Senaste nytt

Handbagagefokus på Arlanda under maj månad

Vet inte om din läskunnighet är begränsad eller om det är din fattningsförmåga som är obefintlig
Tjaeng har ju mycket tydligt påpekat att tjänsten inte går att köpa.

CHG avsåg nog helt enkelt att man får boka sig i business om man vill ha mer bagage på de rutter det går.......lugn nu.

Vet inte om din läskunnighet är begränsad eller om det är din fattningsförmåga som är obefintlig
Tjaeng har ju mycket tydligt påpekat att tjänsten inte går att köpa.

Som sagt så var min mening helt enkelt att man kanske får åka med ett annat flygbolag, eller boka upp sig. Svårare än så ska det väl inte vara?

Jag tycker bara hela "problematiken" som folk verkar se här är lite konstig, om exempelvis SAS satt upp regler för 8 kg i ekonomiklass, då är det väl bara att följa det?

Likaväl går jag väl inte in på IKEA och ställer krav att hyllan jag ska köpa ska tåla 10 kg mer än specifikationerna.

Som sagt så var min mening helt enkelt att man kanske får åka med ett annat flygbolag, eller boka upp sig. Svårare än så ska det väl inte vara?

Jag tycker bara hela "problematiken" som folk verkar se här är lite konstig, om exempelvis SAS satt upp regler för 8 kg i ekonomiklass, då är det väl bara att följa det?

Likaväl går jag väl inte in på IKEA och ställer krav att hyllan jag ska köpa ska tåla 10 kg mer än specifikationerna.

Det är ingen problematik, men om t.ex IKEA vill sälja fler hyllor kanske de borde producera en hylla som klarar 15kg ( om det är vad potentiella köpare önskar). Samma gäller för SAS, om de inte vill riskera att förlora sina kunder/resenärer.... Sen kan de ju givetvis dra nytta av sina subventioner och monopolsituation på vissa linjer, men det kommer inte hålla i all evighet....

För mig fungerar dagens viktrestriktioner fint, men finns det klagomål inom kundkretsen är det nog SAS som bör anpassa sig, inte kundgruppen...

Thai kör även de med 7 kg viktgräns. De är inte speciellt strikta med den gränsen
förutom på Arlanda där jag fått packa om någon gång.

För mig fungerar dagens viktrestriktioner fint, men finns det klagomål inom kundkretsen är det nog SAS som bör anpassa sig, inte kundgruppen...

Man skall dock aldrig göra misstaget att slentrianmässigt anta att de klagomål som yttras dels skulle vara representativa för kundkretsen eller att intensiteten med vilken de framförs på internet skulle ha någon som helst korrelation till det upplevda problemets faktiska relevans. Att små skitsaker framställs som världens undergång och/eller djävulens påfund tillhör vardagen på internet.

Man skall dock aldrig göra misstaget att slentrianmässigt anta att de klagomål som yttras dels skulle vara representativa för kundkretsen eller att intensiteten med vilken de framförs på internet skulle ha någon som helst korrelation till det upplevda problemets faktiska relevans. Att små skitsaker framställs som världens undergång och/eller djävulens påfund tillhör vardagen på internet.

Det finns nog en anledning till varför Norwegian och Ryanair tagit marknadsandelar från SAS. En del klagar på internet, en del byter bara bolag i det tysta.... (Något mervärde måste de erbjuda gentemot LCC) Sedan är det kundens lifecycle value som är intressant när vi pratar inkomst, inte kundgruppens kvantitativa storlek. Varje guldmedlem som tjänat ihop 50.000 miles/år har spenderat X antal kr ...

Den som skriker högst (även om få till antal) tenderar också att ha en transitiv effekt på media och opinion. Det är givetvis också beroende på vem/vilka som uttalar sig; Om t.ex Sven Hagströmer, Zlatan etc (nu flyger de väl iofs Private-Jet:p) går ut i DI/DN och klagar på SAS bagageregler så tro f**n att efterskalvet skadar SAS ryckte.

Tror nog att SAS skulle må bra av att stryka sina resenärer medhårs lite, så slipper de sippra än fler passagerare till norsken...

Tror nog att SAS skulle må bra av att stryka sina resenärer medhårs lite, så slipper de sippra än fler passagerare till norsken...

Vet du vad jag tror? Jag tror att SAS är väl medvetet om precis allt det där som du skrev. Och nu är deras baggageregler de facto inte sämre än någon slags upplevd industristandard. Rätt som det är får andra bolag klagomål om att de har breddrestriktion på 35cm, längdrestriktion på 50cm, tjockleksrestriktion på 20cm, gränsvikt som inkluderar laptopväskan etc. Utan att ha något som helst faktaunderlag finns det inget sätt att säga vad som är affärsmässigt bäst.

Och det som är på tapeten nu är premiumpax som vill ha med mer än ett handbaggage ombord. Det är knappast dessa som deserterar över till LCC, vilka till skillnad från legacybolagen är stenhårda med att kontrollera att hangbaggagereglerna följs. Och om man tvunget vill känns sig lite mera fisförnäm än andra är det bara att slå pa guldbaggagetaggen och skrika DYKWIA när någon klagar på mängden handbaggage man har med sig.

Och det som är på tapeten nu är premiumpax som vill ha med mer än ett handbaggage ombord. Det är knappast dessa som deserterar över till LCC, vilka till skillnad från legacybolagen är stenhårda med att kontrollera att hangbaggagereglerna följs.

Var inte så säker på det.... Det finns gott om affärsresenärer som bytt till LCC. Titta till exempel på Easyjet, som inte har några viktrestriktioner alls på handbagage och startat ett nytt fokus på affärsresenärer:

BBC News - Easyjet profits from business travel

easyJet ? Flexi Fares

Så du tycker jag ska checka in min kamerautrustning som har nypris upp mot 70000kr?

Kör du med pocketkamera eller? :) Det är ju bara huset och något objektiv så är man ju uppe i dessa summor. Har man med sig lite utrustning blir det ju lätt bra mycket mer än så. Skulle aldrig ens fundera på att checka in min utrustning.

Det finns gott om affärsresenärer som bytt till LCC.

Det där uttalandet tror jag inte du har så mycket fog för. Det kanske är vissa som bytt till LCC, framförallt där LCC har rutter som passar bättre. Men över lag så tror jag inte att LCC snor mycket affärsresande från de traditionella bolagen. De har ju sällan ett nät vilket affärsresenärer är beroende av.

* Lufthansa, Swiss och Austrian
* Finnair
* Turkish Airlines
* Alitalia
* Emirates (7kg)
* Ethiad (7kg)
* Qatar (7kg)
* Cathay Pacific (7kg)
* Qantas (7kg)
* Singapore AIrlines (7kg)
* Air China (5kg!)

osv osv osv. Det som utmärker SAS i fallet är knappast att gränsen för vikten är lågt satt (det är den inte) utan att de på kortrutter inte tilltåter högre baggagevikt och/eller fler antal handbaggage för folk i premiumkabin.

5 kg på CA?? Hahahahah..... :D:D:D:D

Toppen