Hög spend, Nekad uppgradering från Amex SAS Premium till Amex SAS Elite

skyway

New member
I 3 år har jag spenderat mellan 200-250k per månad via Amex SAS Premium.

Jag har två gånger blivit nekad att uppgradera till Elite. Jag ringde supporten och frågade vad som står på? Då uppgav att de inte får ange någon anledning. Jag har bett att få prata med en manager eller liknande men de har vägrat.

Någon som har förslag på vad man kan göra? Alternativt om jag ska välja ytterligare ett annat kort? Efter första månadeen har jag ju redan fått min bonusresa så det kanske finns bättre kort än Amex Premium att spendera de pengar på?

Jag har ett eget företag och tar lön innan statlig brytskatt ca 40k per månad. Inga skulder och aldrig haft betalningsanmärkningar.

Hur har du formulerat frågan? Kan dom ha tolkat det hela som att du vill ha en gratis uppgradering till AMEX Elite utan att betala den dyrare årsavgiften?

Har du alltså skickat in en helt vanlig ansökan om ett Elite-kort men fått ett nej? Verkar väldigt konstigt att du får avslag.

Skyway skrev:Jag har ett eget företag och tar lön innan statlig brytskatt ca 40k per månad. Inga skulder och aldrig haft betalningsanmärkningar.Klicka för att utvidga...

Vilken bolagsform driver du ditt företag i?

Hachans skrev:De är extremt kinkiga med folk som driver egna företag.Klicka för att utvidga...

Ja, min mamma blev initialt nekad att byta från både Amex Premium -> Amex Elite samt SAS MC -> SAS MC Premium pga att hon driver egen företag.

Det räckte dock med samtal till vardera kundtjänst för att få en manuell approval.

Har eget företag och har haft i typ 10 år. Har aldrig blivit nekad varken kort eller kreditlimit som jag önskat.

Tvingas däremot upprepat tacka nej till bankens tjatande om varför jag inte vill ha eller använda just deras firma-kort. Har för övrigt enbart privat-kort.

Väldigt märkligt. För jag antar att du inte har nån betalningsanmärkning eller liknande?

Mycket underligt. Det enda jag kan tänka mig är att spenden är för hög i förhållande till lönen, så det får diverse varningsklockor att ringa i den automatiserade bearbetningen. Men det borde ju vara lätt förklarat om ärendet behandlas manuellt. Att vara företagare är inte något som hindrar en från att få korten, i alla fall inte om det är ett aktiebolag. Det är möjligt att en enskild firma också innebär att automatiserade rutiner säger nej, men återigen, en manuell behandling borde inte ge några problem.

Jane Insane skrev:Det enda jag kan tänka mig är att spenden ärförhög i förhållande till lönen, så det får diverse varningsklockor att ringa i den automatiserade bearbetningen.Klicka för att utvidga...
Så länge du betalar dina fakturor i tid är inte det något problem för AmEx.

Jane Insane skrev:Att vara företagare är inte något som hindrar en från att få korten, i alla fall inte om det är ett aktiebolag.Klicka för att utvidga...
Exakt så, i aktiebolag så är man ju faktiskt anställd till skillnad från de andra företagsformerna. Därtill är man vanligtvis mer riskavgränsad.

Undrar vad definitionen är på egenföretagare där, räknas det som egenföretagare vid aktiebolag? Och vid vilken ägarandel går isåfall gränsen?

agehall skrev:Så länge du betalar dina fakturor i tid är inte det något problem för AmEx.Klicka för att utvidga...
Tyvärr kan det vara ett problem även fast man betalar fakturor i tid. Det har med "penningtvättslagen" att göra. Troligtvis får de inte ihop din lön med de höga beloppen du använder varje månad. Ring kundtjänst och förklara att du använder kortet för att betala ALLA företagets kostnader och tar det som utlägg, dvs månadsbeloppen har inget med din lön att göra. Har haft liknande svårigheter men när jag får tala med någon har det förstått orsaken och allt har gått bra. Kan vara att de vill få in en RR och BR för att du ska visa på ditt företags transaktionshistoria.

Hachans skrev:De är extremt kinkiga med folk som driver egna företag.Klicka för att utvidga...
Inget problem alls. Ha funkat smärtfritt med Elite, Platinum och alldeles nyligen ett extra Premium. Det kan vara så att det ställs högre krav, men så läng kredithistoriken är fin och du kan visa upp en bra inkomst bör det inte vara något problem.

famhanssons skrev:Tyvärr kan det vara ett problem även fast man betalar fakturor i tid. Det har med "penningtvättslagen" att göra. Troligtvis får de inte ihop din lön med de höga beloppen du använder varje månad.Klicka för att utvidga...
Jag har länge haft ungefär 3x min månadslön i månadsutgift på kortet. AmEx ser det bara som positivt och har flera gånger försökt få mig att ”uppgradera” till platinum. De vet ju exakt vad jag har spenderat pengar på och om mitt konsumptionsmönster inte står ut är det inga problem.

Om de säger att de inte får ange någon anledning, så tycker jag att det låter som att man misstänker penningtvätt. Har du fått några frågor från dem gällande ditt transaktionsbeteende?

Brandten skrev:Mitt gick igenom på sekunden när jag ansökte. Haft eget AB i 8 år.Klicka för att utvidga...

Säger inte att det alltid krånglar, men ibland är de kinkiga. Min mor fick inget alls pga någon anledning.

Back