Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

Sofia

Medlem
I Kairo funkar det faktiskt även att gasta lite på svenska, det låter tillräckligt arg i deras öron och då får man ett schysst pris. Det hjälper nog också att vara blond kvinna och gasta, det är dom fullkomligt livrädda för ;)
 
Det efterfrågas en annan stad i Västeuropa där Taxi ifrån flygplatsen är lika illa som ifrån ARN. Svaret är lika lätt som nära, OSL! Varför är det så? Jo Norrbaggarna såg hur Sverige gjorde & därefter kopierade man avregleringen rakt av & fick samma problem! Så välj Oslo Taxi/Norges Taxi så blir man aldrig uppskörtad! Tricket är att beställa Taxin i reservationsdiken inne i terminalen, då får du reservationsnummer & rätt bil!
Finns ngr fler seriösa bolag om man skall till Romerike, så finns Romrike Taxi.
Annars är OSL en kopia på ARN,
 

telelina

Medlem
Har följt tråden & tycker också att det är berdrövligt! Vill ge en extra klapp på axeln till de som försöker hjälpa tusisterna. :)

I Danmark (CPH) funkar det jättebra, har aldrig blivit lurad från flygplatsen där, men tror att det bara är ca 3 bolag (?) i taxifåran. Var lite skeptisk första gången när mina danska kollegor sa att det bara va att ta en taxi utanför.

På visit Sweden's hemsida står lite info om taxi & vad som gäller men ingen "varning" för detta, kanske för att de inte vill skriva något negativt.

Travelling by taxi in Sweden - Sweden - VisitSweden: The official guide to travel and tourism in Sweden

Hur som helst så tycker jag att man ska hjälpa turister så mycket som möjligt så att de får en positiv bild av både Stockholm (i det här fallet) & Sverige. Sökte även lite på tripadvisor där någon varnade för dyra taxiresor och någon annan klagade på att vårt biljettsystem i public transportation är alldeles för knepigt.

Hur når man på bästa sätt ut med denna typ av info till våra turister? De som inte kan svenska kommer ju aldrig att läsa denna tråden t ex.
 

rob74

Medlem
Det är fullständigt bedrövligt och oacceptabelt med den anarki som råder vad gäller taxi i vårt land! (Och tydligen på OSL också...)
Man blir ju mörkrädd när man läser om hur det fungerar, eller rättare sagt INTE fungerar.
Tog för "nöjes skull" en spaningsrunda bland bilarna sist jag var i Stockholm och man förstår ju att om man inte är vaken så kan det gå riktigt fel. Inte lätt för en nykomling/turist att ha koll på.
Hallå, Jorden till politikerna!!!!
 

Glenn E

Medlem
Varje dag efter jobbet går jag ut från Stockholms central vid Klarabergsviadukten.
9 gånger av 10 står friåkarna med alla möjliga jämförpriser som 999 eller 795 eller 595 kronor.
Taxi Stockholm kostar ungefär 320 kronor.
Förvillande lik i utseende mot Taxi Stockholm är Taxi Södermalm Stockholm.
1 gång av 10 står Taxi Stockholm och Taxi Kurir rakt utanför dörren.
Iallafall det är skamligt att det i Sverige idag är lagligt att lura skjortan av turister och andra ouppmärksamma.
Det är märkligt att denna fråga inte är föremål för förändring än.
 

Jakob K

Medlem
Jag väljer alltid att åka med Top Cab. Det enda seriösa bolaget i Stockholm.......

Those were the days. Top Cab är sedan nåt år sålt till Fågelviksgruppen. Det är alltså exakt samma lirare som TaxiKurir, Taxi 020, Taxi Skåne, Botkyrka Taxi och TaxiCard. När man förvärvat Top Cab så flyttade man över en massa förare/bilar från andra varumärken inom gruppen. God Natt.

Jag flyttade allt åkande till Taxi Stockholm efter ett par rejäla besvikelser.

mvh
 

Jakob K

Medlem
Det efterfrågas en annan stad i Västeuropa där Taxi ifrån flygplatsen är lika illa som ifrån ARN. Svaret är lika lätt som nära, OSL! Varför är det så? Jo Norrbaggarna såg hur Sverige gjorde & därefter kopierade man avregleringen rakt av & fick samma problem! Så välj Oslo Taxi/Norges Taxi så blir man aldrig uppskörtad! Tricket är att beställa Taxin i reservationsdiken inne i terminalen, då får du reservationsnummer & rätt bil!
Finns ngr fler seriösa bolag om man skall till Romerike, så finns Romrike Taxi.
Annars är OSL en kopia på ARN,

Skillnaden är ju att även en "seriös" taxi kostar tusentals NOK i Noreg...! :cool:

mvh
 

Elias

Medlem
Stort tumult här utanför ParkInn Hammarby sjöstad nu ikväll efter att en brittisk turist blev blåst på en resa av en taxi som hade 1111kr som högsta pris. Polisen kom i full styrka med två piket bussar bla. Obehagligt och man skäms som svensk!
 
Toppen