Senaste nytt

Handbagagefokus på Arlanda under maj månad

Äntligen..!.. kanske kommer detta med 'over-sized' att stävjas (nu kanske allas väskor får plats i 'overhead compartment'?).

Det där uttalandet tror jag inte du har så mycket fog för. Det kanske är vissa som bytt till LCC, framförallt där LCC har rutter som passar bättre. Men över lag så tror jag inte att LCC snor mycket affärsresande från de traditionella bolagen. De har ju sällan ett nät vilket affärsresenärer är beroende av.

Jag håller inte med. Redan 2005 publicerades denna artikel på flygtorget.se : Flygtorget » Flygnyheter » Osorterat (anv ej) » 4 av 5 svenska företag prioriterar lågprisflyg
"4/5 svenska företag prioriterar lågprisflyget" Detta enligt en undersökningen av Affärsresebarometern. Detta var ändå i lågprisbolagens linda...

Sen om du tar t.ex Easyjet flyger de på: CPH, MXP, FCO, ZRH, CDG, LIN etc i Europa redan. Det som saknas är FRA och LHR. Dock flyger de till nya brandenburg i Berlin som förväntas bli tysklands nya nav, och till 4 flygplatser i Londonområdet. Det är inte många flygplatser i Europa som inte täcks av något LCC idag.......

Om vi pratar long-haul är det givetvis en annan sak, men SAS har ju inte överdrivet många linjer där....

Vet inte om din läskunnighet är begränsad eller om det är din fattningsförmåga som är obefintlig
Tjaeng har ju mycket tydligt påpekat att tjänsten inte går att köpa.

Hej Homer
Vi i BC.se önskar alla medlemmar håller diskussion saklig och på en vuxen nivå. Det är okej att påpeka faktafel, men man inte behöver att vara aggressiv/ohövlig när man gör det. Be nice!

Jag hoppas att vi inte behöver att skriva mer varningar i framtiden. Ja, det förstår du väl. :)

Var inte så säker på det.... Det finns gott om affärsresenärer som bytt till LCC. Titta till exempel på Easyjet, som inte har några viktrestriktioner alls på handbagage och startat ett nytt fokus på affärsresenärer:

Vi pratar inte om samma sak. Du menar affärsresenärer i största allmänhet. Jag menar de som faktiskt har anledning att klaga på tillkortakommandena i nuvarande regler: dvs folk som reser i premiumkabin OCH vill ha med sig mer än ett handbaggage. Då ingen av dessa två punkter ens kommer på tal när det gäller LCC tycker jag inte att det skulle finnas något samband mellan SAS baggageregler och antalet affärsresenärer som flytt till LCC. Finns det en korrelation? Säkert. Kausalitet? Tveksamt.

Last edited:
Scandinavian Airlines Flight 751, också kallat Gottröraolyckan.
Alla överlevde, men om jag kommer ihåg rätt så skadades flera
av bagage som ramlade ned från hyllorna. Det finns alltså en risk
med för tunga väskor.

Jag håller inte med. Redan 2005 publicerades denna artikel på flygtorget.se : Flygtorget » Flygnyheter » Osorterat (anv ej) » 4 av 5 svenska företag prioriterar lågprisflyg
"4/5 svenska företag prioriterar lågprisflyget" Detta enligt en undersökningen av Affärsresebarometern. Detta var ändå i lågprisbolagens linda...

Fast den där undersökningen ger jag inte mycket för. De har frågat "beslutsfattare", dvs folk som försöker sätta policies och vill se bra ut inför sina chefer. Det är klart att de vill att anställda ska flyga mer LCC, men om det inte funkar pga olika orsaker så spelar det ingen roll, det kommer ändå att flygas mest med traditionella carriers.

Fast den där undersökningen ger jag inte mycket för. De har frågat "beslutsfattare", dvs folk som försöker sätta policies och vill se bra ut inför sina chefer. Det är klart att de vill att anställda ska flyga mer LCC, men om det inte funkar pga olika orsaker så spelar det ingen roll, det kommer ändå att flygas mest med traditionella carriers.

Vi hoppas alla att du har rätt i den analysen iaf! :)

Toppen