Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Antingen så ljuger de (eller har ljugit) om att utbetalningarna har påbörjats sedan ett bra tag tillbaka. Eller så går det verkligen så långsamt, och då börjar jag luta åt att prata med kreditkortsutgivarna. Har en avbokning per månad från och med mars, och har ingen större lust att låna ut så mycket pengar gratis.

Straffas SAS på något sätt om jag kontaktar kreditkortsutgivaren och kräver tillbaka mina pengar för inställda flighter? Eller blir de bara skyldiga pengarna någon annan?

Straffas SAS på något sätt om jag kontaktar kreditkortsutgivaren och kräver tillbaka mina pengar för inställda flighter?
Ja.
En chargeback kommer med de i avtalet stipulerade chargeback-avgifterna och skulle man som säljande företag gå över en viss procentandel chargebacks dividerat med det totala antalet transaktioner - då tillkommer en riktigt dyr straffavgift. Systemet finns för att avskräcka skumraskhandlare och dåliga försäljare, kortutgivarna vill helt enkelt inte att säljarna lurar kortinnehavarna (kunderna).

Last edited:
Straffas SAS på något sätt om jag kontaktar kreditkortsutgivaren och kräver tillbaka mina pengar för inställda flighter? Eller blir de bara skyldiga pengarna någon annan?
Det beror på exakt hur avtalet med kortinlösen ser ut, men generellt sett, "ja".

Det är t.ex. vanligt med en fast kostnad för en chargeback-processing. Om de sedan skulle ifrågasätta chargeback och förlora, så blir det riktigt dyrt. Men framförallt så brukar det också bli så att om man har många chargebacks, så går priset för vanliga betalningar upp i framtiden.

Edit: jag skriver för långsamt, tvåa på bollen. Men i pricip samma sak som @Berglund också skrev, ja.

Pratat med kundtjänst för 4e gången nu och enl denna killen så har dom kommit till 12 mars för Europaresor!? Tror att någon ljuger och börjar bli riktigt irriterad nu :(

Förstår verkligen inte varför ni håller på och ringer till SAS när ni har betalat med ett kreditkort? Bara att reklamera köpet.

Kan ju vara att man betalt med poäng och vill ha tillbaka skatten. Eller delbetalat med poäng. Då vill man rimligen ha tillbaka poängen med.

Man kanske har 20 avbokningar och inte vill bli stämplad som knepig kund hos kreditkortsbolaget.

Bara tre exempel. Kan säkert finnas andra orsaker.

Antingen så ljuger de (eller har ljugit) om att utbetalningarna har påbörjats sedan ett bra tag tillbaka. Eller så går det verkligen så långsamt, och då börjar jag luta åt att prata med kreditkortsutgivarna. Har en avbokning per månad från och med mars, och har ingen större lust att låna ut så mycket pengar gratis.

Det är inte självklart att det går så snabbt där heller. Jag begärde en chargeback 14/4 och Amex har fortfarande inte reglerat det med hänvisning till stor mängd fall.

Jag har 3 avbokningar, samtliga är poängresor bokade via SAS web:

Avbokad 3 apr - Poäng och skatter/avgifter åter inom 2 dagar
Avbokad 3 apr - Poäng åter, ej skatter/avgifter
Avbokad 20 apr - Poäng och skatter/avgifter åter inom 2 dagar

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen