Instämmer till stor del, men vi måste faktiskt skilja på behov av reglering p g a säkerhetsskäl (som det är uppenbart för de flesta inte behövs), och den sociala acceptansen (som ju förändras enormt över tid.)Men inser ni förespråkare för att prata i telefon på flygplan vilken sanitär olägenhet det innebär för andra passagerare. Det är en plåga att sitta bredvid en snackpelle som pratar högt och det mesta är struntprat. Jag har på tåget suttit i närheten av dessa marodörer och hört allt från ett fruntimmer som skällde ut sin man för han åkt till Nyhamn i Cph och druckit öl till en konsult åt SAAB som pratade om sekretessbelagd information om JAS styrsystem.
Om det blir tillåtet att prata i telefon, gör då för guds skull en telefonfri del i kabinen för oss som vill ha en lugn och fridfull resa.
Som exempel på det sista kan jag nämna att jag var rätt tidig på 90-talet med bärbar "nalle".
En sen helgkväll i Kungsträdgården dristade jag mig till att hala upp luren för att ringa min vän som inte mött upp i tid. Under detta möter jag två unga damer, på väg mot trendiga Café Opera. Den ena säger högljutt "Men Guuud, kolla vilken tönt, han ringer säkert till MAMMA, bara för att kunna flasha sin telefon!!"
På samma sätt ansågs det som direkt ohyfsat att blottlägga sin mobil på en restaurang.
Idag marknadsför sig t o m bättre restauranger med fri wifi för sina gäster.