Senaste nytt

Högsta jämförpris på Taxi i Stockholm

Den här skylten finns på Strand Hotel - rakt på sak och bra information!

taxiskylt.jpg
 

Agö

Medlem
Samma typ av varning finns överallt på Royal Viking. Bildar närmast en tapet. Ändå ser man hur många som helst som hoppar in i friåkarnas bilar direkt utanför entrén mot Vasagatan.
 

Stefan62

Medlem
Hade det inte varit "rätt" om BusinessClass.se stod och informerade inkommande resenärer på Arlanda T5 och CityTerminalen under en vecka med informationsblad på svenska & engelska där vi varnar för taxi med jämförpris över >350 kronor.

Jag ställer gärna upp på detta! (Jag kan även stå nere vid Frihamns-terminalen - där finns bara "fri-åkare" med mycket höga priser.)
 

Stefan62

Medlem
Brukar slänga ett öga på det gula priset här i Göteborg. Vet att bra bolag (Kurir, 020, Taxi Göteborg) kostar ca 310, men ser allt för många som har priser runt 500. Högsta jag sett är 799 på Hummer Taxi.

Sen finns ju klassikern att kort- o kvittoautomaten är "sönder" o man får betala kontant utan kvitto = svart...


I en sådan situation skulle jag vägra att betala och låta polisen komma om chauffören trilskas!
 

Gnopps

Medlem
Tror jag berättat den här historien tidigare på forumet, men hittar inte inlägget nu.

För tre år sedan var jag i tidsnöd och hoppade i första bästa taxi på Bromma flygplats för att åka till Drottninggatan. Under resans gång la jag märke till att jämförpriset i fönstret var högre än andra bilars, men ej absurt högt. Jag höll koll på taxametern och märkte då vi började närma oss att den inte alls visade enligt vad som stod i fönstret. Då vi stannade hamnade summan på 544kr, 20min och 9,8km. Efter en snabb huvudräkning kom jag fram till att priset var cirka 200kr för mycket.

Jag frågade föraren om varför priset var högre än vad det borde bli och han var helt oförstående. Enligt honom kan man inte utgå från priset i fönstret utan man ska alltid lita på taxametern. Vi diskuterade i 10-15 minuter men till sist var jag tvungen att ge upp och betala då jag hade bråttom. Utanför taxibilen försökte jag ta bild på prislistan men bilen gasade då iväg. Jag skrev snabbt upp som minnesanteckning dock; kilometeravgift 13kr, timpris 480kr och grundavgift 45kr. Min resa borde ha kostat 335kr, de överdebiterade med 62%.

Nå, jag hade fått kvitto och betalat med Diners. På kvittot stod det företagsnamnet så efter arbetsdagens slut ringde och det listade mobilnumret och fick prata med någon som lovade att betala tillbaka om jag skickade kvitto och bankdetaljer. Jag gjorde så på epost men såg aldrig några pengar. Inte tänkte jag ge mig så lätt utan ringde till polisen och anmälde för bedrägeri, postade ett brev till Transportstyrelsen (som utfördar taxitillståndet) med exakta uppgifter vad som hänt samt gjorde en reklamation till Diners Club.

Från Polisen hörde jag aldrig något och Transportstyrelsen svarade efter flera månader svar att det är fri prissättning som gäller (vilket jag mycket väl visste, jag skrev tydligt i brevet att problemet var att de inte tagit betalt enligt sin egen prislista). Diners däremot gav mig tillbaka mellanskillnaden och jag hoppas att taxiföretaget åkte på någon straffavgift från dem.

Summarum? Tumme ner för myndigheterna Polisen och Transportstyrelsen. Tumme upp för Diners.

Ska vi ställa oss på ARN söndagen efter julfesten kanske?
 

Stefan62

Medlem
Skylten borde inte finnas om berörda beslutsfattare bara utförde sitt jobb på ett vettigt sätt...


Det är ett litet lustigt systemfel - man tillåter fri konkurrens som sedan spårar ur och "vi" allmänheten måste varna och upplysa varandra och turister.

Redan 1995 studerade jag franska i Nice och lyssnade på en radio-sändning om taxi till och från flygplatser i Europa. Stockholm-Arlanda påstods då vara det värsta exemplet.

Undrar var "skon klämmer" hos våra politiker.
 
Toppen