Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Du rapporterade samma sak den 16/5

Har någon annan fått nya avbokningar "omedelbart" återbetalda?! Avbokningar som jag gjort under samma tidsperiod som du nämner har inte återbetalats. Det verkar lite udda att du fått direkt återbetalning 2 gånger när ingen annan får det.
Här är svaret jag fick från kundtjänst när jag frågade varför de första avbokningarna inte betalats ut men de senare gjort det.

C1E6F96B-DFA8-432B-9278-E300B86DA16A.jpeg

Ny här på forumet, hoppas jag inte gör bort mig det första jag gör.....:)

Köpte 3:e januari två biljetter Plus Pro ARN-LPA t.o.r för utresa 18:e april. När Spanien stängde gränserna 14:e mars så avbokade jag direkt. Bekräftelse på avbokningen anlände från SAS per mail 1:a april.

Och som ni förstår så har jag inte hört ett knyst från SAS sen dess. Och givetvis heller ingen återbetalning. Det handlar om runt 11.000 SEK.

Jag har tidigare i tråden sett vissa som har reklamerat till kreditkortsföretaget. Jag betalade med FirstCard, som ju ägs av Nordea. Jag försökte åberopa deras s.k. reseförsäkring men de slingrade sig och ville då bara vidarebefordra mig till deras försäkringsbolag Moderna Försäkringar. Och där nånstans gav jag upp.

Men det är alltså reklamation som gäller? Eller? Nu finns det ingen sån direkt funktion i FirstCards app men på något sätt måste man ju kunna reklamera, eventuellt skriftligt med snigelposten.

Tips på tillvägagångssätt emottages tacksamt.

Tips på tillvägagångssätt emottages tacksamt.
Du ringer ditt kreditkortbolag och talar om för dem att du vill reklamera ett köp. Du har inte fått det du har köpt och du vill därför som konsument att kreditkortabolaget fullgör sina åtaganden enligt Konsumentkreditlagen där Säljaren och Kreditgivaren svarar lika för avtalets fullgörande.

Det har ingenting med någon försäkring att göra.

Du ringer ditt kreditkortbolag och talar om för dem att du vill reklamera ett köp. Du har inte fått det du har köpt och du vill därför som konsument att kreditkortabolaget fullgör sina åtaganden enligt Konsumentkreditlagen där Säljaren och Kreditgivaren svarar lika för avtalets fullgörande.

OK. Tack för svar. Ska snarast följa ditt råd.

Lite off-topic, men gäller detta även för andra flygbolag man inte hört ett knyst ifrån?

Gäller definitivt för alla - men man måste ha försökt kontakta bolaget först (och dokumentera när och hur) och reklamera tjänsten där, och begära återbetalning. Om de då inte svarar, eller om de svarar att de vägrar återbetala, så ska det inte vara något snack om reklamationen. Men man måste försöka först.

Den punkt som uppenbarligen diskuteras är vad som händer när bolaget säger att de ska betala tillbaka, men sedan drar ut på tiden med att göra det (vilket är vad t.ex. sas eller lufthansagruppen gör, åtminstone med mina återbetalningar). Där finns uppenbarligen någon form av luddig gräns för hur länge kortbolagen anser det vara "rimligt" att det inte händer något, innan de klassar det som icke-svar. Och den gränsen har uppenbarligen förlängts nu under covid, vilket i sig kanske inte är orimligt, och varierar mellan olika bolag.

• Gilla
Reactions: ekf
Avbokade höstens resa till Vietnam, poängresa SAS Amex 2-4-1 för fyra personer. Poäng tillbaka dagen efter (avbokade vid 19-tiden) pengar tillbaka tre dagar senare (syntes i torsdags, resan avbokad måndag kväll)

Avbokade höstens resa till Vietnam, poängresa SAS Amex 2-4-1 för fyra personer. Poäng tillbaka dagen efter (avbokade vid 19-tiden) pengar tillbaka tre dagar senare (syntes i torsdags, resan avbokad måndag kväll)
Och det inkluderade även serviceavgiften á 450 kr p/p?

Bokade du av själv via hemsidan? Eller via Tallinn?

Toppen