Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Say what? Nej du påstår något då bevisar du det också ;) den där länken känns inte direkt som något vetenskapligt bevis.
Jag kvarstår, skulle det vara farligt så hade jag blivit av med min telefon & dator i säkerhetskontrollen.

Jag hoppas du inser själv att det där är ett helt ohållbart argument. Hela det västerländska världens juridiska och vetenskapliga system är uppbyggt på att den som har en avvikande åsikt om vedertagna förordningar ha i sin tur bevisbördan på sig.

Jag har presenterat fakta, vad du väljer att kalla det ändrar ej att detta är faktiska rapporterade incidenter. du bemöter det istället med anekdoter. Upplever du att det är ett trovärdigt sätt att föra en diskussion?
 
Har ett litet roligt tillägg i den här diskussionen och det är att förra veckan fick jag ett oplanerat jumpseat på en SAS flight och hade ingen kamera med mig så jag frågade kaptenen om det fanns någon möjlighet att få filma start och landning med min telefon och svaret jag fick var att det inte var några konstigheter.
 
Har ett litet roligt tillägg i den här diskussionen och det är att förra veckan fick jag ett oplanerat jumpseat på en SAS flight och hade ingen kamera med mig så jag frågade kaptenen om det fanns någon möjlighet att få filma start och landning med min telefon och svaret jag fick var att det inte var några konstigheter.

Om detta är ok enligt kaptenerna ombord tror jag inte man behöver ha direkt dåligt samvete av att ha telefonen i flightmode under en hel flygning (gate-gate).
 
Om detta är ok enligt kaptenerna ombord tror jag inte man behöver ha direkt dåligt samvete av att ha telefonen i flightmode under en hel flygning (gate-gate).

Jag tror precis som agehall skrev att den främsta anledningen till att dem ber en att stänga av all elektronisk utrustning är för att man ska vara uppmärksam på det som händer runt om kring en.
 
Har ett litet roligt tillägg i den här diskussionen och det är att förra veckan fick jag ett oplanerat jumpseat på en SAS flight och hade ingen kamera med mig så jag frågade kaptenen om det fanns någon möjlighet att få filma start och landning med min telefon och svaret jag fick var att det inte var några konstigheter.

Men detta förändrar ju ingenting - ska passagerare alltså inte hörsamma kabinpersonalens direktiv, följa regelverk och dessutom samtidigt förminska kabinpersonalens profession?
 
Som sagt jag har telefonen undanstoppad vid start och landning, även om det är i flight mode till och från. Jag har full koll på vad som sägs från flygvärdinnor och kapten vid gate, taxning samt start/landning.

Full koll (?), men Du gör en egen bedömning att Du kan strunta i det som än så länge betraktas som en "risk"?
 

Helt irrelevant imho. Med tillräcklig effekt kan vilken elektronik som helst störa och ingenting du kan få med dig ombord kommer i närheten av den effekt som dessa prylar använder. Om vi håller oss till saker i storlek av en laptop eller mindre så finns det nog inget som kan störa ut saker och ting om de inte är designade för just den uppgiften.
 
Men detta förändrar ju ingenting - ska passagerare alltså inte hörsamma kabinpersonalens direktiv, följa regelverk och dessutom samtidigt förminska kabinpersonalens profession?

Om kapten säger att det är ok så är det väl kaptenen som bryter mot regelverket?
Jag tror nog att kaptenen har bättre kunskap i frågan än både du och jag och om han/hon gör bedömningen att det är säkert att använda en mobil under start och landning inne i cockpit så är det nog ingen fara.

Full koll (?), men Du gör en egen bedömning att Du kan strunta i det som än så länge betraktas som en "risk"?

Ungefär på samma sätt som jag gör en egen bedömning att gå mot röd gubbe när det inte kommer några bilar trots att det är emot reglerna. Köra mot rött gör jag dock inte. Finns en hel del lagar och regler som vi bryter mot mer eller mindre regelbundet.
Men som sagt om kaptenen säger att det är ok så får man väl lita på det och kaptenen är väl överordnad alla andra ombord på planet?
 
Det finns en massa intressanta inlägg i den här diskussionen. Som man kan se ur flera olika synvinklar såsom teknisk, statistisk, beteendemässig, etisk etc.
.
Som utbildad elektronikkonstruktör tillför jag lite i diskussionen.
(...)
När det gäller radiosändare och radiomottagare uppstår "faran" först om det är fel på komponenterna i utrustningen. Exempelvis kan en oscillator (kristall) skapa störningar på oönskade frekvenser om det är fel på den. Det i kombination med oskärmade (läs skadade) kablar i flygplanet; skulle kunna orsaka störningar om effekten är tillräckligt hög och man är tillräckligt nära. 99,999% av resenärerna har ingen sådan utrustning med sig i kabinen, ännu mindre påslagen.
(...).
Det som är en liten försumbar risk för den enskilde, blir till ett reellt problem när du ser till hela populationen. För den enskilde är 1 på 100.000 (99,999%) en försumbar risk. Men i Sverige har vi (ungefär) 27 miljoner passagerare varje år, det ger 270 personer som skulle ha denna utrustning ombord, enbart i Sverige, varje år. En reell risk plötsligt. Så för den enskilde personen är det rationellt att göra en egen överslagsberäkning och inte anse sig behöva stänga av sin elektroniska utrustning, iallafall inte när det gäller risken för alla, däremot när det gäller sitt eget problem med batteriet så gör han ett annat ställningstagande. Medan en annan ser till det stora hela och förstår att någon har tänkt på att det troligen finns någon tanke bakom förbudet.
Öh, varför det? Jag förbehåller mig rätten att tänka själv. (Jag brukar dock stänga av telefonen för att spara på batteriet, när jag kommer ihåg det.)
Man kan diskutera om det är farligt eller inte, men så länge tillsynsmyndigheterna har bestämt att elektronik skall vara avstängd för att inte riskera störa navigationsutrustningen får vi respektera detta. Att strunta i detta är en ren nonchalans (...)
Ett närliggande exempel, om säkerhet i biltrafiken. För den enskilde kan det vara lätt att vara tung på gasen när det passar, och för den enskilde är det ju antingen att man råkar illa ut eller att det går bra. Och har det gått bra hittills, så varför skulle det inte forsätta gå bra att agera på samma sätt? Men för hela befolkningen så blir det fler tillbud och olyckor om man genar och enbart ser till sig själv.
Jag kör ibland för fort när jag bedömer att det inte medför för stora risker.
VTI - Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet "Resultaten baserade på olycksstatistik från STRADA visar att totalt har ca 30 liv per år sparats på det åtgärdade vägnätet. Effekten på svårt skadade är 26 per år (...) Det är främst på tvåfältsväg som fått sänkt hastighetsgräns från 90 till 80 km/tim som de stora effekterna i antalet inbesparade liv återfinns; mer än 70 procent av alla inbesparade liv finns i denna grupp."

Det handlar också om respekt för varandra. Hur kul är det annars när man gör sitt jobb och folk skiter i det? Särskilt om du är säkerhetsansvarig, vill du verkligen att folk ska strunta i vad du bestämmer?
Stänger av just av respekt mot personalen, precis som att jag inte bläddrar i en tidning eller pratar under säkerhetsinstruktionerna trots att jag hört dem ett antal gånger
Ta hänsyn till medpassagerare - någon är kanske flygrädd eller flyger för första gången. Barn och ungdomar lär av vuxna.
Det kan ju också handla om frihet under ansvar. Är verkligen allt tillåtet om man inte fysiskt blir hindrad att göra det man känner för?
jag är nog av den åsikten att hade det varit farligt, då hade man blivit av med sin padda/telefon direkt vid säkerhetskontrollen.
En del yrkesmän har också bidragit med kunskap.
Jag har arbetat som flygtekniker på större plan (757-200, 717-200, MD80, A320) och kan nästan med all säkerhet säga att förbudet finns för att minimera risk mot störningar,(...).
Jag har jobbat med system för flygledning i större delen av mitt liv och vet att datorer stör exv radiosändare.
Så det handlar inte om något så enkelt som det tekniska (och detta kommer från en ingenjör) utan tyngre sociala faktorer.

EDIT: Kan även rekommenderas att läsa en bok så här i juletider, om tanke- och beslutsprocesser.
Recension: Daniel Kahneman - Tänka, snabbt och långsamt (Thinking, fast and slow, 2011) (Sakprosa) | Litteratur | SvD
Thinking, Fast and Slow: Daniel Kahneman: 9780374275631: Amazon.com: Books
 
Last edited:
Toppen