Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

Bankiren

Medlem
Vi bokade via MSC, uppgraderade sedan dryckespaktet till premium ( de luxe ), Kostade 500 kr extra per/person. Men då hade man Rumservice och Fri minibar som dom fyllde på. Och man fick även välja en hel flaska vin vid middagen och finare Whiskey, Konjak och premium cocktail och även möjlighet att dricka GLAS Champagne, hur många du ville. Tror det va denna sort endast. Nicolas Feuillatte. Så helt klart värt denna 500 kr.

MSC SEASIDE, vilken häftig båt. Nytt Fräscht. Tyvärr så var inte personalen riktigt synkade ännu. Liten besvikelse på middags maten. Öjämn kvalité . Ljummen mat. Vi bokade
Pan Asian Market Kitchen av Roy Yamaguchi, grym mat upplevelse. Ville äta på Teppanyaki-restaurang av Roy Yamaguchi, men fullt.
BOKA innan.


Utflykter gjorde vi på Blue Hole Jamacia, rekommenderas, gör det på förmiddagen innan det blir för mycket folk. Cayman Island så åkte vi med Stingray City - Grand Cayman Tours - Stingray Sailing, en riktig höjdare. Sedan sol&bad på seven mile beach. härlig strand.
Mexico - Nachi-Cocom beach club. Okej inget speciellt .
Bahamas så hängde vi på en strand Tiki Bikini Hut, okej inget speciellt . Skulle välja att åka till ,BlueLagoon Island Där skulle det va magiskt.

Försöker bifoga lite bilder från båten och del av stoppen. :)

Otroligt trevligt inlägg - tack!

Hur resonerade du kring valet av hytt? Jag försöker lobba för balkonghytten, men min fästmö säger att vi aldrig lär nyttja den...
 
Som sagts är det skönt att kunna öppna och få in luft.
Sen även om man inte är soldyrkare eller sitta på balkongen människa så är det ganska skönt att kunna gå ut på den och kolla när man angör eller lämnar hamn och ev slippa stå på däck bland alla andra.

Just på dessa större/finare kryssningar så tycker jag det helt klart är värt det.
Lite annat är det på en viking line kryssning ;)
 

Bankiren

Medlem
Vi bodde i Suité fantastica hytt 9002. Tycker absolut att ni ska boka Balkong, helt klart värt det. Att sitta på balkongen med en härlig frukost när ni anländer till Bahamas :). Och bara öppna och få in lite luft. Känner sig inte så instängd.

Vi bokade balkonghytten, så i september ska vi på vår första kryssning! :)

När det gäller underhållning ombord, hur och när kan man börja boka den? Jag har hittat deras app "MSC for Me", men det verkar inte som att man kan boka något än. o_O
 

ryds

Medlem
Det gjorde ni rätt i !
Den funkar bara ombord på båten.

Underhållningen bokar du ombord, finns 3 tillfällen att välja på. Var aldrig fullbokad även fast båten var fullbokad.

Vi hade önskat middagstid 19.45, det va perfekt . Men glöm inte boka special resturangen. Även fast den kostar
 

gdaily

Medlem
Det gjorde ni rätt i !
Den funkar bara ombord på båten.

Underhållningen bokar du ombord, finns 3 tillfällen att välja på. Var aldrig fullbokad även fast båten var fullbokad.

Vi hade önskat middagstid 19.45, det va perfekt . Men glöm inte boka special resturangen. Även fast den kostar
Rekommenderar det motsatta, boka underhållningen innan. Min första 7-dagarskryssning gjorde jag det inte, och missade därmed det mest populära (stand up comedy bland annat). Det går alltid att omboka ombord om man får andra planer.
 

malmokalle

Medlem
Mönstrade av Allure of the Seas för två veckor sedan. Vi bodde i en Owner´s Suite med vardagsrum, sovrum och en stor balkong. Man kan utan problem välja kategorin under, den hytten är stor nog, men den kategorin var slut när vi bokade. Balkonghytt är dock ett måste!

När det gäller perks för svitgäster på RCCL så tycker jag att de flesta är värdefulla.
  • Prioriterad incheckning och embarkering. Från det att vi gick av taxin tills vi satt i baren och tog en öl gick det max 15 min. När vi sedan kom till vår hytt 30 minuter senare var bagaget på plats.
  • Inget behov av att boka platser på showerna. De bästa platserna finns reserverade, dock skall man vara på plats 20 minuter innan. Vi såg Mamma Mia och ett riktigt bra coverband som spelade Beatles.
  • Allure finns en stor Suite Lounge på 17:e våningen, med en relaxavdelning och en restaurang, Coastal Kitchen. Här kan man äta frukost, lunch och middag i en härlig miljö. Framförallt frukosten kan avnjutas i en lugn miljö istället för i Windjammer Marketplace som är fartygets á la cart restaurang. I loungen serveras också hors d’oeuvres (goda!) och gratis dricka, inkl. starksprit, mellan kl.16.30 till 20.00. Mellan 11.00 och 23.00 finns gratis vin, champagne, öl och soft drinks.
  • Gratis rumsservice
  • Prioriterad reservering i övriga restauranger. Vi provade tre olika restauranger och fick platser utan problem.
  • Ett separat soldäck med bar och toaletter. Gott om plats mellan solstolarna, vilket man inte kan säga om övriga platser.
  • Har man ett flyg direkt efter kryssningen så finns en "valet-service" även för bagaget. Det transporteras från hytten till flygplatsen och checkas in och sen ser man det inte förrän man landar. Detta är gratis för svitgäster!
  • När det var dags att gå i land så fanns även då en gräddfil för att komma av fartyget och framför allt genom immigration. Köerna var annars låååånga.....
Vi hade en underbar vecka med en fin hytt, delikat mat och dryck och en helt underbar personal!

IMG_0813.JPG

Sail away drink

IMG_0823.JPG

Mamma Mia

IMG_0886.JPG

The Beatles show

IMG_0892.JPG

Hög stämning på Royal Promenade

IMG_0970.JPG

IMG_0878.JPG
 
Last edited:

Unicornone

Medlem
Har länge funderat på kryssning men efter 10 år på 80 o 90-talet som matros på Viking o Silja så är jag lätt skeptisk till xning.. Flyger hellre till alla fina destinationer och tillbringar mer tid där, 8h på en skön holme får mig att få känslan av att vara blåst på konfekten lite. Sen finns det ju båtar som är fula som attans men är intressanta ändå blott genom deras fotavtryck i oceanerna... Lite båtmupp är man ju alltid. Har sedan jag slutade på Silja 1998 åkt en gång på Stockholm-Helsinki och traumat blev totalt, det var lika skoj som att jobba trots underhållning, shower mat o shopping. En sak som var mycket bättre när man jobbade var ju priserna i Taxfree.. 10% över inköp. Utgjorde en löneökning på sådär 25% när man sålde cigg o sprit hemma.. Mmmm, det är preskriberat nu.
 

Unicornone

Medlem
Om vi jämför med flyg: Låt oss anta att Silja & Viking är economy så är "riktiga" kryssningar snäppet över förstaklass. De har inget med varandra att göra.
En båt blir aldrig roligare än en båt.. På planet lever du i din egen lilla förliga värld på båten måste du beblanda dig med pöbeln.. Det är nästintill omöjligt att bara befinna sig i "designated areas".. Men min största dealbreaker är att du vallas runt som ett får på varje stopp, du äger inte din dag. Det blir som en mellanlandning mer än en vistelse. Ett par av båtarna jag jobbat på blev just kryssare i Asien, en rullar runt fortfarande efter 27 år en annan har kommit åter till Skandinaviska farvatten.
 
Toppen