Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Den ene är pilot på NetJets Europe, lite mindre plan som du vet. Men ett litet plan kan ställa till med stora problem, se exempelvis Linate och SAS-olyckan (utan att det har med NetJets att göra).

Men jösses, jag tror inte att vi kan störa ut flygplan men det vore väldigt jobbigt om man själv lyckas motbevisa det. Stäng av skiten vid start och landning och kör i flight mode bältes lampan släcks eller har jag fel? Om jag har det körigt och behöver jobba så är inte den analoga metoden så dum (anteckningsblock).

Jag är en dålig männska i detta syfte men det beror på att jag är just inom telecom och inom en sektor där detta har betydelse. Det är riktigt som någon skrev att fälten som stör är minimala fån en gsm/3G/LTE telefon men det finns andra telefoner som har mycket starkare uteffekt och som ligger på mer känsliga frekvenser. Dock är sanningen att, säger vi inom vår branch, påverkan är obefintlig. Men, an skall dock inte glömma att en tydlig negativ effekt med telefon på är dålig uppmärksamhet på upprop från personal.

Flyger i Flight mode...

Har du någon källa på det där?

Du får gärna citera en av dessa MÄNGDER av rapporter.

Bevisbörda är ett koncept som kräver att den som kommer med en invändande åsikt mot rådande regelverk är den som behöver stödja sin ståndpunkt med källor.

Oavsett så tog jag mig de ca 30 sekunder som krävdes med Google för att hitta exempel. Det finns en hel del om man bara letar. Här är en samling av 50 sådana. http://asrs.arc.nasa.gov/docs/rpsts/ped.pdf Samtliga ex är inte direkt relaterade till påverkan på planets elektroniska system men alla syftar på säkerhetsincidenter med elektronisk apparatur.

Ett till exempel på störande elektronik.
Inspektör: Piloter hörde bara tjut och vrålande - NyTeknik
Reklamskyltar stör flygradio

Sedan är det ju också aspekten med uppmärksamhet. Hur du ska agera vid en ev evakuering ska du som medveten resenär bara kunna. Testa nu! Låtsas göra precis som de säger att man gör när du ska dra på flytvästen. Upprepa högt för dig själv nu vad cc säger i högtalarna, från det att sista passageraren gått ombord tills planet är i luften. Kommer du ihåg allt? Och varför hänger det ett säkerhetsbälte över ingångsdörrens fönster? Kände du efter senast att flytvästen verkligen var på plats? Ägna några sekunder åt detta, istället för att pilla med din mobil. Fundera på hur kul det är när din medpassagerare i gång-platsen inte hör när cabin crew säger att ni ska evakuera, för grannen lyssnar på musik i sina hörlurar.

Flygets stora framgång med säkerhet är inte bara det rent tekniska utan det viktigaste är att de arbetar med riskbeteende. Och att göra avsteg från regelverket är ett steg mot problem. Klarar man inte av att följa enkla normer är det inte lämpligt att arbeta inom flyget, eller för den delen, med säkerhetsarbete.

Last edited:

Kom ihåg att det är vi, vaneresenärerna, guldkorts/platinum/etc-innehavarna som de andra passagerarna ser upp till. Det är vi som upprätthåller normerna. Och sällanresenärerna följer vad vi gör och säger. En sorts flygets riddare.
(Jämför med vägens riddare, yrkesförarna som sätter tempot och normer på vägarna, och därigenom säkerheten.)

Kom ihåg att det är vi, vaneresenärerna, guldkorts/platinum/etc-innehavarna som de andra passagerarna ser upp till. Det är vi som upprätthåller normerna. Och sällanresenärerna följer vad vi gör och säger. En sorts flygets riddare.
(Jämför med vägens riddare, yrkesförarna som sätter tempot och normer på vägarna, och därigenom säkerheten.)

oavsett kommer det alltid finnas folk som anser sig vara lite " mer " och veta bättre än alla andra oavsett färg på kortet..att ändra dessa människors attityd är näst intil omöjligt..för dom vet ju bäst..

Toppen