På min senaste resa med SAS tycker jag dom presenterade bättre än nånsin! App som funkar utmärkt, snabb check in och bagdrop, fast track, nytt utökat utbud av varm mat i loungen och i kabinen fick jag som EBG välja dryck först. Enda tråkiga nu är att alla nya A320neo inte har wifi än.
Allt runtomkring med kreditkorten osv har ju egentligen inte direkt med flygbolaget SAS att göra utan med aktiebolaget Eurobonus, och det kan man inte dömma SAS för.
Och har dina vänner testat Skyteam med SAS som medlem än? Nej, ingen har det. Mycket kommer bli annorlunda med Skyteam för oss nordeuropabor när SAS går med och det går inte att jämföra med hur det är idag.
På resan jag hänvisar till hade man A350 med internet, men fungerade två av tolv timmar.
Eurobonus är helägt bolag av SAS koncernen, man väljer en sån bolagsstruktur av flera själ, som att man vill skydda tillgångar, skattetekniska effekter etc för koncerns bästa. CEO är koncernledare och ansvar även för dessa bolag. Men så klart inte lätt att känna till SAS egen personal känner inte till sina egna dotterbolag, jag fick informera SAS guldservice om SAS Ground Service, som sköter incheckningar och bagage hantering om att dem finns och har avtal med andra flygbolag. De hade inte hört talas om det bolaget. Lufthansa och Singapore Airlines informerade mig.
Skyteam har ett antal medlemmar med flygrutter redan idag, jämför *Aliance med Skyteam får du en känsla av skillnaden. Det är ju heller inget SAS har förnekat, man har sagt att det kommer bli mindre flygrutter, speciellt österut. Sen har du ju rätt i att man inte vet förrän det är i kraft, men att man skulle få med sig massa med nya bolag in till Skyteam från andra allianser innan SAS kommer med tvivlar jag på. Enligt SAS vide vd jobbar man med att få in fler flygbolag i Skyteam under senare delen av året då man redan själva ser svagheter öster ut. Dessa kommer inte bli väldigt stora fördelar då de stora bra bolagen är med *Aliance. Man kan drömma och hoppas, jag väljer att leva i verkligheten.