Det här argumentet blir ju bara mer och mer skruvat. Och det blir inte starkare av att använda härskartekniker.
Folk har betalt i förskott för en tjänst som ska levereras vid ett visst tillfälle. Tjänsten levereras inte efter bolagets beslut och bolaget ska då återbetala pengarna. Det spelar väl ingen roll hur långt i förväg man betalt. Från det datumet bolaget bestämde sig för att inte leverera tjänsten ligger allt ansvar på bolaget. Det är knappast kunden som är problemet oavsett om de "gråter för 599 kr" eller mer.
Och ja, resa mot faktura och efterskottsbetalning ligger inte långt bort. Vem kommer i framtiden att lita på att SAS levererar mot förskottsbetalning? Bokningar kommer att ske senare och senare. Det är den naturliga riskaversionen som är del av ett mänskligt beteende. 599 kr i förskott för en resa är en bra deal tycker Svensson, men bara så länge Svensson känner sig övertygad om att den blir av. Så fort Svensson börjar räkna med risken att den inte blir av, då krävs betydligt lägre pris för att det ska bli affär.
Du glömmer dessutom bort risk-momentet i form av konkurs, rekonstruktion eller långvariga likviditetsproblem. Det är inte så att folk "har sina pengar på någon annans konto". De har sina pengar i någon annans skolåda och mer och mer talar för att den skolådan är tom. Dvs folk har inte sina pengar någonstans, just nu. Det enda de har är en kommunikationsansvarig som fått order om att upprepa mantrat "alla kommer att få sina pengar".