Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Jag brukar alltid stänga av telefon (omedvetet glömt den en gång dock) men köra med brusreduserande hörlurar från det att jag sätter mig. Vissa (väldigt fåtal) ur personalen brukar påpeka lurarna med efter några ord fram och tillbaka där de inser att rösten går igenom så bryr de sig inte.

Anledningar till att jag önskar att de runt mig i planet stänger helt av sina elektriska apparater:

- Hörlurar gör att de kan missa säkerhetsmässigt viktiga besked från PA.

- Fippel med elektronik kan göra dem mindre snabbreaktiva i en nödsituation.

- Elektroniken och hörlurskablar kan komma ivägen vid en utrymning.

- Viss elektronik kan störa navigationsutrustningen.

- Knappandet kan vara störande.

- Dåligt isolerade hörlurar släpper igenom oljud/ljud.

- Det är dålig laddningstillgång. Under en nödsituation kan batteriet deras vara av nytta.

- etc

Tilläggas kan givetvis den rent sociologiska absurdheten i ett smartphoneberoende och potentiella fysiska negativa effekter. Men detta är mer subjektivt.

Dessvärre talar jag i telefon ofta men stänger av den till Flight Mode så snart det blivit pushback.

Det där är otroligt ignorant och oartigt mot besättningen. I princip alla bolag säger att man ska stänga av telefonen när dörren stängs, vilket är långt innan pushback.

Oavsett vad man tycker om att ha elektronik på eller av, så ser jag ett ännu större problem i alla som inte kan följa ENKLA instruktioner. Jag tycker bolagen skulle sätta hårt mot hårt här och kasta av ett par passagerare som inte följer uppmaningar så kanske folk skulle lära sig.

Anledningar till att jag önskar att de runt mig i planet stänger helt av sina elektriska apparater:

1 Hörlurar gör att de kan missa säkerhetsmässigt viktiga besked från PA.

2 Fippel med elektronik kan göra dem mindre snabbreaktiva i en nödsituation.

3 Elektroniken och hörlurskablar kan komma ivägen vid en utrymning.

4 Viss elektronik kan störa navigationsutrustningen.

5 Knappandet kan vara störande.

6 Dåligt isolerade hörlurar släpper igenom oljud/ljud.

7 Det är dålig laddningstillgång. Under en nödsituation kan batteriet deras vara av nytta.

- etc

Tilläggas kan givetvis den rent sociologiska absurdheten i ett smartphoneberoende och potentiella fysiska negativa effekter. Men detta är mer subjektivt.

1. Även om telefonen är avstängd kan man ha hörlurar på utan att höra viktiga meddelanden
2. Om telefonen är avstängd eller i flightmode i fickan så fipplar man lika mycket med den så länge den ligger kvar där
3. Elektronik i fickan stör lika mycket på som avslagen och alla har inte hörluskablar
4. Det har du rätt i men knappast en mobiltelefon
5. Inget knappande på en mobil som ligger i fickan oavsett om den är avstängd eller i flightmode
6. Vad har hörlurar med avstängda elektriska apparater att göra? Är väl snarare hörlurarna man ska se över då?
7. Vad ska man med telefonen till i en nödsituation, det är väl då de definitivt inte bör användas?

Det där är otroligt ignorant och oartigt mot besättningen. I princip alla bolag säger att man ska stänga av telefonen när dörren stängs, vilket är långt innan pushback.

Oavsett vad man tycker om att ha elektronik på eller av, så ser jag ett ännu större problem i alla som inte kan följa ENKLA instruktioner. Jag tycker bolagen skulle sätta hårt mot hårt här och kasta av ett par passagerare som inte följer uppmaningar så kanske folk skulle lära sig.
agehall Nu är det visserligen så att jag ytterst få gånger babblar vidare i telefonen så sent som pushback. Men jag har aldrig talat i telefon efter det att jag har blivit tillsagd eller uppmanad av personal. Mellanösternbolagen är otroligt avslappnade när det gäller detta och bryr sig inte. (Vid oräkneliga tillfällen har jag sett flygbolagets egen personal och VIP:ar s som snackar fram till take off) Man tar seden dit man kommer i min mening.

För att dra en parallel: Får jag fråga hur många här på forumet lägger ner det dom sysslar med och fäster all sin uppmärksamhet på personalen under säkerhetsgenomgången? Helt ärligt?

Jag gör det så ofta jag kan för att jag tycker det är otroligt ignorant och oartigt mot personalen som genomför detta viktiga för allas säkerhet, dessutom ser man hur pinsamt dom tycker det är att genomföra.:rolleyes:
90% eller fler av alla pax åtminstonde i C suckar bara och tittar ner i sina tidningar och bryr sig inte ett jota!. :(

Så ja, uppenbarligen så har människor svårt att följa ENKLA instruktioner. Jag ser inte allt svart och vitt utan har utrymme för flexibilitet. Förmodligen är jag i alla andra avseenden den mest artiga och lättskötta passagerare man kan ha ombord. Jag hjälper till om det är säkerhetsincidenter ombord, vilket har skett vid två tillfällen då jag sett mig tvungen att assistera personalens ombord till deras stora glädje. När det verkligen gällde säkerheten ombord!

Om det är så otroligt känsligt och viktigt f;r s'kerheten s[ har jag tilltro att dom internationella luftfartsmyndigheterna lagstiftar för detta. Införa samma regler som för om man röker på toaletten/mixtrar med brandvarnaren.

Last edited:
agehall

Om det är så otroligt känsligt och viktigt f;r s'kerheten s[ har jag tilltro att dom internationella luftfartsmyndigheterna lagstiftar för detta. Införa samma regler som för om man röker på toaletten/mixtrar med brandvarnaren.
Skulle mobiltelefoner, oavsett mode, vara otroligt känsligt och viktigt för säkerheten hade myndigheterna för länge sen ställt samma krav som för verkligt känsliga grejor; de skulle krävt incheckning alt. beslagtagande vid securityn.

Risken med regler som det blir allmänt känt är onödiga, är att de urholkar respekten för de nödvändiga reglerna.

Skulle mobiltelefoner, oavsett mode, vara otroligt känsligt och viktigt för säkerheten hade myndigheterna för länge sen ställt samma krav som för verkligt känsliga grejor; de skulle krävt incheckning alt. beslagtagande vid securityn.

Risken med regler som det blir allmänt känt är onödiga, är att de urholkar respekten för de nödvändiga reglerna.
JonW Jag tycker verkligen att du träffar mitt i prick med detta! Något OT men jag tar risken. I många länder finns regelverk/lagar som inte följer tiden, helt enkelt för att det är så besvärligt att lagstifta att det inte hinns med teknikens utveckling osv. I en så hårt reglerad bransch som Flygindustrin är detta ett faktum eftersom det påverkar alla dessa resenärer. Därmed ifrågasätts dessa "onödiga" regler till slut av gemene man.

Vad jag förstått är att möjligheten att tala i mobiltelefon ombord under flygning är på stor frammarsch inom flygindustrin,inom snar framtid med avancerad teknik till hjälp.

Men självklart är jag för att regler skall följas i den mån det går. Men jag ifrågasätter också nyttan.

Men inser ni förespråkare för att prata i telefon på flygplan vilken sanitär olägenhet det innebär för andra passagerare. Det är en plåga att sitta bredvid en snackpelle som pratar högt och det mesta är struntprat. Jag har på tåget suttit i närheten av dessa marodörer och hört allt från ett fruntimmer som skällde ut sin man för han åkt till Nyhamn i Cph och druckit öl till en konsult åt SAAB som pratade om sekretessbelagd information om JAS styrsystem.
Om det blir tillåtet att prata i telefon, gör då för guds skull en telefonfri del i kabinen för oss som vill ha en lugn och fridfull resa.

"Glömde" stänga av telefonen när vi flög SK7030 med Nora till Oslo. Samma på flighten hem till ARN samma kväll.
Får väl skylla på skumpan.
Pc:n är alltid avstängd under en flygning.
Min Samsung padda (Note 10.3) står alltid i standby då den bara går via WiFi.

Toppen