar detta.
 

Sir Lemon

Medlem
Har SAS slutat bry sig om sina lojala kunder? Senaste tiden har följande hänt:

1. SEB har höjt årsavgiften på SAS EuroBonus Mastercard Premium med drygt 50% på mindre än två år. Enligt SAS beror det på att högre räntekostnader för den räntefria första månaden och de höjda marknadsräntorna (dock har man inte höjt avgiften på de kort som inte är knutna till lojalitetsprogram). Enligt SEB är det på grund av dyrare kostnader att driva bonusprogrammet, på frågan om vad kostnadsökningarna beror på vill man inte kommentera. Om man inte flyger så mycket är ju AMEX och MC räddningen så man vet att man kommer få ha kvar dessa kunder, kunden är ju mer eller mindre inlåst.
2. Guldservice för EBG medlemmar hänvisar numera bara vidare, ingen vidare service.
3. På min senaste resa så fallerade SAS med att i stort sett allt som är förenat med förmåner man har som guldmedlem, som prioriterad checkin, där man skapade tre köer till en disk och till övriga hade man sex diskar öppna, så de icke-prioriterade blev prioriterade. Man lyckades inte hålla ordning på dessa tre köer utan folk blev förbannade och trängdes. Man lyckades inte förklara om fast track fanns tillgängligt, detta gjorde att jag inte hann med loungbesök, internet på flyget fungerade inte, bagaget på Arlanda, som var prioriterat kom sist. När man klarar beklaga dem men ersätter inte då jag inte betalt för tjänster de erbjuder till sina EBG och EBD kunder.

På en direkt fråga till Anko van der Werff så hänvisar han till en svensk vice president som bara beklagar.

Om man varit lojal under flera år och är nära Life time EBG, ska man bara skita i det, med Skyteam blir det ju troligen betydligt sämre. Har SAS helt gett upp och försöker suga ut det sista över sina lojala kunder? Jag känner inte alls igen detta beteende sedan tidigare, man var mån om sina kunder.

Troligen satsar jag på annat *Aliance bolag i fortsättningen, SAS suger! Är det bara jag som har dylika erfarenheter? Själv tror jag SAS snart är ett minne blott
Djäkligt trista erfarenheter så jag har stor empati med dig.
 

Janne44

Ny medlem
Tycker det är ganska vanligt att vd svarar och lyssnar på lojala kunder. En vd förstår nog normalt att man inte gör en bra affär med missnöjda kunder. Många bolag tar bort möjligheter att kontakta kundtjänst mer än på chat eller Facebook då är ofta vd som blir kontaktad, detta är en känd konsekvens av att försvåra för kunder att kontakta kundservice.

Nej reseupplevelsen var bra Jannes, skriver inte i affekt utan detta är någon som jag upplevt återkommande med SAS efter pandemin. Under pandemin och innan var det annorlunda, man kände sig välkommen, nu är man till besvär.

Självklart har SAS fått informationen och kan byta bank, om man har ett service hos en bank för sina lojal kunder är man ju mån om att kunderna är nöjda. Mitt Mastercard kommer jag avsluta, detta följer inte prisutvecklingen banker har, det är oskäliga ökningar som de inte kan specificera och SAS försvarar dem då de så klart höjt priserna mot SEB för poängen.

Så klart kan upplevelsen från flygplatsen vara att det inte finns anställda där, det såg dock ut som två av dem som hade SAS kläder var anställda av SAS, men så kanske det inte va. Dock kan man kanske tycka att återkoppling till guldservice kunde göra mer än att sava att det liugger inte i vårt ansvar, du får fylla i detta formuläret. Så klart är SAS anställda inte glada efter alla konkurshot, neddragningar, lönesänkningar. Missnöjda medarbetare ger missnöjda kunder, vilket leder till tappade kunder, fler neddragningar.

Jag kommer säkert avsluta mitt MC och AMEX, att avsluta medlemskapet med några hundra tusen poäng verkar korkat, får väl plocka ut varor för poängen eller åka på en bonusresa med SAS högpris och lågservice bolaget.

Har nära vänner som har Skyteam och de är inte nöjda, de har även *Aliance och är nöjda, det är ju stor skillnad på vad som finns att välja på inom dessa programmen. Det är ju inte riktigt jämförbart.
 

Janne44

Ny medlem
Hur var det innan? Brukade SAS VD hantera direkta kundklagomål förut?
Kanske det som är SAS i ett nötskal, vd som inte bryr sig om kunder och inte förstår värdet av nöjda kunder. Andra företagsledare bryr sig, så kanske bäst om SAS byter vd, får väl hoppas det sker i och med uppköpet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

TP12

Medlem
Kanske det som är SAS i ett nötskal, vd som inte bryr sig om kunder och inte förstår värdet av nöjda kunder. Andra företagsledare bryr sig, så kanske bäst om SAS byter vd, får väl hoppas det sker i och med uppköpet.
Att hålla på och kontakta VD på börsnoterade/stora bolag är ett otyg. Kundklagomål hanteras lämpligen av avdelning dedikerade till detta och VD kan sköta sina arbetsuppgifter istället för att svara på mail till folk som inte fått information om fast track och oprioriterat bagage.

Skulle mängden klagomål bli väldigt omfattanfe så kommer det ge genomslag och upp på VD-agendan.
 
På min senaste resa med SAS tycker jag dom presenterade bättre än nånsin! App som funkar utmärkt, snabb check in och bagdrop, fast track, nytt utökat utbud av varm mat i loungen och i kabinen fick jag som EBG välja dryck först. Enda tråkiga nu är att alla nya A320neo inte har wifi än.

Allt runtomkring med kreditkorten osv har ju egentligen inte direkt med flygbolaget SAS att göra utan med aktiebolaget Eurobonus, och det kan man inte dömma SAS för.

Och har dina vänner testat Skyteam med SAS som medlem än? Nej, ingen har det. Mycket kommer bli annorlunda med Skyteam för oss nordeuropabor när SAS går med och det går inte att jämföra med hur det är idag.
 

guwonder

Medlem
Maybe SAS — like with some airlines abroad — has tried to push through an increase in the price at which they sell points/miles to the affiliated bank card-issuer, or it has become more miserly in a willingness to eat whatever portion of the costs are attributable to SAS for new card member acquisition. That could perhaps explain the higher fee. But card-issuers too have their own desires to hike up annual card fee revenue — even more so when there may be higher delinquency concerns and/or the higher interest rates have pushed fewer people to carry the interest-hit balances that are part of a card product's profitability for a bank.

I find that in-person SAS check-in for EBG/EBD/Star Gold at the hub airports now works out worse for me than it did at say this time in 2019. And also when it comes to having to do ticket re-issues at the airports, it's worse than it used to be for me. Other than that, I can't say SAS ground experience at ARN is any worse for me than it was 10-20 years ago; in various ways it's actually better.

Has SAS slipped in some ways as far as I am concerned? I have issues with some of the things they do, but it’s an industry problem as we see airlines behave like lemmings in following each other in a race to the bottom with regard to how they deal with economy class passengers — even more so those without any elite status.
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen