Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Jag förstår ju väl att det är en speciell situation men jag börjar också känna att det är slut på tålamodet. Det känns lite som att vi kan komma vänta snart sagt hur länge som helst på SAS eftersom att vi nu genom en månad eller mer har fått höra att man fortfarande håller på med återbetalningar från mars.

Inte minst tycker jag det är anmärkningsvärt att Norwegian, som rimligen är/var i en svårare finansiell situation än SAS, har betalat tillbaka snabbt och utan prut.

I ett läge där produkten som erbjuds på shorthaul är nästan densamma är det främsta skälet för mig (och säkert många andra) att välja fullservicebolag tanken att man slipper krångel om det strular. Nu håller SAS på att slänga bort sin goodwill på det området.

Fick idag ”refund notice” för en bonusresa avbokad 24/3. Det var en resa där vi nekades ombordstigning på grund av pandemin (som sedermera ledde till att vi blev strandade i Tonga) och SAS återbetalade av ren goodwill. Tänker med andra ord inte bråka om att de missade serviecavgiften utan detta är en ren bonus även om det tog tid!

Fick precis mail från SAS enligt nedan att de vill erbjuda voucher igen för den avbokningen jag gjorde för typ 3 månader sedan som jag fortfarande inte fått tbx pengar på.

Firstly, we would like to apologize for the wait of your pending refund. We understand that this is a cause for frustration. The corona outbreak has resulted in thousands of flight cancellations. This means that a lot of people have applied for refunds - including you. With the great amount of cases that we're currently processing, it's going to take time.

As an alternative, we would like to offer you the opportunity to get a voucher for your trip with booking reference XXX.

If you accept this offer, the voucher will cover the entire XXX SEK of your booking. As an extra compensation, we will be issuing you an additional voucher worth 350.00 SEK per person listed in your booking.

The voucher is a voluntary alternative to getting the monetary refund. It's usually issued within two days and can be used for booking any trip on our website. You can even use the voucher as part-payment for booking multiple trips within its 12-months validity. Please note that the voucher is non-refundable.

Jag tror att SAS ber alla att inte be om pengar.
Vad tror du?
25 AUG ska dom visst ha ett styrelsemöte, med diskution om rekapitalisering.
Vi väntar med spänning.

Fick precis mail från SAS enligt nedan att de vill erbjuda voucher igen för den avbokningen jag gjorde för typ 3 månader sedan som jag fortfarande inte fått tbx pengar på.

Firstly, we would like to apologize for the wait of your pending refund. We understand that this is a cause for frustration. The corona outbreak has resulted in thousands of flight cancellations. This means that a lot of people have applied for refunds - including you. With the great amount of cases that we're currently processing, it's going to take time.

As an alternative, we would like to offer you the opportunity to get a voucher for your trip with booking reference XXX.

If you accept this offer, the voucher will cover the entire XXX SEK of your booking. As an extra compensation, we will be issuing you an additional voucher worth 350.00 SEK per person listed in your booking.

The voucher is a voluntary alternative to getting the monetary refund. It's usually issued within two days and can be used for booking any trip on our website. You can even use the voucher as part-payment for booking multiple trips within its 12-months validity. Please note that the voucher is non-refundable.
Fick precis samma mail för en avbokning 3+ månader sedan. Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Nu erbjuds alltså 350kr extra per person med det smaskiga erbjudandet att jag får min voucher i princip direkt. Men just det... Den är giltig endast hos SAS och endast i 12 mån. Förvisso finns det ju en risk att Fiat-pengar blir värdelösa inom 12 mån också, men där kan jag ju själv ta ett ansvar....om jag bara får min refund från sas först. Såhär; om SAS insåg att det kommer bli lite kinkigt med likviditet för några månader sedan, varför inte erbjuda detta direkt (voucher med bonus), fast kanske med en smula mer saltad bonus. Jag hade nog nappat direkt då. Men nu känns det som ett desperat, och lite för sent, grepp i mina ögon. Puha - så fick jag sagt det också.

Edit: Som en ytterligare twist är detta en av fyra återstående refunds jag väntar på (har gjort Amex reklamation på resten, vilket för övrigt var sjukt smidigt). Men det är inte den äldsta av de fyra återstående jag fick mail om med detta fina erbjudande, utan den refund med högst belopp. Säkert en slump (?) men bidrar ju inte till min obegränsade förtjusning.

Last edited:
Toppen