Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

mha321

Medlem
Efter att ha väntat på återbetalning i en och en halv månad och fått noll besked från SAS tröttnade jag och vände mig till Kronofogden med ett betalningsföreläggande mot SAS. Det är inte jättemycket pengar men om jag vore skyldiga SAS pengar har jag svårt att tro att de nöjt sig med ett besked från min sida i stil med "Jag vet att jag är mer än en månad sen med betalningen men jag lovar - jag betalar när jag hinner med. Vilket kanske är nästa månad.".

Nu visar det sig att SAS inte svarar Kronofogden heller... Det innebär att efter 14 dagar så meddelar Kronofogden automatiskt ett utslag som fastslår att SAS är skyldiga mig yrkat belopp varefter fogden gör en utmätning av SAS tillgångar. Sorgligt.

Jag blir lite nyfiken - hade du inte betalat resan med kreditkort? Eller finns det någon annan bra anledning att du väljer att gå via kronofogden och inte göra en chargeback på kortet?


Snart kanske vi får se några "nästan oanvänd A220NEO" på blocket!
 

mha321

Medlem
I första hand kommer Kronofogden att ta pengar från SAS bankkonton. Det finns pengar där, i synnerhet som danska och svenska staten garanterat lån på cirka tre miljarder kronor i denna omgång.
Vet vi om sas faktiskt har tagit de lånen?

De har fått garanti från staterna men det betyder såklart inte helt säkert att en bank faktiskt vill låna ut till dem (även om det är mycket sannolikt under de villkoren), men framförallt inte att sas faktiskt valt att ta ut dem. Bara det faktum att de finns att tillgå är ju en stabiliserande faktor.

Kan kronofogden tvinga ett bolag att ta ut ett lån för att betala en annan skuld?
 

Kenny

Medlem
Vet vi om sas faktiskt har tagit de lånen?

De har fått garanti från staterna men det betyder såklart inte helt säkert att en bank faktiskt vill låna ut till dem (även om det är mycket sannolikt under de villkoren), men framförallt inte att sas faktiskt valt att ta ut dem. Bara det faktum att de finns att tillgå är ju en stabiliserande faktor.

Kan kronofogden tvinga ett bolag att ta ut ett lån för att betala en annan skuld?
Jag vet inte om SAS tagit ut lånen eller om Kronofogden kan tvinga dem att ta lån. Svårt att tro att en bank skulle se det som en osäker kredit med garanterna bakom. SAS har pengar på kontot enligt senaste kvartalsrapporten.
 

SK989

Medlem
Jag blir lite nyfiken - hade du inte betalat resan med kreditkort? Eller finns det någon annan bra anledning att du väljer att gå via kronofogden och inte göra en chargeback på kortet?

Jag hade betalat resan med ett (utländskt) debetkort anslutet till VISA. Ett gammalt konto jag ville tömma saldot på.
 

SK989

Medlem
Återkoppla gärna om detta!
Jag har noterat att kronofogden meddelat att de också har kö och att de inte hinner hantera ärenden, just med hänvisning till många "Covid-19-relaterade" ansökningar.
När jag lämnade in min ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden stod det "ca 21 dagars handläggningstid" på deras hemsida. I själva verket tog det bara en arbetsdag från det att jag skickade in ansökan på elektronisk väg med bank-ID till att de skickade handlingarna till SAS.
 

mha321

Medlem
Jag hade betalat resan med ett (utländskt) debetkort anslutet till VISA. Ett gammalt konto jag ville tömma saldot på.

Det förklarar onekligen valet :)

När jag lämnade in min ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden stod det "ca 21 dagars handläggningstid" på deras hemsida. I själva verket tog det bara en arbetsdag från det att jag skickade in ansökan på elektronisk väg med bank-ID till att de skickade handlingarna till SAS.

Frågan är om de med handläggningstid menar tills ärendet är helt klart? Men det är kanske lite väl hoppfull tanke...
 

apknug

Medlem
Vet vi om sas faktiskt har tagit de lånen?

De har fått garanti från staterna men det betyder såklart inte helt säkert att en bank faktiskt vill låna ut till dem (även om det är mycket sannolikt under de villkoren), men framförallt inte att sas faktiskt valt att ta ut dem. Bara det faktum att de finns att tillgå är ju en stabiliserande faktor.

Kan kronofogden tvinga ett bolag att ta ut ett lån för att betala en annan skuld?

SAS har i alla fall för drygt en månad sedan skrivit under låneavtalet med bank syndikatet som tillhandahåller krediten vilken garanteras genom staten. Det är en, på engelska såkallad, Revolving Credit Facility.

Fungerar ungefär som en checkkredit.

Så visst bör SAS ha tillgång till dessa stålarna nu.

SAS SIGNS SEK 3.3 BILLION REVOLVING CREDIT FACILITY AGREEMENT - SAS
 

intuition

Medlem
...
Kan kronofogden tvinga ett bolag att ta ut ett lån för att betala en annan skuld?

Kronofogden kan väl inte i egentlig mening tvinga någon till något.
Men om SAS inte svarar på kravet (eller inte bestrider) kommer KFM att fastställa skulden, och då inkl de avgifter sökande har betalat till KFM. När man sedan begär utmätning kommer det att göras en utredning om det finns tillgångar - den utredningen blir ju mycket intressant.
Sedan kan SAS krångla i många steg på vägen och göra så det kostar pengar att gå vidare. Det gör vägen via KFM lite mer riskabel för den enskilde. Men någonstans handlar det om att få upp ett så stort tryck på SAS att en ändring kommer till stånd. Därför är det bra att enskilda faktiskt driver ärenden på olika sätt.
Att få betalningsföreläggande mot sig och utmätningsförsök kommer att ge hyfsat dålig PR och det slår i slutändan mot SAS möjligheter att sälja nya biljetter till allmänheten . Det kan också bli lite svårt för SAS att handla på kredit av andra företag om det finns utmätningar i registret. Då slår det mot SAS möjlighet att leverera sålda tjänster. Någonstans blir det ohållbart för ledning och ägare att ignorera kund-skulderna och först då ändras situationen.
 

intuition

Medlem
Sant! Klart att det är kraftfulla tvångsmedel, speciellt om de hittar medel som är enkla att likvidera.

Samtidigt, ett stort bolag med hyfsade juridiska muskler kan stoppa utmätningen under en viss tid. De kan begära återvinning, de kan hävda att utmätningen inte står i proportion till skulden, hänvisa till att de håller på att genomföra betalningen, be om en avbetalningsplan...
 
Toppen