Senaste nytt

Högsta jämförpris på Taxi i Stockholm

GOTATH

Medlem
Brukar slänga ett öga på det gula priset här i Göteborg. Vet att bra bolag (Kurir, 020, Taxi Göteborg) kostar ca 310, men ser allt för många som har priser runt 500. Högsta jag sett är 799 på Hummer Taxi.

Sen finns ju klassikern att kort- o kvittoautomaten är "sönder" o man får betala kontant utan kvitto = svart...
 

Fredrik

Medlem
Åkte med friåkare för någon vecka sen och kollade faktiskt jämförelsepriset(det var ok) och serverades klagomål på oseriösa taxiförare och beröm till Jimmie Åkesson från taxichauffören.

Min fråga är om jämförelsepriset alltid mäter samma sak? Man kan ju lätt tänka sig en skrupelfri förare ta 350 kronor i jämförelsepris men för en mycket, mycket kortare sträcka än tex Taxi Stockholm.

Är det förresten fler än jag som, för säkerhets skull, klart och tydligt säger att det är fastpris redan när man kliver in i taxin vid Arlanda?
 

agehall

Medlem
Min fråga är om jämförelsepriset alltid mäter samma sak? Man kan ju lätt tänka sig en skrupelfri förare ta 350 kronor i jämförelsepris men för en mycket, mycket kortare sträcka än tex Taxi Stockholm.

Jämförelsepriset ska räknas ut på en väldigt specificerad sträcka och tid, så det ska vara exakt samma sak hos alla åkare.

Är det förresten fler än jag som, för säkerhets skull, klart och tydligt säger att det är fastpris redan när man kliver in i taxin vid Arlanda?

Jag vill göra tvärt om, men det brukar inte åkarna vilja göra. Jag bor dock rätt nära ARN och vet att det i sämsta fall blir lika dyrt som fast pris.
 

Tjaeng

Medlem
Åkte med friåkare för någon vecka sen och kollade faktiskt jämförelsepriset(det var ok) och serverades klagomål på oseriösa taxiförare och beröm till Jimmie Åkesson från taxichauffören.

Min fråga är om jämförelsepriset alltid mäter samma sak? Man kan ju lätt tänka sig en skrupelfri förare ta 350 kronor i jämförelsepris men för en mycket, mycket kortare sträcka än tex Taxi Stockholm.

Är det förresten fler än jag som, för säkerhets skull, klart och tydligt säger att det är fastpris redan när man kliver in i taxin vid Arlanda?

Styrs av TSFS 2010:192 (Transportstyrelsens föreskrifter om taxitrafik) . Jämförpriset måste alltid handla om 10km som tar 15 minuter inklusive grundavgift, jämförelsepris måste visas för varje spearat tariff (normal, kväll, helg etc) och det högsta resulterande jämförelsepriset är det som ska stå tryckt i stora siffror på utsidans dekaler.
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Man tror ju inte att det omvända, dvs lågt jämförelsepris skulle skapa huvudbry och misstänksamhet, men BlåTaxi har ju hälften så höga priser som big three (Taxi Stockholm, Kurir och 020). I extremfallet med bokning på hemsidan tar de 175kr från city till Arlanda (325 från Arlanda till city eller om man bokar på annat vis). Någon som åkt med dem?
 

Dr. Miles

Expert
Jag väljer nästan alltid fastpris när jag åker taxi mellan Arlanda och Sollentuna.
Det brukar ligga mellan 290-320 SEK beronde på taxibolaget och det har aldrig varit billiare att åka med meter.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det här är inte vanligt globalt sett väl, att olika taxibilar kostar olika mycket på samma sträcka? Eller är det bara jag som tydligen bara semestrar i länder med reglerade taxipriser? Det var en nyhet för mig att det är så olika priser ARN-Stockholm...
 

Dr. Miles

Expert
Det här är inte vanligt globalt sett väl, att olika taxibilar kostar olika mycket på samma sträcka? Eller är det bara jag som tydligen bara semestrar i länder med reglerade taxipriser? Det var en nyhet för mig att det är så olika priser ARN-Stockholm...

Länder som Kina, Japan och Sydkorea har olika kategorier av taxi som i sin tur har olika taxa. Men det är ändå förståeligt.
Jag känner inte heller något annat land som har helt olika priser inom samma kategori av taxi som här i Sverige.

Sedan finns det uppsjö av länder/städer där taxin inte är utrustade med meter, men det är en annan sak.
 

Tjaeng

Medlem
Det här är inte vanligt globalt sett väl, att olika taxibilar kostar olika mycket på samma sträcka? Eller är det bara jag som tydligen bara semestrar i länder med reglerade taxipriser? Det var en nyhet för mig att det är så olika priser ARN-Stockholm...

Reglerade taxipriser är rätt vanligt, ja. Däremot behöver man inte komma längre än till Norge för att hitta fri prissättning (dock endast i större städer, landsbygdens taxinäring är fortfarande hårt reglerat). I UK är det också fri prissättning på de flesta håll utom i London. I USA är det lokala föreskrifter som styr. Än en gång ofta med resultatet att storstäder reglerar priserna. Många ställen skiljer också på bilar som får vinkas in från gatan eller stå i taxikö (reglerade priser) samt bilar som bara får förbokas (ofta fri prissättning).

Man måste komma ihåg att det är mer än priser som är subjekt för regleringar. Antal taxilicenser, sätt på vilket licenser utfärdas och överförs, huruvida taxibilar bara får köra inom en specifik zon, kvalitetskontroll... Speciellt det sista tycks Sverige ha fallerat på, därav den stora mängden enskilda näringsidkare vars affärsplan tycks vara rent bedrägeri.
 
Last edited:
Toppen