Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

Har åkt med MSC Divina Mars 15 till Karibien Miami-St Martin-Puerto Rico-Grand Turk And Caicos-Miami. Bokade Balkong Hytt Fantastisca ,trevligt sällskap till borde hade en fast tid till middagen ,stor och fin båt,men samtidigt så tycker jag inte man får det där lila extra med msc.

Åkte även hösten -16 med MSC Musica i Medelhavet :Marseille-Genua-Neapel-Messina-Malta-Barcelona-Marseille:Liten Men mysig båt vi åkte i stort sällskap på 7 pers.Bäst var Malta och Barcelona .Neapel var bara tråkigt men varmt och Genua regnade bort.

Kommer åka med Celebrity Summit den 14/4 i Karibien på följande runt San juan-Barbadoos-ST Lucia-Antigua-St Kitts--St Thomas-San Juan.Vi har bokat balkonghytt och Concierge Class.Frågan är om man ska uppgradera sitt dryckespaket till super duper,är det värt det ?

Sen åker vi med RCCL Freedom of the Seas i Juli i år Från Puerto Rico igen (jag vet ilandsproblem).

Kommer fortsätta kryssa då jag tycker att detta är en roligt och trevligt sätt att få se världen
 

Mediana

Medlem
En båt blir aldrig roligare än en båt.. På planet lever du i din egen lilla förliga värld på båten måste du beblanda dig med pöbeln.. Det är nästintill omöjligt att bara befinna sig i "designated areas".. Men min största dealbreaker är att du vallas runt som ett får på varje stopp, du äger inte din dag.

Vallas runt som får vet jag inte om jag skulle säga. Din dag blir precis som du vill ha den. Jag gjorde en kryssning i medelhavet för några år sedan och i Montenegro hyrde vi en segelbåt med skeppare och åkte ut hela dagen för sol och bad. I Livorno hyrde vi en cab som stod och väntade på kajen som vi sedan körde runt till Pisa, Lucca och Forte del Marmi.
 

aldrighemma

Medlem
Har länge funderat på kryssning men efter 10 år på 80 o 90-talet som matros på Viking o Silja så är jag lätt skeptisk till xning.
Det är faktiskt skillnad på båt och båt, eller som jag brukar säga, mellan finlandsfärja och kryssningsfartyg ;):

upload_2018-3-29_9-16-7.png
 

Magino

Medlem
Frågan är om man ska uppgradera sitt dryckespaket till super duper,är det värt det ?

Jag skulle säga att det är helt klart värt det. Mest för att kunna prova alla roliga drinkar och varenda martini i martinibaren.
Det går att uppgradera närsomhelst på resan och man får då betala för alla dagar som är kvar. Så mitt tips är, om man är osäker, att känna efter första och kanske andra dagen om du känner dig nöjd eller vill uppgradera drinkpaketet.

Låter som att du kommer kunna göra en ordentlig jämförelse mellan de olika bolagen inom kort :)
 
Jag skulle säga att det är helt klart värt det. Mest för att kunna prova alla roliga drinkar och varenda martini i martinibaren.
Det går att uppgradera närsomhelst på resan och man får då betala för alla dagar som är kvar. Så mitt tips är, om man är osäker, att känna efter första och kanske andra dagen om du känner dig nöjd eller vill uppgradera drinkpaketet.

Låter som att du kommer kunna göra en ordentlig jämförelse mellan de olika bolagen inom kort :)
Jag ser fram mot att få åka med två nya bolag , även om dom ingår i samma koncern så är det mer lyx på första båten , medans den andra är större mer folk och en ben och Jerry bar aha ok då ska vi nog göra så ,
 

aldrighemma

Medlem
Jag ser fram mot att få åka med två nya bolag , även om dom ingår i samma koncern så är det mer lyx på första båten , medans den andra är större mer folk och en ben och Jerry bar aha ok då ska vi nog göra så ,
Passa på att prova innan du är fast i "frequent cruiser" träsket, man blir lätt fastlåst till ett rederi så fort man börjar att stiga i rankerna :)
 

Micce1980

Medlem
Har kryssat med MSC i medelhavet 3ggr, 1 ggr i Karibien samt från Dubai till Genua
Carnival, Karibien och Alaska
Prinsess till Hawaii
Holland America, Antarktis och från Singapore till HK
Celebrity från HK till Seoul
P&O runt i Australien

Kort om mina upplevelser

MSC - Har ibland rätt bra priser och med dryckespaket som ingår. Det negativa är att allt för många som jobbar på båten inte borde jobba i ett serviceyrke, de ropar ut meddelanden på cirka fem olika språk i högtalarsystemet vilket är aningen störande då det kan ta sin lilla tid, på och avstigningsmomentet när man börjar och avslutar kryssningen är en mardröm, känns som att det är första gången för alla på båten varje gång. Maten är bättre i buffén än i dining room.

Carnival - Kul "partybåt" med många roliga amerikanare på. Helt ok service med tanke på att det är lite av ett budgetbolag. Brukar ha Comedyshows varje kväll med. Här är i alla fall maten lite bättre i diningrom än i buffén.

Princess - Riktigt bra shower på kvällarna och de är i världsklass. Bra föreläsning om kommande platser på resan med. De lyckas med allt enligt mig. Det negativa var kanske att samtliga passagerare var ca 70+, men det beror nog mer på att vi åkte till Hawaii i en mellansäsong.

Holland America - Också bra på allt samt har trevliga sällskapsytor. Även om de båtarna jag varit på var lite äldre så har jag bara bra att säga om de. Bra föreläsningar om kommande platser också.

Celebrity - Proffsiga och bra fokus på maten, funderade inte ens på att testa deras "temarestauranger" då det kändes överflödigt. Servicen är i världsklass med.

P&O - Allt fungerar och mycket artig personal annars inget som sticker ut.

Här finns en del att läsa om de olika om man känner för det Rederier och Kryssningsfartyg
 
Jag rekommenderar Celebrity Cruises, vi har åkt 3 gånger i karabien och bokat 2 kryssningar för nästa år back-to-back, en 9 dagars och en 12 dagars efter varandra.
servicen och personalen är 5 stjärniga, maten super, ytterst lite barn så man får lugn och ro vid polen, vi har alltid klarat oss på classic dryckespaketet med vin och drinkar upp till 9 USD som ingår, betalar dricksen (ca 260 USD) och väljer onboard money istället, sist fick vi 500 USD att bränna på shopping och utflykter.
 
Toppen