Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Otyget med att behöva betala så långt som ett år innan resan är något som har smugit sig på. Detta uppstod när det blev vanligt att boka direkt med flygbolaget och på nätet, flygbolaget tyckte nog det var bekvämt att få in stålarna direkt.

När en resa bokades så långt som att år innan hos en resebyrå så betalades resan senast den dagen som biljetten ställdes ut, vilket kunde vara exempelvis 30 dagar innan utresan.

Köper man en charterresa till nästa sommar så ska den slutbetalas 45 dagar innan avresan, enligt paketreselagen.
Otyg och otyg.
Helst ska man ju betala när man vet att man har gjort resan...utan förseningar, så att man kan dra av en eventuell 261:a om man har råkat ut för en sådan.

Det här argumentet blir ju bara mer och mer skruvat. Och det blir inte starkare av att använda härskartekniker.

Folk har betalt i förskott för en tjänst som ska levereras vid ett visst tillfälle. Tjänsten levereras inte efter bolagets beslut och bolaget ska då återbetala pengarna. Det spelar väl ingen roll hur långt i förväg man betalt. Från det datumet bolaget bestämde sig för att inte leverera tjänsten ligger allt ansvar på bolaget. Det är knappast kunden som är problemet oavsett om de "gråter för 599 kr" eller mer.

Och ja, resa mot faktura och efterskottsbetalning ligger inte långt bort. Vem kommer i framtiden att lita på att SAS levererar mot förskottsbetalning? Bokningar kommer att ske senare och senare. Det är den naturliga riskaversionen som är del av ett mänskligt beteende. 599 kr i förskott för en resa är en bra deal tycker Svensson, men bara så länge Svensson känner sig övertygad om att den blir av. Så fort Svensson börjar räkna med risken att den inte blir av, då krävs betydligt lägre pris för att det ska bli affär.

Du glömmer dessutom bort risk-momentet i form av konkurs, rekonstruktion eller långvariga likviditetsproblem. Det är inte så att folk "har sina pengar på någon annans konto". De har sina pengar i någon annans skolåda och mer och mer talar för att den skolådan är tom. Dvs folk har inte sina pengar någonstans, just nu. Det enda de har är en kommunikationsansvarig som fått order om att upprepa mantrat "alla kommer att få sina pengar".
Visst är det så. Man betalar inte en hundring till butiken för en köttbit innan man ser om köttbiten ligger i hyllan.

Ska man ut och flyga så ser åtminstone inte jag några problem med en voucher.
Det är det att folk har sina principer.
Finns det inga pengar att betala ut, så finns det inga pengar att betala ut.
Då tar jag hellre en voucher och bokar en biljett och får värdet utnyttjat.

Det betyder att jag inte har någonting inneståendes hos SAS, jag flyger på mina resor till och från jobb och dessutom slipper jag gnälla.

Lite generellt med andra ord. Jag har större förståelse för en barnfamilj som reser 1 gång varannat år och således inte kommer att utnyttja en voucher.

Det tråkiga för min egen del är att jag idag väljer att inte boka resorna tidigare än 1 vecka före avgång, då jag inte har lust att få några inställda flyg.
Det blir smidigare för både mig och för bolaget jag flyger med.

Fick man ett inställt flyg i mars eller april var det dock oklart när eller ens om SAS skulle återuppta trafiken vilket gjorde värdet av en voucher ganska osäkert. För den som fortfarande väntar på pengar men har börjat flyga med SAS igen hade en voucher självklart varit det bättre valet, men det visste man inte då.

Fick man ett inställt flyg i mars eller april var det dock oklart när eller ens om SAS skulle återuppta trafiken vilket gjorde värdet av en voucher ganska osäkert. För den som fortfarande väntar på pengar men har börjat flyga med SAS igen hade en voucher självklart varit det bättre valet, men det visste man inte då.

Då, nej!
Men nu, ja.

Uppdatering. Avbokade en bonusresa online i onsdags. Fick ett PNR refund mail 30 minuter efteråt med bekräftelse på att beloppet återbetalas. Pengarna krediterades på Amex i fredags dock utan refund notice mail som normalt brukar komma. Allt som allt snabbt hanterat av SAS.

Uppdatering. Avbokade en bonusresa online i onsdags. Fick ett PNR refund mail 30 minuter efteråt med bekräftelse på att beloppet återbetalas. Pengarna krediterades på Amex i fredags dock utan refund notice mail som normalt brukar komma. Allt som allt snabbt hanterat av SAS.

Precis, jag har bokat och bokat av ett flertal awards den senaste veckan (åt min syster som inte riktigt kunde bestämma sig för när hon skulle åka hem från semestern...) och det har gått sjukt snabbt. Dock är jag fortfarande inte riktigt säker på om jag fått återbetalning för en annan award som bokades av i maj eller så (flyg hade hunnit ställas in, så det gick inte längre att boka av den online).
Så det känns ju mer som att det handlar om (vansinnigt) dåliga/ineffektiva rutiner för återbetalning av manuella avbokningar än att SAS håller på dem enbart för att bevara likviditet då de uppenbarligen kan betala ut väldigt snabbt för automatiska avbokningar.

Jag avbokade resa till Hongkong den 9 april, i fredags (24/7) fick jag mejl att pengarna skulle återbetalas och idag är dem inne på SAS MC (bokförda transaktioner i fredags).

Fikk refund notice i dag på en avbestilling 29. april, venter fortsatt på en avbestilling fra 23. mars.

Toppen