Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

En sak jag funderat på; tekniskt sett är väl människokroppen en elektrisk apparat - nervbanorna kör ju med elektriska impulser. Blir lite jobbigt om man ska stänga av detta...

Du anar inte hur många "världsvana stroppiga BC:are" som dagligen stänger av hjärnan vid flygning och vid umgänge med medpassagerare.

Last edited:
Citat:
"I tilfælde af en emergency skal nødudgange åbnes eller holdes lukket på personalets instruktioner. Hvis en passager ikke følger reglerne for elektronisk udstyr, så er det alt andet lige mindre sandsynligt, at vedkommende vil følge personalets instruktioner ved en nødsituation."

Hela diskussionen är smått löjlig - det är självklart att man följer de regler som gäller ombord på flygplan. Det är ointressant vad Du jobbar med och att Du anser att Du själv kan avgöra vad som är rätt/ok/tillåtet/ofarligt. Det handlar om respekt mot personalen och medpassagerare.

Elektronik som saknar radiosändare (eller har den avstängd) bekymrar mig inte alls, så jag retar inte upp mig på om någon använder det, och har ibland något på i flight mode som jag glömmer av att stänga av/på vid take off eller landning. Däremot är det självklart att lyda tillsägelser från kabinpersonalen - förstår inte folk som på direkt uppmaning vägrar (eller slår av för att sedan slå på så fort personalen vänt ryggen till).

inte för att vara den men lever denna tråden fortfarande ?
Trodde det var stött och blötts hur många gånger som helst att vissa skiter i vad crew säger och vet bäst själva ombord och vissa väljer attt lyssna och lyda :)

Satt bredvid en man idag på GOT-ARN och precis när hjulen tar i marken (innan planet ens har börjat bromsa i princip) så tar han fram sin telefon som har varit påslagen hela tiden, stänger av flight mode och börjar smsar och får svar då ljudet inte är avstängt, samtidigt som han sätter på sitt bluetooth headset. Sedan när vi närmar oss gaten så knäpper han upp säkerhetsbältet även fast vi fortfarande rullar i hyffsad fart.
Jag förstår inte hur bråttom man kan ha?

Jag kan väl själv erkänna att jag inte stänger av telefonen utan har den på flight mode under hela resan, men jag stänger inte av flight mode förrän skylten för säkerhetsbältet är släckt och detsamma gäller säkerhetsbältet.

Flyger jag inrikes så är luren på hela tiden.
Utrikes då slår jag bara av 3g.
Men skulle någon säga till mig så skulle jag väll stänga av.

Orkar inte bry mig.

Last edited:
....

Jag kan väl själv erkänna att jag inte stänger av telefonen utan har den på flight mode under hela resan, men jag stänger inte av flight mode förrän skylten för säkerhetsbältet är släckt och detsamma gäller säkerhetsbältet.

Själv brukar jag passa på att slå av flight-mode, eller slå på mobilen, vid bagagebandet ... det är ju allt som oftast en viss väntan. Särskilt på ARN, då det är gott om tid att kolla både det ena eller det andra ... men, när skylten släcks ombord så är det ju fritt att slå på igen enligt reglerna.

Slår på flightmode på telefonen och låter den vila i fickan vid start och landning.

Jag tycker att det är viktigt att respektera personalen i deras arbete och kan själv bli irriterad på personer som vägrar sluta smsa/eposta trots upprepade tillsägelser från personalen.

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

"Nyhetsbyrån Bloomberg News listar rapporter som visar att mobiler kan kopplas till flygincidenter. Bland annat meddelar den internationella flygtransportföreningen i Montreal 75 fall av misstänkta avvikelser från 2003 till 2009. Flygbolaget Delta Airlines meddelar att piloter och mekaniker har rapporterat 27 incidenter när passagerares elektroniska produkter bidragit till tekniska problem på flygplan."

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/paslagna-mobiler-kan-kopplas-till-flygincidenter_8179238.svd

"Nyhetsbyrån Bloomberg News listar rapporter som visar att mobiler kan kopplas till flygincidenter. Bland annat meddelar den internationella flygtransportföreningen i Montreal 75 fall av misstänkta avvikelser från 2003 till 2009. Flygbolaget Delta Airlines meddelar att piloter och mekaniker har rapporterat 27 incidenter när passagerares elektroniska produkter bidragit till tekniska problem på flygplan."

Påslagna mobiler kan kopplas till flygincidenter | SvD

Varför länkar du inte till original artikeln? SVD verkar ha lite svårigheter med översättningen.

Turning Off IPhone Critical to Pilots Citing Interference - Bloomberg

"While incidents haven’t led to any commercial accidents and and are difficult to recreate afterward, they continue to pile up. A log kept by the Montreal-based International Air Transport Association airline trade group recorded 75 cases of suspected interference from 2003 to 2009, Perry Flint, a spokesman for the group, said in an interview."

Last edited:
Toppen